Setup du inte trodde skulle funka som rollspel?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Måns;n345012 said:
Bra fråga. Bör ha varit runt sekelskiftet. 1999-2001 nån gång tror jag.
Nu blev jag nyfiken och började bläddra igenom folder-arkivet. Hittar inget som direkt påminner om detta med CoC regler. Kan det ha varit friform?

Mogger

Hipsteranka
Henke;n345027 said:
Nu blev jag nyfiken och började bläddra igenom folder-arkivet. Hittar inget som direkt påminner om detta med CoC regler. Kan det ha varit friform?
Som sagt var det introt. Det nämns nog inte vad det handlar om. Men minns tyvärr inte själva storyn.

Ulfgeir

Swashbuckler
Måns;n345028 said:
Som sagt var det introt. Det nämns nog inte vad det handlar om. Men minns tyvärr inte själva storyn.
Inte så att du blandar ihop med det CoC-scenariot på Borås Spelkonvent som började med att man var några knarkare i gbg som fick hjärnorna utsugna av Mi-Gos, och att sedan huvudäventyret var dansbandsmusiker ute i Kullaberg som letade efter sin försvunna sångare när de skulle ha en spelning där ute mitt i vintern..

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag har spelat en hel kampanj kring dramatiken bland olika street dance crews i en dans showdown i Bortom. Blev en ypperlig kampanj. :D

Mogger

Hipsteranka
Ulfgeir;n345031 said:
Inte så att du blandar ihop med det CoC-scenariot på Borås Spelkonvent som började med att man var några knarkare i gbg som fick hjärnorna utsugna av Mi-Gos, och att sedan huvudäventyret var dansbandsmusiker ute i Kullaberg som letade efter sin försvunna sångare när de skulle ha en spelning där ute mitt i vintern..
JO! Där har vi ju det! Tack!

Henke

Måns;n345033 said:
JO! Där har vi ju det! Tack!
Jag har kikat på det som finns på BSK:
2000 - Dimma över Providence (Friforms Cthulhu i USA med nån anteckningsbok)
2000 - Höstmörker (Arkeologisk expedition som 1941 utforskade fyrvaktareön Nidingen)
1999 - Den sovande staden (Fem studerande vid Miscatonic University upptäcker Arkham)
1998 - Vinterspel (Vintersverige 1976. "Trettondedagsgala på Kullabergs danspalats med Rune Lennarts Orkester"... HEY! Där är den va?

Ymir

Liten kantbaron
Ska vi inte prata om riktiga rollspel?

Werewolf - the Apocalypse har ingen rätt att funka så bra som det gör. Premissen är smått absurd, och man kan bokstavligen spela varelser som växte upp som vargar och i puberteten upptäckte att de kunde förvandla sig till människor. Rollpersonerna är dessutom nästan groteskt overpowered, och få saker i settingen är ett hot mot dem. Men genom go hard or go home i sin skildring av varulvarna och deras värderingar, kultur och förmågor lyckades White Wolf göra dem till fascinerande och koola varelser, och skapa en setting med nästan oändliga äventyrsmöjligheter.

Ulfgeir

Swashbuckler
Henke;n345035 said:
Jag har kikat på det som finns på BSK:
1998 - Vinterspel (Vintersverige 1976. "Trettondedagsgala på Kullabergs danspalats med Rune Lennarts Orkester"... HEY! Där är den va?
Yup. På konventet fanns massa fejkade reklamaffischer om deras spelning, "Vårdad klädel, ej träskor".. De som vann turneringen fick om jag minns rätt faktiskt en skiva med Rune-Lennarts orkester...

Basenanji

Postd20modernist
Det här riskerar att bli OT, men grejer jag skulle vilja spela som jag förmodligen aldrig kommer få spela:

En generationsberättelse ungefär som Pendragon utan att vara PD vilken utspelar sig i USA, från kolonialtiden till idag. Spelarna spelar kort och gott invandrare som sedan etablerar sig i Nordamerika. Rollpersonerna bildar familjer och får barn, vilka spelarna sedan spelar. Varje generation spelas när rollpersonen är ca 16-70 år, därefter byter man rollperson till en i nästa generation.

Givetvis kommer vi rätt ofta "spola framåt", men det ska finnas utrymme att både spela ut actionladdade scener, detektivande och vardagliga scener där rollpersonerna får träffa folk, bilda familj mm. Det ska vara gott om social konflikter (kolonister vs engelska administratörer, storstaden vs landsbygden, religiösa vs urbana akademiker mm).

En mörkröd tråd genom alla generationer är en Stephen King-liknande metaberättelse där "Det" opererar ("Det" i den här megaepiska kampanjen är inte samma sak som i boken/filmerna [dvs en elak clown], utan mer av ett svårdefinierat monstermythos som kan ta sig allehanda uttryck). Varje generation kommer med andra ord få kämpa mot "Det", fast på olika sätt. Parallellt med alla de utmaningar rp möter får de dessutom kämpa mot det övernaturliga, men ett vagt och svårdefinierat övernaturligt. Tanken är att spelarna så småningom ska kunna säga saker som: "Men, den där historien om en kringresande vau-de-ville-föreställning med akrobater som kastade yxor, var inte det ungefär vad morfar Ellis skrev om i sin dagbok?! Fast han beskrev det som gycklare som kastade dolkar...".

Jag skulle också vilja blanda den där generationsberättelsen med ett detaljistiskt och resurshanteringsfokuserat regelsystem, typ d20 Modern, vilket gör det hela till en f u l l k o m l i g t omöjlig ekvation som bara jag vill utforska.

Men i mitt inre hade det blivit så jäkla awesome. Bara så ni vet!

Henke

Ulfgeir;n345043 said:
Yup. På konventet fanns massa fejkade reklamaffischer om deras spelning, "Vårdad klädel, ej träskor".. De som vann turneringen fick om jag minns rätt faktiskt en skiva med Rune-Lennarts orkester...
Efter lite hjälp från Björn Westling och Anders Hallberg själv så kan man numera hitta scenariot HÄR dessvärre tror jag inte jag hittade några fejkade reklamaffischer.

Håll till godo Måns och Ulfgeir (samt Khan, afUttermark och Björn Wärmedal som gillade inläggen kring scenariot) !