Nekromanti Sex feministiska myter av Per Ström

!Paxen

Swashbuckler
Simon said:
Paxen said:
Nu vet jag inte vad Mikael Johansson egentligen tycker, men jag tycker inte att vi skall helt sluta prata om diskriminering pga kön, och jag tycker inte heller att vi ska sudda ut hela textböcker där dom förklarar genetiska skillnader mellan man och kvinna, det jag menar är att debatten kan lätt ibland försvinna i att "det är synd om kvinnor, därför ska vi hjälpa dom" utan att det händer någonting konkret. Jag tror t.ex. inte att kvinnor har fått större roll bara pga lagar och regler, jag tror att kvinnor har fått större roll genom att jobba för dom. Och det, enligt min mening, är "passivt" i jämförelse.
Kruxet är att det som gör att debatten ibland kan försvinna i "det är synd om kvinnor, därför ska vi hjälpa dom" är att antifeminister, eller vem som nu argumenterar emot, påstår att det är det som feminismen handlar om och därför envisas med att argumentera emot just det. Alldeles oavsett att feminismen/feministerna gång på gång försöker förklara att det inte alls är det man säger.
Visst är det så. Men det blir ju fortfarande inaktiv, oavsett vem som skapar problematiken. Vad ska man göra, förbjuda folk från att uttrycka sina åsikter så att ens egna blir framförda mer, eller försöka hitta en annan väg genom?

Jag är inte emot feminismen, men män får intrycket av feminister som "gapiga" av olika anledningar och en är antifeminister, en annan media som vill få publik. Visst är det ett problem, men att bara klaga på vilket mostånd som finns och inte lösa problemet, så kan man fortsätta trycka på en annan väg och se om det kan finnas en lösning där.

Nej, jag säger inte att det är lätt, men om spiken inte vill gå igenom kanske man borde skaffa en slagborr.

Telash

Swordsman
Nu känner jag mig lite personligt påhoppad som något passivt våp, men lår mig förklara mina resonemang närmare.
Jag är övertygad om att den hetsiga feminismdebatt som pågår idag inte kommer särskilt långt, debatten är igång överallt, jämt. Det urholkar hela saken, folk tröttnar och vänder dövörat till, eller ännu värre, sätter sig helt på tvären till problemet.
Att inte trycka ner feminismen i halsen på folk hela tiden är inte att vara passiv eller att man ignorerar problemet.
Ett exempel på saker jag själv gör är att jag har förbjudit mig själv att använda orden pojke, flicka, kille och tjej när jag undervisar i grundskolan. Jag vet inte om det leder till något, men jag hoppas att jag inte bidrar till problemet genom att konstant påminna eleverna vilka kön de tillhör.

Alla dessa statistiska undersökningar som feministerna visar upp är nog det värsta av allt. De påstår glatt att kvinnor tjänar 93% av vad mannen tjänar... Ja.. då så. Om man gnäller över 7% när man tjänar det kanske 100-dubbla mot somalier och vi ligger på gränsen till en analkande klimoarkatastrof, då har man inte sina prioriteringar ordnade.
Dessutom säger 7% ingenting. Det kan rent av vara slumpfaktorn som gjorde de 7%en. Jag behöver snarare konkreta bevis på en man och en kvinna med exakt likvärdiga jobb, lika lång erfarenhet och så vidare där mannen verkligen tjänar mer.

Jag säger inte att alla feminister talar i nattmössan, eller att vi ska hålla tyst om precis allt, men när feminister börjar prata om löneskillnaderna, då vänder iaf jag dövörat till och fokuserar på något annat.

Vi måste jobba för mer jämställdhet i Världen mellan fattiga och rika i allmänhet.
Den dagen en somalisk man tjänar mer än en svenk kvinna, den dagen kommer jag tycka synd om den svenska kvinnan, men tills dess får de ta hand om sina egna problem.

Man Mountainman

Storsvagåret
Man ska inte använda Zarathustra som grund för att bedöma hur Nietzsche skriver i allmänhet. Den är ju avsiktligt allegorisk och dunkel.

krank

Går ondskans ärenden
Mikael Johansson said:
Ett exempel på saker jag själv gör är att jag har förbjudit mig själv att använda orden pojke, flicka, kille och tjej när jag undervisar i grundskolan. Jag vet inte om det leder till något, men jag hoppas att jag inte bidrar till problemet genom att konstant påminna eleverna vilka kön de tillhör.
Problemet, om man får säga såhär, är att man som lärare generellt tror att man är likadan mot tjejer/killar. Men har fel. Det finns massvis med forskningar och undersökningar om den saken; värst är det på dagis och det avtar uppåt i åldrarna, men tydligt är att personal i skolmiljö ofta TROR att de behandlar könen lika men i själva verket behandlar dem olika.

Det är lite det som är problemet med din metod; den bygger på idén att individen har självinsikt nog att själv inse vilka mönster den följer, utan att få mönstren förklarade utifrån. Och jag har lite svårt för den idén; finns det något jag upplever att vi människor är hemskt dåliga på så är det självinsikt.

(För att inte tala om att jag tror att din mer passiva påverkan minst sagt nollställs, om inte helt negeras, av de kultur- och samhällsbilder eleverna möter som inte är du. No offense.)

Telash

Swordsman
Jag har aldrig påstått att jag behandlar tjejer och killar lika på mina lektioner, bara att jag inte kallar dem tjejer eller killar. Jag gör mitt bästa för att aktivt inte skilja på dem, men om jag gör någon minimal skillnad som jag själv inte märker kan jag självklart inte uttala mig om.

MEN, vad jag läser i det du skriver är att man som lärare inte kan behandla killar och tjejer lika och då inte ens försöka, eller hur menar du?
Dessutom ska man då hela tiden diskutera feminism och att man ska behandla alla lika för eleverna. Det skulle ju då göra mig som lärare till en hycklare.

krank

Går ondskans ärenden
Mikael Johansson said:
MEN, vad jag läser i det du skriver är att man som lärare inte kan behandla killar och tjejer lika och då inte ens försöka, eller hur menar du?
Dessutom ska man då hela tiden diskutera feminism och att man ska behandla alla lika för eleverna. Det skulle ju då göra mig som lärare till en hycklare.
Då läser du snett, för det är inte det jag skriver. Det jag menar är att det är lönlöst att pyssla med sådant som individ; ska det fungera behöver vi samarbeta och prata om saken. Synliggöra problemen för att kunna hitta lösningar. Bli medvetna om våra egna fördomar för att kunna påverka dem.

Klart man ska försöka. Men av samma anledning som man författare har korrläsare och en redaktör så bör man också diskutera, ge respons och sprida idéerna. Jag tror att försöken i klassrummet blir bättre av att lärare får lära sig genustänk i sin lärarutbildning, och av att lärare diskuterar genusproblematik med varandra. Det är i varandra vi kan spegla oss.

Übereil

Swashbuckler
Jag undrar hur ofta Pär Ström läser ledare med tanke på att han klagar på bristen på källhänvisningar.

Übereil, som nog aldrig sett en ledarartikel med källhänvisningar

anth

Vetefan
Übereil said:
Jag undrar hur ofta Pär Ström läser ledare med tanke på att han klagar på bristen på källhänvisningar.

Übereil, som nog aldrig sett en ledarartikel med källhänvisningar
Nja, nu tror jag att Pär menar att Gudrun inte har skrivit något överhuvudtaget feministiskt som har källhänvisningar - sedan kan man diskutera om han har rätt i det eller ej.

Telash

Swordsman
Fast även den genomgången består ju av en del spekulationer. Att avfärda påståendet av iq-testens utformning till förmån av kvinnor med argumentet "vadå, det kanske var till förmån för männen" är ganska svagt tycker jag nog.
Argumentet kring att tjejer presterar bättre i skolan stämmer visserligen, men det beror inte på intellekt, snarare könens roller i skolan.
Jag påstår inte att Pär eller Annica har rätt någonstans, bara att jag är lite besviken på motargumenten.

Mogger

Hipsteranka
Mikael Johansson said:
Fast även den genomgången består ju av en del spekulationer. Att avfärda påståendet av iq-testens utformning till förmån av kvinnor med argumentet "vadå, det kanske var till förmån för männen" är ganska svagt tycker jag nog.
Nu läser du väl ändå lite som du vill. Argumentet är att IQ-testet inte är en biologisk konstruktion utan skapat av människor för ett speciellt syfte.

I övrigt tycker jag att artikeln argumenterar väl mot Dahlströms tokerier teorier, med källor dessutom.

Mikael Johansson said:
Argumentet kring att tjejer presterar bättre i skolan stämmer visserligen, men det beror inte på intellekt, snarare könens roller i skolan.
Se ovan. IQ-testet är inte konstruerat för att objektivt jämföra kön, så alla argument som bygger på det är fel.

Mikael Johansson said:
Jag påstår inte att Pär eller Annica har rätt någonstans, bara att jag är lite besviken på motargumenten.
Så att påpeka att deras teser är falska genom att visa upp vetenskapliga bevis räcker inte? Höga krav, indeed.

Telash

Swordsman
Vilka källor? Jag hittar inga källhänvisningar. Jag kanske läste slarvigt?

kefka

Hero
Alltsà, jag vill inte ge mig in dikussionen om Pär Ströms àsikter. Men hela den här diskussionen om källor. Att hänvisa till olika böcker, eller använda bokutdrag som källor. Är det verkligen gott nog som källor? I min värld är en källa en referens till en vetenskaplig undersökning.

1. Författare, titel pà artikeln, titel pà tidskriften, volym, àr, sidnummer.

Det hela känns mest som spekulationer fràn alla hàll. Nàgon läser en bok som passar in med ens àsikt, sedan används boken som en korrekt "källa". Jag menar inga använder korrekt källhänvising i bloggar eller ledare! Därför känns krav pà källhänvisingar mest som ett retoriskt knep i sammanhanget. Om man verkligen tror pà det Gudrun Schyman eller Pär Ström säger som sanning, bör man ta sig en funderare. Jag har svàrt att ta det hela pà allvar.

Ett bloginlägg med källor: träningslära

Mogger

Hipsteranka

kefka

Hero
Måns said:
Jo, jag erkänner att jag urvattnat begreppet en aning. Men, en källa är ju en källa även om källhänvisningen inte är korrekt.

Exempelvis:
Forskaren Livia Oláh har studerat SCB:s levnadsundersökning och visat att risken för skilsmässa är 30 procent lägre i familjer där båda föräldrarna tar ut föräldraledighet än i familjer där pappan avstår.
Från http://www.dn.se/debatt/pahittade-fakta-om-konsbiologi-utgor-missbruk-av-forskarroll
Det där är ett exempel pà en dàlig källa. Forskaren Livia Olah har studerat SCB och kommit till slutsatser. Jaha, var kan jag läsa dessa slutsaster? var hittar jag hennes arbete? Det nämns inte alls. Poängen med att ha källa är att läsaren själv ska kunna hitta och granska den.

Pàstàende: Forskaren Nils Nilsson har genom att studera IAEAs energiundersökning/stjärnskàdning visat att kärnkraft är den farligaste/säkraste energikällan.

Jassà, säger mig ingenting.

Jämför:
Forskaren Livia Oláh har studerat SCB:s levnadsundersökning och visat att risken för skilsmässa är 30 procent lägre i familjer där båda föräldrarna tar ut föräldraledighet än i familjer där pappan avstår (J. Soc. Sci. 2008).

eller

Forskaren Livia Oláh har i sin doktorsavhandling (Göteborgs Universitet 2010) studerat SCB:s levnadsundersökning och visat att risken för skilsmässa är 30 procent lägre i familjer där båda föräldrarna tar ut föräldraledighet än i familjer där pappan avstår.

Nu kanske jag làter lite väl kritisk och kinkig. Jag inser att man i en tidningsledare är begränsad av formatet och tidningens regler. Jag ser ledare mer som ett sätt för skribenten att uttrycka sina egna àsikter, än att göra sant/falskt pàstàenden. Dà fungerar det att läsa. Men vad gäller bloggar finns det ingen ursäkt att inte vara noggrann om man vill göra pàstàenden. Kolla länken till träningslärablogen jag postade.

krank

Går ondskans ärenden
kefka said:
Forskaren Livia Oláh har i sin doktorsavhandling (Göteborgs Universitet 2010) studerat SCB:s levnadsundersökning och visat att risken för skilsmässa är 30 procent lägre i familjer där båda föräldrarna tar ut föräldraledighet än i familjer där pappan avstår.
Är ditt google trasigt?

Alltså, SÅ svårt är det inte att söka rätt på Livia Oláh och se vilka publikationer hon gjort. Vari ligger hindret för att "läsaren själv ska kunna hitta och granska den"?

Det går också att söka på t.ex Libris. Hon har ett ganska speciellt namn.

Men visst, ett år kanske man hade kunnat smyga in, för att man ska slippa läsa alla tre grejer man hittar i Libris för att se vilken som menas. Det håller jag med om.