Nekromanti Sexuellt avvikande?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Fahnen said:
Infertil kvinna är nog inte helt trevligt att vara, infertil är ju sämre än fertil så hon har definitivt lägre status än fertila kvinnor. En intressant fråga är dock om en infertil kvinna fortfarande står över män, anses jämlik med dem eller kanske till och med lägre?
En tanke: Oavsett vad en man gör i ögonblicket så har han, om han inte är steril, potentialen att vara med och skapa ett barn. Det gäller inte infertila kvinnor.

Så min gissning, utan att kunna särdeles mycket mer av sammanhanget än vad jag läst här, är att ordningen kanske då är:

Kvinnor
Män
Infertila kvinnor
Infertila män

Poseur

Swashbuckler
Ursäkta trådnekromanitin ...

Täntke bara på det här med infertilitet och tiraker.
I vår kulturkontext har det ju alltid varit kvinnans fel om det inte blir några barn (mer eller mindre). Vore väl en ganska uppenbar grej att tiraker borde tänka att det är mannens fel om ett "par" inte kan få några barn. Liksom det lär väl inte finnas några riktiga metoder för att faktiskt få fram vem som är infertil utav parterna. Så tirakerna borde väl förutsätta att det är mannen som är infertil. Måste vara väldigt kul att vara största krigaren i stammen men beskylld för att vara infertil.

Jag ser givetvis direkt problemet i min idé också. kan stoppa snoppen i andra kvinnor och få barn, blir svårt med liknande för kvinnor.
Går säkert att tänka till lite med något kulturellt/religiöst.

/Poseur

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Re: Ursäkta trådnekromanitin ...

För tiraker gäller ju i regel att kvinnan väljer partner från ett ganska stort urval. Om en man får ryktet om sig att vara infertil kan kvinnor helt enkelt bestämma att han inte ens är ett alternativ. Då blir det svårt för honom att visa sig fertil med någon annan.

Unfair

Hero

Björn Wärmedal said:
För tiraker gäller ju i regel att kvinnan väljer partner från ett ganska stort urval. Om en man får ryktet om sig att vara infertil kan kvinnor helt enkelt bestämma att han inte ens är ett alternativ. Då blir det svårt för honom att visa sig fertil med någon annan.
Vist så väljer väll kvinnorna bland titakerna, det har jag också för mig. Men är inte det äfter att männen fått slåss med varandra för att visa vem som är tuffast? Blir konstigt att precis efter att ha visat sig tuffast i stammen bli nobbad av alla, varje gång. Men sure, jag förstår tanken, det går nog att komma runt på ett smidigt sätt.

Laowai

Hero

Jag finner på en tirakisk kvinna som inte kan få barn ytterst intressant. Iom att kvinnorna står över männen till mångt och mycket för att de är de som för nya tiraker till världen bör en steril tirakkvinna lida proportionerligt mer av sin sterilitet än en steril man. Männen lär väl i princip bli slavar/ombedda att dö i strid, men hur i hela friden behandlas en kvinna vars högsta syfte hon inte kan fylla?

Ymir

Liten kantbaron

Jag tycker inte det ska finnas något större stigma där. Imo borde en sådan kvinna ses som att Makhtah valt henne för ett annat syfte, tex att bli schaman eller krigshövding. Det här att tirakerna endast och enbart har manliga sådana känns jättekonstigt i ljuset av att de supposedly ska vara all about kvinnomakt.

Poseur

Swashbuckler

Oh tackar för mycket intressant läsning. Något som mig helt gått förbi så tackar tackar.

Laowai

Hero

Skithäftigt! Precis något sådant jag ville läsa. Känns väldigt Tirakiskt i flavour, lär pitcha till sl att låta det vara canon i vårt mundana.

Om det nu släpps en ny tirakbok till eon IV kunde något liknande utgöra en rätt fet plotpoint. Det känns ju som att en av de här supertöserna skulle kunna ge sig på något unite the clans aktigt och ställa till en jävla massa oreda.

Ymir

Liten kantbaron

Om det nu släpps en ny tirakbok till eon IV kunde något liknande utgöra en rätt fet plotpoint.
Inte bara en plottpoint, jag skulle betrakta det som fucking essentiellt. Jag skulle inte gjort det för några år sedan, men jag har blivit mer och mer övertygad om att tirakernas "matriarkat" är skitkeff och behöver fixas, och Lycans lösning där är ett steg på vägen. Läs det här så framgår det hopefully vad jag menar.

Laowai

Hero

Jag har alltid tyckt att den var lite skev. Men av olika anledningar nu från då.
Tirakerna har ju nästan samma problem som den där utomjordlingsrasen i mass effect. Kvinnorna är top dog, men de är så få och värdefulla att de inte kan vara awesome, äventyrande, sätta livet på linan typer i lika stor utsträckning som karlarna ändå.

Om tirakernas eget samhälle sätter kvinnorna i en sådan sits kunde det nästan vara ett patriarkat så långt som spelarna ser det.
Kunde inte det här med att kvinnorna är så jävla få vara något man försöker tweaka lite till nästa utgåva av tirakboken?

Om inte alla kvinnliga äventyrare ska vara just sånadär lolawesome sterila übertirakkvinnor?

Poseur

Swashbuckler

Jag har alltid sett att det är väldigt vanligt för kvinnliga tiraker att gå med ut i krigstågen och slåss efter det att de fött ett par kullar och gjort sin plikt. Efter det är de fria att göra vad dem vill.

Ymir

Liten kantbaron

Jag har alltid sett att det är väldigt vanligt för kvinnliga tiraker att gå med ut i krigstågen och slåss efter det att de fött ett par kullar och gjort sin plikt. Efter det är de fria att göra vad dem vill.
Fast jag etablerade sort of/kind of samma förhållande för älvor i nya alverboken, och betraktade det som ett klart patriarkalt mönster...en samhällelig plikt att lägga karriären på hyllan för att föda barn är problematisk om man försöker skildra en jämställd och/eller matriarkal kultur.

Jag tror att man kan skildra ett matriarkat där det fortfarande primärt är män som är krigare, jag kan se ett par rimliga anledningar att det skulle bli så (barnafödande being den primära). Problemet med tirakernas matriarkat är att det stänger ute kvinnor även från andra options, tex att vara schamaner, and that's just absurd. Tirakkvinnorna borde ha -fler-, inte färre, möjligheter än männen, och kvinnors möjligheter (och egenskaper) borde vara ansedda som bättre än manliga diton.

...ironiskt nog är det här nästan en aspekt där Momolans matriarkat faktiskt är bättre designat än tirakernas...

Laowai

Hero

En lösning vore ju att göra krigare till något av ett mindre statusyrke. Lite som i momolan då. Inom den militära sfären är enda platsen männen kan få någon form av egenvärde.

De kvinnor som trots den någon låga synen på krigare bestämmer sig för att det är något de vill göra lär väl få högre positioner snabbare, och iom att de kan få mansfolket att lyssna utan mothugg bör de utgöra rätt skickliga befäl.
Varför lyssna på Binderakk Horgrum när han bara styr för att han är mer erfaren? Binderakka Nakkra styr å maktahs vägnar, hennes ord är lag.

Jag menar, det är väl ändå etablerat att männen lyssnar på en kvinna trots stridsrus?

Lite som befäl höjda från manskapet förr i tiden. De fick mindre respekt än de som köpt sin befattning för att de ansågs vara samma skrot och korn som manskapet.

duncan_UBBT

Swordsman

Om man ändrar mentaliteten på tiraker lite kan det fungera väldigt bra. Tiraker ses bland många som "dumma" då de ofta tar lite tid på sig att svara och ofta väljer att lösa problem med våld. Om kvinnorna inte följer den bilden utan ser styrka mer som en konstform eller kultur och löser problem som uppstår på det sätt som passar bäst för situationen kommer de oundvikligen att kunna armbåga sig förbi männen på nästan alla fält. Jag tänker mig en tirakpojke som blir ifrågasatt när han berättar att han vill bli legoknekt därför att han inte tänker sig för innan han handlar. Om tirakerna ser upp till kvinnor därför att kvinnorna utstrålar mer auktoritet än männen och inte försöker tävla om deras gunst medan de ligger och kromar sig i solen så blir samhället mer matriarkiskt.

En sak som påpekades i artikeln är problemet med att kvinnorna inte syns. Om endast 1/8 tiraker är kvinnor så kommer man inte att lägga märke till dem, och då kommer man också se männen som de främre. Antingen måste kvinnorna ta "så mycket plats" i spelet att de ändå kan tränga undan männen eller så måste könskvoten balanseras upp, för så länge som kvinnorna är för "värdefulla" för att riskeras så kommer de att ses som stammens egendom. Att tirakernas graviditet är så kort är bra här för då kommer kvinnan inte att tvingas bort från händelserna lika länge som i människornas kulturer när det blir dags att producera avkomma. En idé vore att ge mannen rollen som barnpassaren så att männen blir borta minst lika mycket som kvinnorna efter en födsel, så att kvinnorna kan arbeta. Om männen endast får lågstatussysslor som att jaga, fiska, garva hudar och hugga ved så kan kvinnorna få tid över att styra stammen, leda krigarna, planera byns försvar och delta i sociala tillställningar. Dessutom kommer männens arbetsuppgifter inte att ses som lika "viktiga" som kvinnans.

Laowai

Hero

Vet inte om jag tycker att kvinnorna ska behöva srmbåga sig alls. De priviligierade platserna är deras, nuff said. Den överhängande delen diplomater, makthavare, högt uppsatta militärer och andra dignitärer är kvinnor, det bara ör så. En och annan karl finns säkert här och där, men han lär vara fan så slug om han ska få ta plats bland kvinnorna.

Det som då blir intressant blir väl att männen för att få en partner lär vilja bli en oerhört skicklig kämpe/jägare/whatever, och då kan de ha kvar sin slå-sig-för-bröstet machoanda iom att stor och stark och skicklig på att ha ihjäl saker lär motsvara (ursäkta ordvalet) "schyssta lökar".

En slug eftertänksam och karriärsdriven manlig tirak borde väl ses som en uppstudsig typ som kvinnorna vill sätta på plats, snarare än något de tycker är sexigt. Eller?

duncan_UBBT

Swordsman

En slug eftertänksam och karriärsdriven manlig tirak borde väl ses som en uppstudsig typ som kvinnorna vill sätta på plats, snarare än något de tycker är sexigt. Eller?
Jo, men det är också det ända sättet att få någon form av statusyrke för en manlig tirak. Om du inte beter dig "slugt" och karriärdrivet så kommer du att förpassas till att jaga, fiska och tömma skittunnan resten av livet. Skulle du göra dessa sysslor fenomenalt bra kommer kvinnorna att klappa dig på ryggen, säga "fan vilket bra jobb du gjort" och kanske ta dig i säng. Du kommer dock fortfarande vara en jägare/fiskare/bonde utan speciellt imponerande arbetsuppgifter, men skulle du påpeka det för styret skulle de bara skratta och säga "men du har ju hög status i stammen, du är ju den bästa skittunnetömmaren vi har!"

Laowai

Hero

Om det räcker för att få ligga borde väl det vara nog med incentive för gemene tirak?
De verkar ju inte ha ett samhälle där karriär och makt är det viktigaste. Det är bara ett medel för att få föra sina gener vidare. Om makt och pengar inte hjälper, utan kanske snarare kan få kvinnorna att förakta tiraken i fråga kanske de manliga tirakerna i stort är rätt nöjda med sitt krigande och grovarbetande.

Och vore situationen den att de tirakiska kvinnorna faktiskt gillar att männen var ambitiösa och sökte att höja sin ställning bortom krigare/grovarbetare skulle ju alla tiraker kämpa som djur för att bli handelsmän/entrepenörer/präster istället för att jaga och dra sitt strå till stacken.

Kan väl helt vara ute och cykla nu, men det borde väl ändå bli som så att kvinnorna är på topp för att de föds där och uppfostras till den rollen medan männen gör allt sli, dels av samma anledningar, men samtidigt för att de ändå trivs bäst där.

Jag tror liksom inte att männen i regel ser på Trokkan och tänker "Fan vad gött att få sitta och styra hela stammen." utan att han och hans jaktlag gillar att komma tillbaks till byn med en kronhjort de har fällt och få props av resten av folket som litar på dem för sin mat.

Kvinnorna lär väl inte stå och jubla när de kommer hem med bytet, men ett framgångsrikt jaktlag lär ju belönas med att få sig en liten kull ungar.

Ursäkta om jag skriver något osammanhängande, skriver från iPhone.

Saasmaster92

Veteran
Tja
För att svara på startfrågan finns bakgrundsslaget Sexuellt avvikande på http://eon.daaksord.org/ en alternativ karaktärskapnings metod. Kolla slag 29-30 på Begränsningar. Heter dock skev läggning men är samma sak.