F-ordet i fantasy
En sak som jag stör mig på i fantasy på TV är... dekoren. Tja, ska jag vara ärlig så stör jag mig normalt på den i SF också. Men fantasy är särskilt fantastisk, eftersom... den helt enkelt inte finns.
Ta till exempel en normal bondby i Robin of Sherwood. Den består av två skitiga hus med halmtak och inga åkrar. Ibland är det inte ens hur, utan snarare hyddor och vindskydd - skräckexemplen på det är ju Xena. Slotten är antingen moderna slott, gamla ruiner som nödtorftigt piffats upp, eller äkta frigolit i en studio. Roligast tycker jag är filmen The Princess Bride, där slottet innehåller en ansenlig mängd korridorer som förutom de där rustningarna som står i hörnen mer påminner om ett normalt kontorshotell, och när Inigo försöker tackla en dörr där så bågnar gipsskivorna... ehrm, stenväggarna. Och den hade i alla fall någon form av budget!
Listan kan pågå ett tag och är som sagt var inte begränsad till fantasy. I Babylon 5 så består ett utomjordiskt straczin-rymdskepp av blankpolerat golv med hängande draperier, sprejade med nån form av färg och stärkelse för att se ut som något "organiskt". Och mer än ett away-mission i Star Trek verkar mest utspela sig i grustaget bakom Paramounts studior.
Jag tror att det här är ett av de grundläggande problemen med fantasy på TV och film - fantasy kräver alltid en massa mer jobb med dekor och miljö med organiska material (det är i det närmaste omöjligt att göra bra naturliga stenväggar i frigolit), medan science fiction kommer undan med ett par schyssta matte-målningar, datorrenderingar och målad gipsskiva, då det per definition inte finns något utanför rymdskeppet men det finns en hel levande värld utanför väggen i fantasyvärlden. Det är helt enkelt lättare och billigare att komma undan i SF.