Rickard
Urverk speldesign
Jag spelade mestadels Drakar och demoner med inslag av Mutant och Shadowrun upp tills jag var 20, då jag började spela andra spel. Har senaste tio åren främst föredragit samberättarspel, men jag gillar fisktankar och linjära spel också. Jag älskade att strida i D&D4.
Efter att ha läst @Lemur beskriva spelet som "Det är snyggt att karaktärer startar som riktiga nollor utan att välja klass, och att de sedan fördjupas genom spelet. Det är multiklass som default om jag inte minns fel." blev jag sugen på att jaga ikapp spelet. Jag har alltid tyckt att D&D4 borde ha haft multiclass som default och sedan hade man kunnat, om man velat, haft en "pure class" där man valde exempelvis krigarklassen två gånger.
Den här "recensionen" kommer att vara tankar och kommenterar medan jag läser. 30 sidor in och jag blev väldigt överraskad och sugen på att vilja spela/spelleda.
OBS!
Om ni läser något som ni reagerar på eller vill diskutera, starta gärna en ny tråd kring detta. Jag länkar i sådana fall till den tråden i den här recensionen.
Efter att ha läst @Lemur beskriva spelet som "Det är snyggt att karaktärer startar som riktiga nollor utan att välja klass, och att de sedan fördjupas genom spelet. Det är multiklass som default om jag inte minns fel." blev jag sugen på att jaga ikapp spelet. Jag har alltid tyckt att D&D4 borde ha haft multiclass som default och sedan hade man kunnat, om man velat, haft en "pure class" där man valde exempelvis krigarklassen två gånger.
Den här "recensionen" kommer att vara tankar och kommenterar medan jag läser. 30 sidor in och jag blev väldigt överraskad och sugen på att vilja spela/spelleda.
InnehållShadow of the Demon Lord: foreword said:Rob did a bunch of stuff with Green Ronin Publishing (2003-08), and then hooked up with Wizards of the Coast for 4e & 5e, and with Monte Cook for two top hits. /.../ I designed an edition once (now generically called “Classic”), but that was 30 years ago. /.../
The mutual checklist: Complete in one book • easy to learn • with classic fantasy tropes • character depth with lots of options and futures • a quick start adventure • the local World • customization: How to make this Yours. /.../
So first add a wrenching Horror/Weird component and some Steampunk. /.../ For me, one of the best features is that the story takes 11 adventures to complete. /.../ I’ve encouraged this style: You are on the players’ side. You’re part of the gaming group. Communicate, participate, don’t dictate. The dice and plot may bring horror and death, but together as a group we can all enjoy the journey.
- Rollpersonskapande
- Tärningsmekanik
- Rollspel och rullspel
- Levels med Paths
- Utrustning och magi
- Världen
- Spelledarkapitlet
- Slutsats
OBS!
Om ni läser något som ni reagerar på eller vill diskutera, starta gärna en ny tråd kring detta. Jag länkar i sådana fall till den tråden i den här recensionen.
Last edited: