Nekromanti [Settingtips] Laglös fantasystad?

Mogger

Hipsteranka
Jag blev plötsligt fruktansvärt sugen på en laglös fantasystad. Eller, den behöver kanske inte vara laglös, men det ska iaf råda någon form av undantagstillstånd, som typ efterkrigsberlin eller det belägrade Leningrad. Eller som jag kan tänka mig att dagens Bagdad och Kabul är på sina håll. Deadwood, fast fantasy. Är ni med?

Krav:

1) Fantasy
2) Staden som egen kontext. Det utanför är ointressant. Så även om det finns en sådan här stad i Mundana, Ereb Altor eller vad det kan vara är det inte intressant.
3) Laglöst, kaotiskt
4) Tillgänglig text

Vad finns det för alternativ?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Titta gärna på Tredje mannen, som utspelar sig i efterkrigs-Wien.

Kabul är faktiskt inte särskilt kaotisk för närvarande, men det beror mest på den extremt stora närvaron av polis och militär.

rjonas

Hero
* Greyhawk City
* Chronopia
* Sigil
* Sanctuary (Tjuvstaden)
* Lankhmar

Mogger

Hipsteranka
Klarar de krav 4?

4) Tillgänglig text
Isf, var/hur/etc. Chronopia känner jag till, men inte de andra.

Med tillgänglig menar jag inte 1000 sidor utspritt över 5 böcker eller skönlitterära verk och sånt. Jag ska alltså kunna använda settingen, läsa, kolla upp etc. Typ som Kandra.

Ram

Skev
Måns said:
Med tillgänglig menar jag inte 1000 sidor utspritt över 5 böcker eller skönlitterära verk och sånt. Jag ska alltså kunna använda settingen, läsa, kolla upp etc. Typ som Kandra.
Tjuvstaden fixar det rätt bra och om du ändå pallar att läsa hela böcker så kan man kanske även rekommendera Locke Lamoras lögner.

Men i mitt tycke så ger dessa mer kuriosa och stämning, kanske inte så jättemycket handfast och strukturerat att gå på.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Lankhmar och Sanctuary. Lankhmar känns som en av urstäderna inom fantasyn - fast Thieves' World/Sanctuary (Tjuvstaden) är nog min favorit. Tjuvstaden gavs ut på svenska av Target Games en gång i tiden. Det finns 12-13 böcker på engelska men bara tre översatta till svenska.

Jag har även den urgamla Thieves' World-boxen från 81. Den är gjord för att funka med olika system och har data för bl.a D&D och Runequest.

Edit: denna box alltså: https://www.nobleknight.com/ProductDetai...12_A_GenreID_E_
Ev. kan jag tänka mig att sälja den.

Mogger

Hipsteranka
Mekanurg said:
Jag vet, men filmen är så jädra bra och har filmhistoriens coolaste dungeons att du borde titta på den i alla fall i det här sammanhanget. :gremwink:
Det ska jag absolut göra!

Mogger

Hipsteranka
Jag har läst de böckerna för typ 20 år sedan :gremsmile: Tjuvstaden m.fl alltså. Jag har för mig att jag gillade dem.

Men, jag tycker inte att de är direkt laglösa/kaotiska. De är mer Stora Städer™ och sådana finns det ju i överflöd - i Old World (ex Marienburg), I Ereb Altor (ex Krilloan) etc. Samma sak gäller Chronopia. Det är ju bara en stor smältdegel, men har väldigt lite med Leningrad -42 att göra.

Pom

Swashbuckler
Den sönderfallande imperiehuvudstaden Rauxes i Carl Sargents krigshärjade version av World of Greyhawk är det bästa exempel jag kommer på som bör passa din kravlista. Lankhmar och Sanctuary är i sammanhanget stabila välfärdssamhällen.

Storkonungen är skvatt galen och halva befolkningen i huvudstaden har flytt eller dödats. Statsvaktens huvudsakliga uppgift är att hålla kvar resten och leta imaginära fiender. Demoner, odöda och allsköns skurkar härjar eller har höga politiska poster.

Tyvärr finns det ingen lika utförlig beskrivning av staden som för de andra i tråden nämnda orterna, men ett antal sidor i den aldrig utgivna kampanjmodulen Ivid the Undying handlar om Rauxes. En rad andra platser som rönt liknande öden beskrivs också.

Googla Ivid the Undying ifall du vill ha fler tillhåll för pdf-n. WotC hade den uppe för gratis nedladdning ett antal år; kanske finns den kvar på deras sida någonstans, väl dold.

Paxen

Veteran
Spana in Shadizar - The City of Wickedness. En riktig härlig och spännande stad i den Hyboriska Tidsåldern

Mekanurg

Måns said:
Jag blev plötsligt fruktansvärt sugen på en laglös fantasystad. Eller, den behöver kanske inte vara laglös, men det ska iaf råda någon form av undantagstillstånd, som typ efterkrigsberlin eller det belägrade Leningrad. Eller som jag kan tänka mig att dagens Bagdad och Kabul är på sina håll. Deadwood, fast fantasy. Är ni med?

Krav:

1) Fantasy
2) Staden som egen kontext. Det utanför är ointressant. Så även om det finns en sådan här stad i Mundana, Ereb Altor eller vad det kan vara är det inte intressant.
3) Laglöst, kaotiskt
4) Tillgänglig text

Vad finns det för alternativ?
Leigh Bracketts Mars-berättelser från 1950-talet är fantasy (de enstaka SF-anspelningarna till trots) och där finns några coola laglösa städer. Ytterligare beskrivningar finns på Wikipedia. Böckerna kan köpas via Amazon.

"The Old Town," [Carse] thought. "That will be the best place. Too many people about here."

Jekkara was not sleeping despite the lateness of the hour. The Low Canal towns never sleep, for they lie outside the law and time means nothing to them. In Jekkara and Valkis and Barrakesh night is only a darker day.

Carse walked beside the still black waters in their ancient channel, cut in the dead sea-bottom. He watched the dry wind shake the torches that never went out and listened to the broken music of the harps that were never stilled. Lean lithe men and women passed him in the shadowy streets, silent as cats except for the chime and the whisper of the tiny bells the women wear, a sound as delicate as rain, distillate of all the sweet wickedness of the world.

Carse left the canal, turning his back on the dead sea-bottom and facing what had once been inland. The ground rose sharply to the upper cliffs, much gnawed and worn by time and the eternal wind. The old city brooded there, the ancient stronghold of the Sea Kings of Jekkara, its glory long stripped from it by the dropping of the sea.

The New Town of Jekkara, the living town down by the canal, had been old when Ur of the Chaldees was a raw young village. Old Jekkara, with its docks of stone and marble still standing in the dry and dust-choked harbor, was old beyond any Earth conception of the word. Even Carse, who knew as much about it as any living man, was always awed by it.

He chose now to go this way because it was utterly dead and deserted and a man might be alone to talk to his friend. The empty houses lay open to the night. Time and the scouring wind had worn away their corners and the angles of their doorways, smoothed them into the blurred and weary land. The little low moons made a tangle of conflicting shadows among them. With no effort at all the tall Earthman in his long dark cloak blended into the shadows and disappeared.

Cadwallon!
Den är rätt lik Chronopia. Det råder inte fullstädig kaos utan varje stadsdel är mer styrd av enskilda furstar eller stadsbaroner, men det är stor laglöshet och en frizon för alla de flyktingar som flyr det pågående världskrig som härjar i världen utanför.

Staden styrs av en gammal legosoldat som nu är Hertig av Cadwallon, men honom ser man knappt synen utav och det är ju som upplagt för att använda i ett äventyr.

Cadwallon är förlagt i Aarklash, fantasyvärlden där Rakhams Ragnarok och Confrontation spel utspelade sig, men det står extremt lite om omvärlden.

Nackdelen med Cadwallon är:

1. Dålig översättning från franska till engelska. Vissa meningar blir man verkligen inte klok på.
2. Boken är väldigt dyr för den info man får om staden, sedan utgörs den utav en hop med tabletop regler, tyvärr.
3. Tyvärr är inte texten tillgänglig gratis. :gremwink:

Fördelen med Cadwallon är:

1. Extremt Inspirerande texter om stadsdelarna och extremt snygga bilder (Bonner bla)
2. En Ruskigt snygg karta över Staden och dess stadsdelar.
3. Den har det du är ute efter.
4. Man kan vid behov införskaffa spelet, gärna tillsammans med Secrets del 1.

Jag kunde inte låta bli. Jag vet att många bashar detta spel, men jag diggar settingen enormt men har aldrig lyckats kräma ur det den förtjänar vid de två tillfällen jag använt settingen.

Värt att kolla upp kanske?

Archemon

Veteran
rjonas said:
* Greyhawk City
* Chronopia
* Sigil
* Sanctuary (Tjuvstaden)
* Lankhmar
Lankhmar är en av mina favoriter också!
http://en.wikipedia.org/wiki/Lankhmar
------------
Lankhmar is richly described as a populous, labyrinthine city rife with corruption; it is decadent and squalid in roughly equal parts and said to be so shrouded by smog that the stars are rarely sighted (the city's alternate name is "The City of Seven Score Thousand Smokes".) Located next to the Inner Sea, Lankhmar is visited by ships from across Nehwon and is the starting point for Fafhrd and the Mouser's many sea voyages.

The city is ostensibly ruled by an Overlord and a nobility. The Thieves' Guild is influential, too, and controls Lankhmar's abundant criminal element, with the notable exceptions of Fafhrd and the Gray Mouser.

Streets in Lankhmar are often evocatively named (the Thieves' Guild is located on Cheap Street near Death's Alley and Murder Alley.) Commonly referenced locations are the Silver Eel Tavern, behind which is Bone Alley, and the Golden Lamprey. The main meeting place is the Plaza of Dark Delights, which is the setting of the popular story The Bazaar of the Bizarre. The religious center of Lankhmar is the Street of the Gods (the Gods in Lankhmar), along which numerous (and often bizarre) cults seek to arrange themselves in order of popularity. The true gods of Lankhmar, however, are feared rather than worshipped; these "Black Bones" (mummified ancestors of the Lankhmarese) occasionally leave their temple to fight threats to the city—or threats to their own position as preeminent religion within the city.

Beneath Lankhmar is an underground city inhabited by sentient rats. At one point the Mouser, magically reduced in size, infiltrates this world.

Leiber's Lankhmar bears considerable similarity to 16th Century Seville as depicted in Cervantes' classical picaresque tale Rinconete y Cortadillo: a bustling, cosmopolitan maritime city, into whose port galleons sail laden with gold from which only a few benefit, with a thoroughly corrupt civil government and a powerful and well-organised Thieves' Guild—all seen through the eyes of two young adventurers who formed a partnership to guard each other's back in this dangerous milieu. However, Cervantes' protagonists, less daring than Leiber's, do not confront the Thieves' Guild but instead enter its ranks.

Mekanurg

Måns said:
Mekanurg said:
Jag vet, men filmen är så jädra bra och har filmhistoriens coolaste dungeons att du borde titta på den i alla fall i det här sammanhanget. :gremwink:
Det ska jag absolut göra!
Här finns den:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/un26BBFQ5_M&feature=fvw"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/un26BBFQ5_M&feature=fvw" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>