Nekromanti Settingskapande företeelser (lite specifikt)

Ram

Skev
Dags för lite trådnekromanti här. När det begav sig för en tid sedan så snöade diskussionen in till 99,9% på benämningen av kraften. Nu tänkte jag höra om någon har någon bra input till punkt 3 ovan:

3. Har någon något bra exempel på rollspel där man använt likartad hård integration av settingskapande företeelse? Tanken är alltså att denna kraft skall genomsyra de flesta aspekter av samhället och på flera olika nivåer. Om man t.ex. ser till de magisystem som finns i de flesta rollspel så känns de oftast som om de klistrats på utanpå en redan existerande värld.

Så; Är det någon som har några bra exempel på spel där settingskapande företeelser har integrerats hårt i en värld?

Krille

Super Moderator
Ram said:
3. Har någon något bra exempel på rollspel där man använt likartad hård integration av settingskapande företeelse? Tanken är alltså att denna kraft skall genomsyra de flesta aspekter av samhället och på flera olika nivåer. Om man t.ex. ser till de magisystem som finns i de flesta rollspel så känns de oftast som om de klistrats på utanpå en redan existerande värld.

Så; Är det någon som har några bra exempel på spel där settingskapande företeelser har integrerats hårt i en värld?
Det skulle väl vara Ars Magica då. Där är det nästan tvärtom - det är världen som klistrats på magisystemet. :gremgrin:

Själv har jag jobbat hårt med det i Västmark 4, genom att skapa en världsbild som bygger på den anglosaxiska världsbilden. Nånstans under det arbetet så kom jag fram till att jag var tvungen att ta itu med magisystemet först och integrera det med världsbilden.

Ett typexempel var den generella penicillin-besvärjelse som jag hade ("Bota sjukdom") som arv från tidigare Västmark. Allt eftersom världsbilden byggdes upp så insåg jag att det inte var så som sjukdomar funkade, som något som man bara tar piller/besvärjelser mot. Istället så funkar det så att en kropp har en själ, och om själen försvagas eller lämnar kroppen så skapar kroppen en skuggsjäl, eftersom allting måste ha en själ. För att upprätthålla skuggsjälen så bränner kroppen livskraft, och det ger feber. Förr eller senare tar livskraften slut och personen dör, eller så återvänder själen och personen tillfrisknar.

Så vad man gör är att man fyller på kroppens livskraft så att den klarar av att driva skuggsjälen tills den riktiga själen återvänder. Är det riktigt illa så kan man skicka ut personen på en anderesa eller själv ge sig ut på en sådan för att hitta själen och hämta tillbaka den. Men det är förstås riskabelt, för man har i så fall med andar att göra.

Resultatet var att Bota Sjukdom for ut genom fönstret; in kom istället en besvärjelse för att fylla på livskraft (plus att det kom till en sjukdomsmekanism också), och ett antal besvärjelser för att ge sig ut på anderesor och förstås ta itu med andar.

Det finns förstås många andra exempel, men det där var ett av de mer konkreta.

Ram

Skev
Krille said:
Det skulle väl vara Ars Magica då. Där är det nästan tvärtom - det är världen som klistrats på magisystemet. :gremgrin:
Ja, typ. Jag tänkte även lite på Gemeni och dess kyrka faktiskt. Inte hundra procent samma sak, men det har samma smak så att säga.

Krille said:
Själv har jag jobbat hårt med det i Västmark 4, genom att skapa en världsbild som bygger på den anglosaxiska världsbilden. Nånstans under det arbetet så kom jag fram till att jag var tvungen att ta itu med magisystemet först och integrera det med världsbilden.

Ett typexempel var den generella penicillin-besvärjelse som jag hade ("Bota sjukdom") som arv från tidigare Västmark.

...

Det finns förstås många andra exempel, men det där var ett av de mer konkreta.
Jag är nyfiken på hur det görs mer. Det finns några andra exempel här och var i större spel och även i mindre. Till exempel i Terra draconis så får man artigt se till att hedra sina larer (förfädersandar typ) och tillbedja sina gudar annars har man ett underläge mot de som gör det. Men på vis och sätt så är det ändå inte riktigt det som jag nosar efter. Jag har väldigt svårt att sätta fingret på det, men jag är ute efter någonting som helt genomsyrar allt. I exemplet med "kraften" ovan så är det på en gång:
* Livskraft
* Energiförsörjning
* Källan till flera olika sorters "magi"/superkrafter
* Transportmedel
* Ballans/hot

Det blir alltså mycket svårt på gränsen till omöjligt för spelare/RP att inte ta hänsyn till den i näst intill alla fall. Den genomsyrar väldigt mycket i världen.

Sedan får tiden utvisa om det är bra/kul eller ej. Jag är i viss mån ute efter en ny eller åtminstone lite annorlunda typ av Culture gaming så att säga.