Hm... vart ska man börja, finns så mycket att skriva. Om vi börjar med frågan om tre eller fyra spelare så tycker jag helt klart att fyra är överlägset, det ska vara trångt. Sen för att vinna så är den inledande placeringen väldigt viktig. Här gäller det både att kunna bedöma vilka rutor man själv har störst nytta av men minst lika viktigt är att försöka se vilka rutor som kommer att bli över. Detta då utrymme är en oerhört central resurs.
Jag har svårt att ge några generella tips på vad som är bra att satsa på men oftast så är det bra att ha något av en resurs som det finns lite av (dåliga siffror). Sen är som sagt skog/lera viktigt i början och sten/hö viktigt i slutet och bä finns det alltid för många av (i princip).
Att ha en 2:1 hamn som man har stor nytta av har man naturligtvis väldigt stor nytta av, framförallt mot slutet då övriga börjar bli lite tveksamma till att byta med dig nä du ligger på åtta+.
Utvecklingskort
Största fördelen med dem (förutom det övermäktiga, men ändå väldigt jobbigt att dra då man måste tänka, kortet monopol) är att man kan flytta på rövaren. Detta är mycket viktigt då de andra när du leder (vilket vi väl utgår ifrån) kommer sätta den på dig när de får chansen. Det är dock inte rekommenderat att göra en sån idiotgrej som nämndes tidigare att först slå sju och sen spela ritter, främst tycker jag man bör spela med sina ritters som försvarskort (om man inte går för rittermachten då det kan vara viktigt att ingen går om i antal spelade kort eftersom man bara får spela ett per runda är det jobbigt att gå ikapp).
Handel är vad spelet handlar om. Byt, Byt och Byt. I princip så ska ju båda som byter tjäna på det så varje gång det sker ett byte som du inte är inblandad i är det dåligt. Det kan vara farligt att prata om sina kort men det går oftast att komma förbi. (Nån som har lera? Nä.... äh kom igen, ni får tre bä för en lera!, ok då, jag hade visst en). Just när det gäller handel så är det också ganska personligt från spelgrupp till spelgrupp hur spelet gestaltar sig så vad som är listigt/smart här allmänt är också svårt att sia om. I princip så försöker man göra kvantdealar när man inte är i tur (två kort är ofta bättre än ett kort) och kvalitetsdealar när det är något särskilt man vill bygga. Har man sen ont om eller obefintligt av en viss vara så försöker man alltid byta till sig den så fort man får chansen (om det inte är bä, det fixar man ändå).
Bojkotter är mycket mäktiga och bör användas mer eller mindre strikt mot den som leder för att inte den ska dra ifrån (fast om jag får två sten för ett bä så ska det allt mycket till att inte byta
. (I princip är bojkotter så mäktiga att om tre spelare gör upp innan om att bojkotta den fjärde så kommer han inte att vinna, hur bra han än slår, dock finns det ingen poäng med att spela spelet i såna fall så det här var bara ett hypotetiskt exempel).
Sen när man bygger så ska man vara elak, glöm aldrig bort det. Även om kanske egna hänsyn också är viktiga. (I handeln däremot kan man tyvärr inte vara alltför elak).
Tja... vet att det finns en massa mer jag tänkte skriva men kommer inte på något nu, säg emot mig nu så vi kan få lite debatt så ska jag nog komma på det.
Just det, en sak till. Tärningarna spelar roll, inte i närheten av så mycket roll som folk tror att de spelar men visst har de en inverkan på spelet. Framförallt är det dock väldigt bra att kunna skylla på dåliga slag när man inte vinner
/Björn - egentligen diplomacyspelare som dock alltför ofta får inse att man bara blev fyra spelare och inte sju, den här gången också.