Nekromanti Sex och rollspel ?!

G

Guest

Guest
Min spelledare har utsat oss för en hel del otrevligheter i våran nu varande kampanj, han har blandat ihop någonting som jag aldrig har förknipat med varandra: sex och rollspel, och det lustiga är att han har gjort det och han har lyckats hålla det seriöst.

Som i det senaste äventyret som vi spelade, så började det med att vi kom till en by och "livskrafterna var satta ur spel vilket gjorde alla pilska (he he, ja jag vet det är ett fult ord).
Det hela var till en början lite lustigt och en del fnisningar hördes kring bordet.
Men så anfallde en massa ekliga monster och vi fick annat att tänka på.
Under striden gick det ganska dåligt för oss och jag lätt min RP gå upp i bärsärka gång och på så vis klarade vi oss i från de hemska varelserna.
När alla monstren var döda så försökte min RP att gå ur raseriet ....
Men det gick tydligen inte och det slutade i stelet med att min rp ofredade en av grupens kvinliga följeslagare(slp), det var här ångesten började.

Jag har personligen aldrig tyckt att rollspel ska inehålla sex eller utdragna kärleks affärer då det är svårtatt håla det seriöst.
Har ni spelat något liknande eller vad tycker ni om ovanståendes plats i rollspelandet ?

shadow_UBBT

Warrior
Rollspel är ju till viss del imitation av det verkliga livet. Att folk har sex det är sånt som händer, visst är det ett stort misstag att föröka sig, men det är sånt som händer. Jag tycker att spelet du beskrev ändå var ganska oseriöst på en viss nivå men inte för den delen dåligt. Om det funkade bra för er så kan jag ju inte påstå att spelledaren gjorde fel.

Jag skulle dock alldrig låta någon i bärserk ofreda en kvinna mot sin vilja. Jag brukar sätta bersärken på ett rent stridiskt plan. Visst kan man förknippa ilska och fysiska lustar på det sättet men jag tycker att även om man går bärsärk så bryter rollpersonen inte mot all moral han har i vanliga fall.

Vidare kan jag ju säga att i en kampanj jag spelade en gång så fick en av de andra rollpersonerna fru och senare en hel bunt barn. Jag bara antog att de måsste ha hafft sex. Min koncencus måsste därför bli att sex har lika stor plats i rollspel som strid och magi har även om det kanske inte används så ofta på grund av att det kan bli oseriöst.

Slutligen. Det här var nog fel plats att skriva detta medelande. Rollspelsforumet skulle nog passa bättre.

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)

Legioth

Swordsman
Jag har själv varit med om (spellett) en liknade situation, poängen var den att spelmötet började ca kl 24.00 och höll på några timmar, och det ballade verkligen ut. Det var en barabar som de andra spelarna försökte göra "civiliserad", och i det ingick (förståss) också att ha en flicka på rummet då de övernattade på ett snobbigt värdshus.
Efter det kom vi fram till att visst kan spelarna ha sex, men det skall inte beskrivas hur de gör det, bara konstatera att de gör det, och sedan inte mer.

Sedan angående bärsärken. Jag vet inte med vilka regler ni spelade, men enligt DoD 4 reglerna så skall man, då alla fineder är döda eller har flytt lyckas med ett färdighets slag i bärsärk, och misslyckas man så svimmar man i differensvärdet antal minuter. Så där blir det inte tal om att ofreda några kvinnor (p.g.a. bärsärken).

Rosen

Myrmidon
<I>Min spelledare har utsat oss för en hel del otrevligheter i våran nu varande kampanj, han har blandat ihop någonting som jag aldrig har förknipat med varandra: sex och rollspel,</I>

Sex i rollspel är en gammal klassiker, ju. Jag har aldrig sett några större svårigheter att hålla det seriöst, men det hänger väl lite på vilket spelgäng man har.

<I>Som i det senaste äventyret som vi spelade, så började det med att vi kom till en by och "livskrafterna var satta ur spel vilket gjorde alla pilska</I>

Kunde han inte bara ha sagt att det var vår eller nåt? (-:

<I>När alla monstren var döda så försökte min RP att gå ur raseriet .... Men det gick tydligen inte och det slutade i stelet med att min rp ofredade en av grupens kvinliga följeslagare(slp), det var här ångesten började.
Jag har personligen aldrig tyckt att rollspel ska inehålla sex eller utdragna kärleks affärer</I>

HONK! <blåser i tutan> Våldtäkt är varken sex eller kärleksaffär - det är våld. I och för sig är våld som sådant inte direkt ovanligt i rollspel, men sånt kan man väl hänvisa till samma kategori som den gamla debatten om ifall man bör ha med tortyr eller inte, eller nåt.

Om det sen hör hemma mer eller minder i DoD än i andra spel, är väl en annan fråga.

--
Åke

Renfield

Swordsman
Sex i rollspel har hänt ett par gånger i min spelgrupp. Vid ett tillfälle var en rollperson tvångsförsedd med ett inplantat som gjorde att han blev "fjärrstyrd", men ändå åskådade omgivningen. Därmed så våldtog han en annan RP, som var kvinna, som en del av ett experiment som de blivit utsatta för, ovetandes. Och eftersom han märkte allt han gjorde, och de andra RP inte visste att han var "fjärrstyrd", så fick han vara med i rummet, och säga vad han gjorde, fast jag sagt innan vad han skulle göra och sedan korrigerade med hjälp av lappar, så spelarna inte skulle fatta...

En annan gång blev en RP förförd av en SLP, som en del av en spionhistoria. Syftet med det var att hon ville komma åt passerkort och dylikt...

Sex i rollspel funkar så länge det hålls seriöst.
Jag klarade det, även om det inte var endast min förtjänst. Det kräver mycket av såväl SL som spelare, men om det går att hålla seriöst är det en kraftig krydda i kampanjen...

"My power is everything, defeat is absurd!"

tdh

Swordsman
Om det sen hör hemma mer eller minder i DoD än i andra spel, är väl en annan fråga.

Skall man tolka det som att du inte tycker det hör hemma i Drakar och Demoner, eller? Är väldigt nyfiken på ditt resonemang där i så fall...

Tandvärken är över. Drakens Tand. Här: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/dt" target="_new">http://www.alfaweb.nu/dt</A>

Rosen

Myrmidon
<I>Om det sen hör hemma mer eller minder i DoD än i andra spel, är väl en annan fråga.
Skall man tolka det som att du inte tycker det hör hemma i Drakar och Demoner, eller? Är väldigt nyfiken på ditt resonemang där i så fall...</I>

Njä, det var mest på tal om Shadows påpekande att diskussionen kanske hörde bättre hemma på rollspel-forumet än här.

Rent generellt tycker jag iofs att sex passar olika bra inom olika <I>genrer</I> - gör sig t.ex utmärkt i cyberpunk och agentrollspel - men det är helt klart en gammal grundsten i fantasy. Nog hade Conan haft det tråkigare utan alla babes i omgivningen, och hur många tegelstenar har man inte sett som handlar om hur pöjk och flicka kämpar mot omöjliga odds för att få varandra?

Sex i DoD skulle jag iofs köra lite olika beroende på om det var i Ereb, Trudvang eller Chronopia, men det enda svenska fantasyspel där jag inte tycker att det alls passar in är Gemini; sex är helt enkelt för trevligt för den världen. (-:

--
Åke

Rosen

Myrmidon
<I>Sex i rollspel funkar så länge det hålls seriöst.</I>

Håller inte helt med där; det måste hållas seriöst för att funka - <I>om</I> kampanjen i övrigt är seriös.
Det funkar utmärkt att använda sex som hormondusch eller för ren fnisseffekt, om det görs i en kampanj som är på de sätten även annars. Däremot inte om det bryter stämningen och blir en (uppenbart) påklistrad avvikelse från handlingen.

--
Åke

Chrono_UBBT

Veteran
Helt okej

Om spelledaren kan hålla det seriöst så tycker jag att det är helt okej.
Jag har själv spelledat äventyr där det har varit ett antal seriösa kärleks affärer, men eftersom det var
spelarna som raggade upp alla brudarna på barer och dylikt så blev det oftast en "omgång i höet" efter
några glas.
Hur som helst så tycker jag det är upp till spelledaren att bestämma hur äventyret ska gå till och
alla vet ju att spelledaren har alltid rätt.

"It´s to bad she won´t live,
but then again who does"/Blade Runner

Legioth

Swordsman
Slog mig att det nog ändå är relativt lugnt att kombinera sex och t.ex. DoD

Men tänk sedan, då man spelar lajv...

Nightowl

Champion
"Jag har personligen aldrig tyckt att rollspel ska inehålla sex eller utdragna kärleks affärer då det är svårtatt håla det seriöst."

Att beskriva sex i detalj, tja, det skulle jag ha svårt att inte tycka vara fånigt (om än inte oseriöst - en hel del "seriöst" rollspelande är så överdrivet överspelat dramatiskt att det är fånigt, men det är på fullt allvar). Hindrar inte att rollpersonerna får knulla i buskarna om det passar, men man behöver ju inte bry sig om mycket mer om varför och huruvida det gick bra eller var pinsamt...

Kärleksaffärer är något annat. Det är relationer, och det mår rollspelande bara bra av.

Brasklappen Hugo är det som Rosen sade: Det du beskrev var våldtäkt, och det har inte mycket med sex och inget med kärlek att göra. Dels kan det bli mycket smaklöst, dels vet man sällan folks bakgrund så exakt att man vet hur illa berörda de blir.

Förklaring av det senare: Det finns ju faktiskt folk som varit med om saker upp till och med en tvättäkta våldtäkt, och som kan bli otroligt illa berörda av det.

Att utsätta en RP för en våldtäkt som SL - dvs att en skurk i spelet är en våldtäktsman - är väl nog så tveksamt, men att göra så att en _RP_ tvingas av yttre omständigheter (magi, hjärntvätt, whatever) att utöva sexuellt våld mot någon, det tycker jag faktiskt är ganska magstarkt.

Använt seriöst och med försiktighet i "grim settings" som Gemini eller Kult, eller som en otrevlig bakgrund, OK, men jag är fortfarande jävligt tveksam.

Nightowl, som nog tycker detta kunde blivit en allmän rollspels-diskussion...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Eksem

Champion
Alltså, det var dte vidrigaste jag hört på ett tag. Vilket spel var det äventyret till? Om det inte var nåt sånt där märkligt skräkrollspel känns det väldigt onödigt...

Anders

Hero
Royo, Vallejo och Sinkadus 16

Med tanke på hur pass populära tecknarna Boris Vallejo och Luis Rojo är hos många rollspelare så är nog kombinationen sex och rollspel vanligare än man tror... jag gillar för övrigt båda (tecknarna alltså, vad trodde ni jag syftade på...? /images/icons/smile.gif)

Någon mer än jag som kommer ihåg omslaget på Sinkadus 16 förresten? Vill minnas att en och annan var lite upprörd över avsaknaden på kläder hos damen på bilden. Och nog kan man fundera lite över gamla hederliga Target Games tecknares syn på det kvinnliga släktet när man tittar på t.ex. bilderna i EDD:s magibok (s14 och 26)... fast det är som de svarade någon insändare: "bilderna är faktiskt ganska trevliga att titta på, har man inte insett det har man definitivt missat något."

Anders

Hero
Ja, hur fasen funkar lajven egentligen???

Blir lite nyfiken nu faktiskt. Hur spelar man egentligen raggning, kärlek eller sex på lajven? Någon lajvare som vill/vågar svara? Det måste bli risk för missförstånd när någon börjar stöta på någon annan under ett lajv.

Håller för övrigt med de föregående talarna om att tråden nog inte borde vara på DoD-forumet.

jbergman

Veteran
Jag skulle dock alldrig låta någon i bärserk ofreda en kvinna mot sin vilja. Jag brukar sätta bersärken på ett rent stridiskt plan. Visst kan man förknippa ilska och fysiska lustar på det sättet men jag tycker att även om man går bärsärk så bryter rollpersonen inte mot all moral han har i vanliga fall.

I egenskap av att vara den omnämnda spelledaren i detta fall kan jag påpeka att det inte var ett helt vanligt bärsärkaraseri. Så alla de som har kommenterat att det beskrivna förfarandet bryter mot regler till höger och vänster kan alltså känna sig lugna. Jag har inte brutit mot några av de heliga regler som vi alla älskar och dyrkar.

/Jakob

jbergman

Veteran
men att göra så att en _RP_ tvingas av yttre omständigheter (magi, hjärntvätt, whatever) att utöva sexuellt våld mot någon, det tycker jag faktiskt är ganska magstarkt.

Självfallet är det magstarkt, men det var aldrig avsett att vara något annat. Det var definitivt inte den typ av händelse som RP kan avfärda med ett skratt och sedan lämna bakom sig. Det är sådant här som förföljer rp länge.

Det viktiga här är nog att man som SL känner sina spelare. Jag visste i det här fallet att det skulle funka, men jag hade garanterat aldrig gjort så här mot en spelgrupp som jag inte var väl bekant med.

/Jakob - Magstark spelledare

Elder Girov

Swordsman
Jasså?

Vilken demonförmåga eller magiskola/besvärjelse var det då? /images/icons/wink.gif

Har jag inte skrivit nog med inlägg för att bli Webchef snart? - Axel

Nightowl

Champion
"Det viktiga här är nog att man som SL känner sina spelare."
_Jävligt_ väl. Kudos till dig om du verkligen gör det; jag känner ingen jag skulle köra det med.

Nightowl, försiktig.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!