Det här riskerar att bli OT, men grejer jag skulle vilja spela som jag förmodligen aldrig kommer få spela:
En generationsberättelse ungefär som Pendragon utan att vara PD vilken utspelar sig i USA, från kolonialtiden till idag. Spelarna spelar kort och gott invandrare som sedan etablerar sig i Nordamerika. Rollpersonerna bildar familjer och får barn, vilka spelarna sedan spelar. Varje generation spelas när rollpersonen är ca 16-70 år, därefter byter man rollperson till en i nästa generation.
Givetvis kommer vi rätt ofta "spola framåt", men det ska finnas utrymme att både spela ut actionladdade scener, detektivande och vardagliga scener där rollpersonerna får träffa folk, bilda familj mm. Det ska vara gott om social konflikter (kolonister vs engelska administratörer, storstaden vs landsbygden, religiösa vs urbana akademiker mm).
En mörkröd tråd genom alla generationer är en Stephen King-liknande metaberättelse där "Det" opererar ("Det" i den här megaepiska kampanjen är inte samma sak som i boken/filmerna [dvs en elak clown], utan mer av ett svårdefinierat monstermythos som kan ta sig allehanda uttryck). Varje generation kommer med andra ord få kämpa mot "Det", fast på olika sätt. Parallellt med alla de utmaningar rp möter får de dessutom kämpa mot det övernaturliga, men ett vagt och svårdefinierat övernaturligt. Tanken är att spelarna så småningom ska kunna säga saker som: "Men, den där historien om en kringresande vau-de-ville-föreställning med akrobater som kastade yxor, var inte det ungefär vad morfar Ellis skrev om i sin dagbok?! Fast han beskrev det som gycklare som kastade dolkar...".
Jag skulle också vilja blanda den där generationsberättelsen med ett detaljistiskt och resurshanteringsfokuserat regelsystem, typ d20 Modern, vilket gör det hela till en f u l l k o m l i g t omöjlig ekvation som bara jag vill utforska.
Men i mitt inre hade det blivit så jäkla awesome. Bara så ni vet!