Nekromanti SFDG Sagor Från Det Gömda

Youtonashia

Veteran
Jag håller på med ett rollspel som heter sagor frånn det gömda och har precis blivit klar med en jättekort version jag är inte speciellt bra på att skriva men säg gärna vad ni tycker. Den är på en sida.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Huga! Open Office gillade verkligen inte formateringen i den filen. Kan man få den .txt eller i .pdf?

Tell

Hero
När jag spelar (de gånger, numera sällan, som det händer) behöver jag sällan veta hur jag slåss, även om det kanske är relevant för miljön: Hur bluffar jag?

Tell

Hero
hur är reglerna för att bedra, blåljuga, avslöja andra lögnare, lura bort någon i en debatt, få denne att köpa min dåliga häst och slutligen för att få dem att tro mig när jag svamlar om sakre jag inte kan något om!

Bluffa.

wilper

Kanske är nått fel på min dator, jag kan katten inte läsa den filen heller.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag gillar titeln (utom förkortningen) som fan. Vad är det som är gömt? Var är det gömt? Och så vidare. :gremsmile:

/Dimfrost

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det är alldeles för lite för att man ska kunna få en uppfattning om hur spelet fungerar. Mycket av det du har med på rollformuläret förklaras inte. Vad gör värdet Styrka? Vad innebär Läggning? Hur använder man färdigheter? Innan du förklarat sådana saker går det inte riktigt att se hur ditt system fungerar.

solvebring

Superhero
Behövs dock fler bitar för att bygga rollspel...

Jag vill inte låta elak eller något sådant nu. Jag vill hjälpa till, se det så istället. Du har gjort ett gott initiativ, att skapa ett rollspel är alltid ett gott initiativ...
Men du har glömt själva spelet.

Att säga:
- "Hej det här är ett rollspel"
"Spelledaren bestämmer"
"Dessa tärningar skall du ha"
"Detta är ett rollformulär"
är inte nog för att spela.
Du har tyvärr presenterat de minst viktiga delarna av ett rollspel, sådana där småfix som man lägger till i början av sin bok/pdf för att komplettera småfaktan. Det är inte alltid så lätt, jag vet inte vilken erfarenhet och vilken kunskap du har av rollspel, så tro inte att jag nedvärderar dig. Jag försöker visa lite för dig vad som har råkat hända här med ditt skapande.

Vart är spelet - vart är all information om världen?
Som andra säger här är ditt namn jättebra och det väcker nyfikenhet.
Men är det Fantasy eller Sci-Fi, eller kanske verklighets-rippat?
Vad är konceptet, vad går spelet ut på då, vad har du för huvudtema?
Vilka länder, kulturer, speciella platser, varelser och raser finns det här då?
Varför heter det Sagor från det gömda, varför heter platsen där äventyret utspelar sig Den gömda ön?
Vad är gömt?
Spelar man gömda Samurajer under frihets-herren Yamudha i strid mot imperiet och dess härskare kejsare Mino?
Jag vet inte, berätta det för mig. Hänger du med, du måste binda ihop ett komplett spel, vi måste ha bakgrunden - tema/anledning och kunskapen om för att kunna spela. Annars är det bara ett par bokstäver och ett formulär till något för oss...
Hur funkar ditt system för att göra en gubbe då, formulär har jag, men hur?
Hur funkar stridssystem, färdighetssystem etc?

Först och främst - hur många rollspel äger du?
Ta det (har själv eller låna av någon polare) som har den regelbok som presenterar mest om världen och systemet, vad spelet går ut på etc.
Sätt dig ned och läs och det, och försök greppa vilka bitar du behöver för att bygga ett rollspel.
Det är det bästa tips jag kan ge dig i alla fall, kanske kan du få hjälp av någon mer erfaren.

Tappa dock inte lusten nu, utan häng i och försök fixa till ditt spel.
Ett spel med det namnet måste vara bra! :gremwink:

P.S. Det finns många professionella spelmakarre här på forumet. Ligger du i med frågor och intresse kan du nog få en del hjälp och recensioner. D.S.

wilper

Re: Behövs dock fler bitar för att bygga rollspel...

Tja, har man ett rollformulär kan man ju börja speltesta, så det är en bra början. Ju fortare man kommer igång med speltest desto fortare får man roligt!

Gordeg

Hero

Ja, det jag saknar mest är beskrivningen av själva systemet. Det står bara att det är enkelt och tar några minuter att lära sig.
En utförligare beskrivning vore kul att se!

Gordeg

solvebring

Superhero
Re: Behövs dock fler bitar för att bygga rollspel.

Jo, vem vad finns det att speltesta, det finns ju inget spel hittills...
Måste man inte ha en bit av ett spel för att kunna speltesta?
Jag vet inte ens hur man skall göra en karaktär på ett sådant formulär, så hur då speltesta?

solvebring

Superhero

Jo, precis...

Det har dock ett namn som väcker en tycker jag.
Är spelet lika bra som namnet, då kommer det nog ett kul spel snart! :gremgrin:

Youtonashia

Veteran

Hehe... Som sagt är jag inte alls bra på att skriva saker och håller nu på att "brodera ut" spelet och förklara saker och ting bättre samt berätta mer om platser, civilisationer och raser etc.... Men tack så väldigt mycket för att ni visar stöd!

solvebring

Superhero

Som sagt är jag inte alls bra på att skriva
Det där är något som många hänger upp sig på. Dock är lösningen enkel, och det är den som blir den bästa. Skriv alltid med ett språk du behärskar så blir allt jättebra. Många försöker få allt att låta så viktigt och fint...
Men vet man med sig att man inte behärskar ett sådant språk så skriv enkelt och koncist vad du vill ha sagt, krångla inte till det. Dessutom kan du vara säker på att alla förstår om du skriver enkelt och lätt också. Förklara uti all enkelhet och gör ingenting svårare än vad det är, så är jag säker på att allt kommer att bli superbra. Jag brukar skriva ganska virvlande och utsvävande när jag skriver skönlitterärt, men vad det kommer till fakta - då behärskar jag inte tekniken att skriva häftigt och "viktigt". På Eldkvast kan du ladda hem DoD N91 Rollpersonen under DoD N91, där har jag verkligen försökt hålla mig till vad jag behärskar... Det är det säkraste kortet.

Att du nu håller på att brodera ut ditt spel låter kalas!
Kör på bara och glöm nu inte överstående. Gör det du kan bäst helt enkelt. Är inte det där med "fack/byråkratspråk" din grej so fuck it - gör vad du kan och alla kommer vara nöjda. Man läser hellre än enkel text, än en text då någon bara virrar till allt med svåra ord och allt slutar med ingenting.
Do your thing - lycka till, vi håller tummarna!

Simon

Swashbuckler
Låst pga flera trådar

En tråd per diskussionsämne är det som gäller i sådana här fall. Eftersom trådstartaren har sin senaste version av spelet bifogad i den senaste tråden så låter jag den vara kvar.

Var snälla och ta all diskussion om spelet, alltså även svar på inlägg i den här tråden, där istället.

Tack!