Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
Jag tog mig tid att plotta sannolikheterna för min modell för att slå för skills i Generica, och fick då följande extremt sexiga sannolikhetsfördelning.
Det är OK om ni blir sexuellt upphetsade av den, det är inget att skämmas över. Det är sexiga sannolikheter.
En liten förklaring av systemet:
Man har en skill, 0-20. För att testa om man lyckas slår man två stycken T20. De är lyckade om de är lika eller under skillen. Följande utfall är möjliga:
* Båda lyckas. Man lyckas som avsett.
* En lyckas, men det blir något problem. Dyrken går sönder, det tar tid, det väsnas, striden övergår i brottning, man träffar men faller, prylen man gör får en svaghet, magin får en oväntad sidoeffekt, man hittar informationen men blir upptäckt. Det är här det roliga händer, det är här man hittar en massa bra rollspelsbränsle.
* Båda misslyckas. Man misslyckas helt.
Om ni tittar på diagrammet så ser vi hur vackert det är. Hur funkar det för olika skicklighetsnivåer?
* Nybörjaren. Misslyckas ofta, när han lyckas är det nästan alltid med problem.
* Normalutövaren. Misslyckas ganska sällan, men får relativt ofta problem.
* Experten. Lyckas väldigt ofta som avsett, misslyckas nästan aldrig och får bara ibland problem.
Med andra ord, nybörjaren och experten är lite tråkiga, de är för dåliga eller för bra för att vara riktigt spännande. Å andra sidan, normalutövaren har ett stort utrymme i det intressanta "ögat" i diagrammet. Lägg till det att de flesta karaktärer är normalutövare i ganska många färdigheter och bara expert i några få, så blir det riktigt sexigt. De kommer ofta att röra sig i det roliga området.
Sexigt, eller hur?
Så, nu har ni varit i one hand typing mode länge nog. Sluta dregla över diagrammet och kommentera!
(...och, nej, vill ni ta diskussionen om bilden är sexistisk eller inte, gör det i en annan tråd.)
Det är OK om ni blir sexuellt upphetsade av den, det är inget att skämmas över. Det är sexiga sannolikheter.
En liten förklaring av systemet:
Man har en skill, 0-20. För att testa om man lyckas slår man två stycken T20. De är lyckade om de är lika eller under skillen. Följande utfall är möjliga:
* Båda lyckas. Man lyckas som avsett.
* En lyckas, men det blir något problem. Dyrken går sönder, det tar tid, det väsnas, striden övergår i brottning, man träffar men faller, prylen man gör får en svaghet, magin får en oväntad sidoeffekt, man hittar informationen men blir upptäckt. Det är här det roliga händer, det är här man hittar en massa bra rollspelsbränsle.
* Båda misslyckas. Man misslyckas helt.
Om ni tittar på diagrammet så ser vi hur vackert det är. Hur funkar det för olika skicklighetsnivåer?
* Nybörjaren. Misslyckas ofta, när han lyckas är det nästan alltid med problem.
* Normalutövaren. Misslyckas ganska sällan, men får relativt ofta problem.
* Experten. Lyckas väldigt ofta som avsett, misslyckas nästan aldrig och får bara ibland problem.
Med andra ord, nybörjaren och experten är lite tråkiga, de är för dåliga eller för bra för att vara riktigt spännande. Å andra sidan, normalutövaren har ett stort utrymme i det intressanta "ögat" i diagrammet. Lägg till det att de flesta karaktärer är normalutövare i ganska många färdigheter och bara expert i några få, så blir det riktigt sexigt. De kommer ofta att röra sig i det roliga området.
Sexigt, eller hur?
Så, nu har ni varit i one hand typing mode länge nog. Sluta dregla över diagrammet och kommentera!
(...och, nej, vill ni ta diskussionen om bilden är sexistisk eller inte, gör det i en annan tråd.)
Attachments
-
12.1 KB Views: 1,324