Nekromanti Sex-monstret fick mig att tänka på en grej

Recca

Femme Fatale
Jag har inget att tillägga till den diskussionen just nu. Men jag tycker generellt att det känns lite trist att ha ett monster vars enda uppgift är att knulla och föda onda barn. Det hade varit mycket intressantare om sex som företeelse i spelets mekanik gav upphov till ...något. Rollspelsgojs, helt enkelt.

Om man betraktar litteraturen så är sex och berättarteknik kring vad som motiverar en karaktär till sex bra sätt att utveckla relationer på samt att utveckla RP's personlighet. "Varför ligger jag med den här personen? Är jag kåt, desperat, vill jag ha värme, känna mig utnyttjad, ta kommando."

Jag skulle gärna vilja se något drama-rollspel som fokuserade på hur man genom möten/konflikter/scener och medelst någon slags mekanik kunde förvandla sex eller andra intensiva möten mellan individer till formler för att utveckla karaktärer och relationer.

Kanske kan sex eller bråk eller annat passionerat stuff etablera saker i fiktionen, händelser som legat till grund för karaktärens inre monolog...

Ähh... Bara en tanke jag hade. Finns det såna rollspel?

God45

#PrayersForBahakan
Apocalypse World som han handlar om just post-apokalypsen och Monster Hearts som handlar om tonårs urban fantasy har båda exakt en sådan mekanik. Det kallas ett Sex move och påverkar någonting när din karaktär har sex med någon (eller två karaktärer har sex med varandra). The Mortal klassen i Monster Hearst (som är Bella från twilight utan illusionerna om att förhållandet är hälsosamt) får tillexempel alla hon har sex med att bli den värsta versionen av sig själva.

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Apocalypse World som han handlar om just post-apokalypsen och Monster Hearts som handlar om tonårs urban fantasy har båda exakt en sådan mekanik. Det kallas ett Sex move och påverkar någonting när din karaktär har sex med någon (eller två karaktärer har sex med varandra). The Mortal klassen i Monster Hearst (som är Bella från twilight utan illusionerna om att förhållandet är hälsosamt) får tillexempel alla hon har sex med att bli den värsta versionen av sig själva.
Mjo, det vet jag. Men jag tänkte mer Evolved. Och då kräver det nog ett drama-spel tror jag. Där själva fokus nånstans är att rollspela. AW är för tradigt i det sammanhanget.

Bassejr

Hero
Mina tankar går till Book of Erotic Fantasy för D20. Det är en av dom mest intressanta rollspelsböckerna jag någonsin stött på. Tycker det var coolt att läsa om typ Minotaurers parningsriter, eller Drakars sexuella natur.

Recca

Femme Fatale
Bassejr said:
Mina tankar går till Book of Erotic Fantasy för D20. Det är en av dom mest intressanta rollspelsböckerna jag någonsin stött på. Tycker det var coolt att läsa om typ Minotaurers parningsriter, eller Drakars sexuella natur.
Öh. Nej?

Det låter som en helt annan diskussion...

Max Raven

T12-kultist
Recca said:
Om man betraktar litteraturen så är sex och berättarteknik kring vad som motiverar en karaktär till sex bra sätt att utveckla relationer på samt att utveckla RP's personlighet. "Varför ligger jag med den här personen? Är jag kåt, desperat, vill jag ha värme, känna mig utnyttjad, ta kommando."

Jag skulle gärna vilja se något drama-rollspel som fokuserade på hur man genom möten/konflikter/scener och medelst någon slags mekanik kunde förvandla sex eller andra intensiva möten mellan individer till formler för att utveckla karaktärer och relationer.

Kanske kan sex eller bråk eller annat passionerat stuff etablera saker i fiktionen, händelser som legat till grund för karaktärens inre monolog...

Om jag tolkar rätt - att man går in på varför RP vill ha sex/har sex med personer snarare än bara att de har det? Och att dessa saker är en del av RPs utveckling?

På rak arm kommer jag inte på något spel som gör så. Skulle passa ganska bra i exempelvis Vampire, tror jag, eller (period)dramarollspel.

Blasphemy

Swashbuckler
Recca said:

Jag snickrade ihop ett system med Dramakrokar som vi använde i Illusionens fångar och som numer ska bli inbakat i själva spelet som jag själv tycker funkar bra. Systemet i sig är enkelt.

Varje rollperson har två dramakrokar.
En delas ut av spelledaren och en delas ut av en annan spelare.

När rollpersonen utför dessa dramakrokar så blir den "belönad" (Xp, välmående etcetera).

Det som dramakrokarna är fokuserade på är just att skapa drama. Men man får ju i sådana fall skapa ett upplägg och kanske råd för hur de ska fungera. Men dramakrokar som:

"Ha en intim scen med xxx"

"Visa dig svag inför någon"

"Starta ett gräl med xxx"

"Konfrontera xxx gällande vad som hände med din bror"

Det som blev intressant är att de mer personliga dramakrokarna blev de intressantaste. Inte de som var knutna till själva plotten.

Det gjorde också att spelare som delat ut dramakrokar till andra spelare var intresserade i scenen och se hur den spelades ut.

Så jag skulle föreslå ett sådant system. Detta kan ju knytas till nästan vilken typ av rollspel som helst då det går "utanför" det vanliga systemet. Men att man ser till (om det är till ett annat rollspel) att belöningssystemet (Xp eller whatever) knyts till detta och inte själva plotten.

Ha lite schysst riktlinjer för hur man gör dramakrokarna, hur många som delas ut etcetera, hur man gör det (kanske skrivs de på lappar och folk får plocka dem från bordet) och tillsammans ska man berätta en historia.