Nekromanti Settings: Om man blandar...

w176

Förlorad dotter
Sjukhusdrama, gestapo och övervåld

Jag vill ha något med amma dramatiska struktur som ett sjukhusdrama som backdrop och kontrast till något väldigt våldsamt och mörkt arbete till rollpersonerna. Typ, avrätta och förhöra småflickor och sen ha sex på kopiatorn i fikarummet.

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle vilja se en mix av DoDT & nån form av steampunk. Skulle vara intressant att se var det landade.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Sjukhusdrama, gestapo och övervåld

w176 said:
Jag vill ha något med amma dramatiska struktur som ett sjukhusdrama som backdrop och kontrast till något väldigt våldsamt och mörkt arbete till rollpersonerna. Typ, avrätta och förhöra småflickor och sen ha sex på kopiatorn i fikarummet.
Fuck yeah. Hittar du nåt sånt säg till.

solvebring

Superhero

krank said:
w176 said:
Fuck yeah. Hittar du nåt sånt säg till.
Indeed.

Får faktiskt en liten kul ide:
Tja, om man tar dagens sjukhusdraman, just det stuket, men slänger in det hela på ett hospital under 1600-1700-talet skulle det nog bli jävligt bra. Då blir det stört, mörkt och härligt såpadramatiskt på en och samma gång.

krank

Ett par jag skulle vilja spela nån gång...

Snutdrama och Cthulhu. (Alltså tänk NYPD Blue fast där en del av brotten är utförda av kulter, och det ligger onämnbara fasor i stadens hörn)

Cyberpunk och Kult. (Alltså tänk Shadowrun fast med Kult som andra komponent istället för fantasy)

w176

Förlorad dotter

Jag skulle ta något slags mer extrovert arbete. Om man skulle göra det till fältskjukvårdare till exempel skulle det bli en bunt till mer dramatiska öppningar.

Eller eftersom jag blivit akut 40k nörd på sistone så skulle man helt enkelt kunna köra Dark Heresy med den dramatiska ambitionen.

solvebring

Superhero

Om man skulle göra det till fältskjukvårdare till exempel skulle det bli en bunt till mer dramatiska öppningar.
Det har du rätt i, iof, fast jag tycker man förlorar mycket av en möjlig rå miljö på det sättet. Fast det beror iof på världen runt fältsjukhuset. Fast så har ju jag en förkärlek till gamla hospital och sådana saker. Tycker de historiska grunkorna och synsätten för och på psykisk vård och dylikt är jävligt coolt och intressant.

Vad det gäller Warhammer har jag aldrig lirat det.

GnomviD

Heresiark

w176 said:
Eller eftersom jag blivit akut 40k nörd på sistone så skulle man helt enkelt kunna köra Dark Heresy med den dramatiska ambitionen.
Awesome! En henchman måste avslöja att hon är gravid och att hennes partner är fadern, medan de gömmer sig i en ventilationstrumma och spionerar på en Nurgle-sekt. En i gruppen har ihop det med deras inkvisitor, som är svartsjuk som få, och som hotar förklara exterminatus på planeten när rollpersonen försöker avsluta förhållandet. En rp får reda på att hens partner som hen älskar är en Slaanesh-dyrkare i hemlighet och med i sekten som gruppen blir skickad att utrota. Möjligheterna är oändliga!

Ram

Skev
Många asbra ideer! Wunderbaum.

För egen del så är jag av någon underlig anledning sugen på Biopunk (har aldrig hört den termen tidigare) och är även sugen på en som egentligen är en klassiker: Äkta magi i en nära framtid med steampunkvibbar.

Men om man kollar på lite lägre nivå då? Om man går nedanför/bredvid genres och abstrakta saker och tittar på fenomen? Avidyasattvas dom-stad (inte dom utan dome) är ett exemepel på vad jag tänker mig. Bysanska kulturfenomen i rymden har jag nämnt. Energiskördarutposter i Iron age tech punk med tillhörande hovrade energientiteter och en massiv ledare som går ut som en navelsträng skulle kunna vara en annan. De tre solarnas inverkan på livet, flora, fauna, arkitektur och liknande...

Även här, vad går du igång på?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag förmodar att du pratar om en rent fysisk uppsättning här, med scen och publik och allt sådant.

Men det hade nog blivit ett rätt surreaslistiskt rollspelsäventyr också om spelledaren hade en ljudbank och körde burk-skratt efter varje replikskifte och applåder varje gång en person gör entre.

Ymir

Liten kantbaron
Ett huvudskäl till att Vampire - Kindred of the East är det bästa rollspelet någonsin var just hur det framgångsrikt mixade ihop vampyrångestintrigbös med ultrahigh anime/asienmytologifantasy och gritty yakuzaaction. Resultatet är en setting så komplex, stämningsfull och awesome att man bara storknar.

om nu bara regelsystemet inte hade sugit... :gremsmirk:

Jag är öht överförtjust i gammalt-möter-nytt, som Vampire-spelen är så bra på tack vare vampyrernas odödlighet (och det faktum att settingens förflutna finns extremt detaljerat beskrivet i Dark Ages). Andra 'modern fantasy'-settingar brukar också vara tacksamma för sånt, med arkaiska ande/trollkarlsvärldar, mytologiska varelser uppkrälade från tidernas gryning, etc...Hellboy och Harry Potter är väl bra exempel, och alla övriga WoD-spel samt Witchcraft as rollspel goes.

Jag är historiker liksom. Jag älskar när historien är närvarande, på alla upptänkliga sätt.

en skjutvapenfight i en uråldrig kyrka i Pyrenéerna vore tex awesome. eller två akademiker som rotar i ett bortglömt bibliotek i Marrakesh och finner gamla medeltida referenser till demonen de just nu jagas av. En vampyr som vaknar upp efter tusenårig dvala och stirrar chockat på bilarna som susar förbi när hon krälar upp ur kloakerna. Qinkejsarens lergodsarmé som vaknar upp för att erövra Folkrepubliken. Eller typ en Mayagud som battlar Megatron över ruinerna av Chichen Itza.

Sånt är min passion, utöver rent historiska settingar. Korvtårtan får inte gå för långt bara; inget jävla Rifts...

Götterdämmerungs själva grundkoncept är egentligen supersexigt, sett till sin specifika kombo av setting och tema, det faller bara på att det är skrivet av folk som inte har en blekaste jävla aning om hur det ska göras.

och Coriolis verkar inte hälften så sexigt som det där 'Den yttersta domen'som nån forumit filar på...just för att det senare liksom är mer...historiskt, and yet rymdopera.

En jävligt ball kampanjidé jag hade ett tag, men som jag somehow inte är så taggad på längre, var en ohelig och obehaglig kombo av Lost och Oz kryddat med soft science fiction. Rollisarna var del i en stor grupp långtidsdömda fängelsekunder från världens alla hörn som skickades genom rymden för att kolonisera en ny värld som led i en excentrisk japansk biljardärs socialdarwinistiska naziexperiment. De dumpades på, jag tror det var Gliese 581 d, med lite supplies och lämnades sedan åt sitt öde. Planeten i sig hade en massa bisarra (och hyfsat väl researchade) egenskaper, men den beboddes såklart dessutom av ett blodtörstigt men mycket primitivt alien-folk med nån slags hivemind. Därtill fanns gamla ruiner från sumeriska kolonisatörer, long ago, men allt det där var liksom bara sidofluff till det egentliga temat: okej, det är Lost, men samtliga karaktärer är åtminstone lite trasiga, många är direkta psykopater, och samtliga är vana vid ett brutalt, pennalistiskt fängelseliv. Vad för slags samhälle kommer de här människorna bygga? Kan de fungera tillsammans överhuvudtaget, eller kommer somliga bli mördade, förslavade eller våldtagna typ direkt? Självklart var att nån form av gängbildning skulle ske typ omgående. Det fanns ett visst överskott av unga kvinnor, för att göra fortplantningen mer effektiv, så genusrelationerna hade också kunnat bli intressanta.

Det där yttre hotet/mysteriet i form av aliensen och sumerernas ruiner var menat att tjäna som en funktion för att se om det faktiskt -gick- att svetsa ihop fängelsekunderna när de möttes av det. Ja, när de väl var klara med att döda varandra då.

det var lite koolt, anyhow. Fast jag tror aldrig jag kommer klara av att spelleda det, det är så pretto, och vore liksom för...deprimerande, sumeriska ancient astronauts till trots.

- Ymir, får kanske mer idéer senare

Simon

Swashbuckler

w176 said:
Hell yeah! :gremgrin:

rjonas

Hero
Re: I fablernas värld.

Jag kommer bara på ena komponenten men ni kan säker koka soppa på det.

När Vampire The Masquerade kom i början på nittiotalet så fick jag upp ögonen för inte bara vampyrer utan också runda-bordssamtal. I VTM fanns det flera scenarion som inte var mycket mer än ett runda-bordssamtal, till exempel en primogen som skulle välja ny prins. Ingen action eller nånting, bara diskussion och dolda agendor.

Därför vill jag se någon kombinera runda-bordssamtal med något annat. Förslag?

Flurtis

Hero
Jag gillar femtio/sextiotals hyllningar. Grease, Fear and Loathing in Las Vegas, en mix som skulle få det att vattnas i munnen på mig vore Culture Gaming i en low-fantasy värld korsat med sexuell, musik, drog och livstils revolution. Inte helt olikt den som vi verkligen upplevde under 20, 50, och 60 talet.

//Mattias

Storuggla

Champion
Jag har inget större behov av att blanda och ha mig, jag är ärligt talat på rollspelens tendens att stoppa in ockultism och magi i allt och inget («Det är inte första världskriget, det är första världskriget... med magi!»). Detta tills jag såg att Hero Quest 2 föreslog «Starship Troopers meets Yes Minister» som blandning. Det är lite... intressant.

Storuggla, annars mer bysans

krank

Ymir said:
En jävligt ball kampanjidé jag hade ett tag, men som jag somehow inte är så taggad på längre, var en ohelig och obehaglig kombo av Lost och Oz kryddat med soft science fiction. Rollisarna var del i en stor grupp långtidsdömda fängelsekunder från världens alla hörn som skickades genom rymden för att kolonisera en ny värld som led i en excentrisk japansk biljardärs socialdarwinistiska naziexperiment. De dumpades på, jag tror det var Gliese 581 d, med lite supplies och lämnades sedan åt sitt öde. Planeten i sig hade en massa bisarra (och hyfsat väl researchade) egenskaper, men den beboddes såklart dessutom av ett blodtörstigt men mycket primitivt alien-folk med nån slags hivemind. Därtill fanns gamla ruiner från sumeriska kolonisatörer, long ago, men allt det där var liksom bara sidofluff till det egentliga temat: okej, det är Lost, men samtliga karaktärer är åtminstone lite trasiga, många är direkta psykopater, och samtliga är vana vid ett brutalt, pennalistiskt fängelseliv. Vad för slags samhälle kommer de här människorna bygga? Kan de fungera tillsammans överhuvudtaget, eller kommer somliga bli mördade, förslavade eller våldtagna typ direkt? Självklart var att nån form av gängbildning skulle ske typ omgående. Det fanns ett visst överskott av unga kvinnor, för att göra fortplantningen mer effektiv, så genusrelationerna hade också kunnat bli intressanta.

Det där yttre hotet/mysteriet i form av aliensen och sumerernas ruiner var menat att tjäna som en funktion för att se om det faktiskt -gick- att svetsa ihop fängelsekunderna när de möttes av det. Ja, när de väl var klara med att döda varandra då.

det var lite koolt, anyhow. Fast jag tror aldrig jag kommer klara av att spelleda det, det är så pretto, och vore liksom för...deprimerande, sumeriska ancient astronauts till trots.

Jag tycker att det verkar apcoolt även om jag nog skulle spela det mer för den balla metaplotten och mysterierna än för karaktärsgrejset, precis som jag egentligen mest kollar på Lost för att metaplotten där verkar så ball. Karaktärerna skiter man väl i =) De är ju ändå mest en massa idioter man vare sig kan relatera till eller ha sympati med. I ditt spel verkar du ju vilja ha med lite mer intressanta karaktärer, men ändå...