Nekromanti SFbokleveranser

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
SF-bok ger 5% rabatt om man handlar för mer än 1500, men det verkar gälla totalpriset och inte fraktkostnaden.
Är det SÅ illa...? Jag trodde den rabatten började på 1000:-... (men orkade givetvis inte ta med det i inlägget, det gällde ju trots allt att utmåla dem som skurkar efter bästa förmåga... :gremwink:).

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag har aldrig pröjsat postförskott på SF [ANT]

Och då har jag ändå varit en flitig kund till dem mellan varven.

Dilandau

Myrmidon
Re: Jag har aldrig pröjsat postförskott på SF [ANT

De använde sig av postförskott en gång i tiden, det minns jag mycket väl. Kanske för 7-8 år sedan eller däromkring.

EchonCique

Hero
Svar ja, de har dyrast frakt i landet.

För att kolla upp detta kan du ju lägga in några produkter i kundkorgen, klicka på 'gå till kassan' och där klicka på länken som redovisar din exakt fraktavgift.

Mitt exempel var en DVD samt en d20-bok till Forgotten Realms. Följande kostnad uppstod då för att skicka det till mig:

Art.nr. - Författare - Titel - Portoklass - Basporto - Styckporto
38531 - DVD: Science Fiction - War of the Worlds (2005) - 4 - 20.00 kr - 4.00 kr
52268 - Forgotten Realms - Champions of Valor - 13 - 16.00 kr - 26.00 kr
Basporto för art.nr 38531: 20.00 kr

Porto totalt för varor i lager: 50.00kr
Jag förstår inte hur de får ihop 20+4+16+26 till 50, men det är en annan sak. Hursomhelst. Samma produkter hade kostat 29 kronor i frakt från alla andra ställen jag köper på. 29 kronor. Och ju mer man köper, desto billigare blir fraktavgiften. SFBok kör helt tvärtom och det är rätt uppenbart att de inte prioriterar postorder samt att de helt fast tror på sin position som hårt nischad butik. Den som beställer från SFBok gör det inte för att få billiga produkter, den gör det av helt andra skäl.

Jag som konsument vet vart jag får bra villkor, bra priser, snabba leveranser och schysst kundtjänst. Det är inte från SFBok oavsett hur mycket de gjort för hobbyn.

Storuggla, om nu boken var slut på lagret varför skriver de då inte det på sidan där man listar produkter eller när man lägger beställningen? Det stod inget sådant och därmed är den tid det tog för dem att skicka min beställning hemsk. Hemsk.

Snow

Swashbuckler
Re: Svar ja, de har dyrast frakt i landet.

Storuggla, om nu boken var slut på lagret varför skriver de då inte det på sidan där man listar produkter eller när man lägger beställningen? Det stod inget sådant och därmed är den tid det tog för dem att skicka min beställning hemsk. Hemsk.
Det är en komplicerad historia att hålla reda på lagerhållning om man inte har tillgång till lagret. Om dessutom böckerna står i en hylla och kan säljas över disk samtidigt som folk shoppar på nätet så blir det rätt svårt att veta. Man kan inte gärna ha en slav som springer och kollar på hyllan om boken finns kvar och kan tas därifrån varje gång någon gör en sökning. Man får förlita sig på goda gissningar och ibland blir det fel. Jag antar att man också gärna vill sälja hellre än att visa "slut i lager". Det finns alltid en chans att returer eller avbokningar ökar antalet böcker i lagret.

Exempelvis bokus och adlibris har inga egna lager alls utan är bara uppsamlande mellanhänder. De har också väldigt liten koll på vad som händer i alla de olika lagrena, för det är inte ett företag som har varje bok, utan en uppsjö försäljare. Sedan, beroende på vem som har boken kan man beräkna olika priset.

Sen att man är dålig på att rapportera till slutkunden vad som händer är en helt annan sak. Det är dåligt om man inte klarar. Men varken bokus eller adlibris är bra på det efter min erfarenhet, så sfbok är i gott sällskap åtminstone.

Storuggla

Champion
Vilket land bor du i egentligen?

"Samma produkter hade kostat 29 kronor i frakt från alla andra ställen jag köper på. 29 kronor"

Okej, här har vi skilda utgångspunkter. När jag säger "Dyrast i landet" så menar jag dyrast i Sverige, inte "dyrast i landet av de jag brukar beställa ifrån".

Storuggla, beställer aldrig dock

EchonCique

Hero
Jo det kan man

Det är en komplicerad historia att hålla reda på lagerhållning om man inte har tillgång till lagret. Om dessutom böckerna står i en hylla och kan säljas över disk samtidigt som folk shoppar på nätet så blir det rätt svårt att veta. Man kan inte gärna ha en slav som springer och kollar på hyllan om boken finns kvar och kan tas därifrån varje gång någon gör en sökning. Man får förlita sig på goda gissningar och ibland blir det fel. Jag antar att man också gärna vill sälja hellre än att visa "slut i lager". Det finns alltid en chans att returer eller avbokningar ökar antalet böcker i lagret.
Den butik jag nu utarbetar deras nya webbaffär åt säljer sina böcker även över disk. Trots detta har det ett utmärkt sätt att hålla koll på exakt hur många exemplar de har kvar av varje titel. Om man saluför över 700 tidskrifter med bakkatalog från dess att tidskrifterna startade, så är jag tämligen säker på att dessa butiker skulle kunna göra det också. Om de ville. Handlar om att ha ett bra system helt enkelt.

EchonCique

Hero
Sverige, själv?

Okej, här har vi skilda utgångspunkter. När jag säger "Dyrast i landet" så menar jag dyrast i Sverige, inte "dyrast i landet av de jag brukar beställa ifrån".
Nej. Jag menar dyrast i Sverige. Visa mig en butik som säljer rollspelsartiklar över postorder/webben som har dyrare fraktavgifter än SFBok är du snäll. Det finns inte är jag tämligen övertygad om. Och de få butiker som har postförskottsavgifter kan man glatt maila i förväg och be om inbetalningsprocedur, så kan man faktiskt betala i förskott mot att man slipper den förhatliga Postförskottsavgiften.

Yyy, som utmanar.

Snow

Swashbuckler
Re: Jo det kan man

när du ser att det fungerar i praktiken så ska jag ta av hatten för dig :gremlaugh:

Storuggla

Champion
Sjumilaskogen så klart.

"Nej. Jag menar dyrast i Sverige. Visa mig en butik som säljer rollspelsartiklar över postorder/webben som har dyrare fraktavgifter än SFBok är du snäll. Det finns inte är jag tämligen övertygad om."

Hobbygames och Collectors Point. Åtminstånde senaste jag kollade (förra månaden)

Storuggla, googla själv