Re: Humor
"Men, det är det väl att äta eller sova också? Jag själv, även utanför rollspel, tycker att sex borde vara ett lika avslappnat ämne som vilket annat."
Good point.
"Jag anser att den här enorma spänningen som gör att vuxna människor inte kan prata fritt om det är löjlig och fört mycket ont med sig. Att ytterligare bygga på spänningen genom att undvika det även i rollspel är ingenting jag tycker känns bra."
Det hela handlar om att alla måste vara mogna nog att kunna ta i sådana ämnen och avdramatisera dem. Sedan är det ju också så att det flesta situationer blir avdramatiserade medelst skämt i just vårt spelargäng... eller hur?
"Till stor del borde det vara en vanefråga. Det blir inga råa och/eller oseriösa kommentarer när man ser en vackert beskriven sexscen på film (i alla fall inte i mitt vanliga sällskap). jag tror, fel, jag måste tro på att det går att göra i rollspel också."
Jag tror att det kan göras bra i rollspel. Men det är ändå ett personligt ämne, därför att man (eller i alla fall jag) plockar fram bitar när man ska spela förälskad eller attraherad som kommer från sitt innersta. Kärlek är lätt att spela; man är bara snällare mot personen ifråga och följer de snitslade spåren (så att säga). Kärlek är att man tycker om någon annan, attraktion är något annat.
Men för att spela att man har sex med någon måste man kunna överbrygga kompisskapet något, om än i tanken. Därför blir det personligt, för alla inblandade. Och ju mer personligt, desto större kan risken bli att försvarsställningarna åker upp.
IMHO, förstås. /images/icons/smile.gif
--
Björn
"Gee, I wish we had one of them doomsday machines."
-General 'Buck' Turgidson