Behövs dock fler bitar för att bygga rollspel...
Jag vill inte låta elak eller något sådant nu. Jag vill hjälpa till, se det så istället. Du har gjort ett gott initiativ, att skapa ett rollspel är alltid ett gott initiativ...
Men du har glömt själva spelet.
Att säga:
- "Hej det här är ett rollspel"
"Spelledaren bestämmer"
"Dessa tärningar skall du ha"
"Detta är ett rollformulär"
är inte nog för att spela.
Du har tyvärr presenterat de minst viktiga delarna av ett rollspel, sådana där småfix som man lägger till i början av sin bok/pdf för att komplettera småfaktan. Det är inte alltid så lätt, jag vet inte vilken erfarenhet och vilken kunskap du har av rollspel, så tro inte att jag nedvärderar dig. Jag försöker visa lite för dig vad som har råkat hända här med ditt skapande.
Vart är spelet - vart är all information om världen?
Som andra säger här är ditt namn jättebra och det väcker nyfikenhet.
Men är det Fantasy eller Sci-Fi, eller kanske verklighets-rippat?
Vad är konceptet, vad går spelet ut på då, vad har du för huvudtema?
Vilka länder, kulturer, speciella platser, varelser och raser finns det här då?
Varför heter det
Sagor från det gömda, varför heter platsen där äventyret utspelar sig
Den gömda ön?
Vad är gömt?
Spelar man gömda Samurajer under frihets-herren Yamudha i strid mot imperiet och dess härskare kejsare Mino?
Jag vet inte, berätta det för mig. Hänger du med, du måste binda ihop ett komplett spel, vi måste ha bakgrunden - tema/anledning och kunskapen om för att kunna spela. Annars är det bara ett par bokstäver och ett formulär till något för oss...
Hur funkar ditt system för att göra en gubbe då, formulär har jag, men hur?
Hur funkar stridssystem, färdighetssystem etc?
Först och främst - hur många rollspel äger du?
Ta det (har själv eller låna av någon polare) som har den regelbok som presenterar mest om världen och systemet, vad spelet går ut på etc.
Sätt dig ned och läs och det, och försök greppa vilka bitar du behöver för att bygga ett rollspel.
Det är det bästa tips jag kan ge dig i alla fall, kanske kan du få hjälp av någon mer erfaren.
Tappa dock inte lusten nu, utan häng i och försök fixa till ditt spel.
Ett spel med det namnet måste vara bra!
P.S. Det finns många professionella spelmakarre här på forumet. Ligger du i med frågor och intresse kan du nog få en del hjälp och recensioner. D.S.