Nekromanti Shadow run

Vindhand

Myrmidon
till sakernas kärna

Det beror på vad man jämför med antar jag... Men med tanke på att det finns en hel del spel jag har spelat och/eller spellett spel där striderna tar 2-3 gånger längre tid än i DoD expert så är 20-30% inte mycket.

Det är nog mycket en smaksak... Återigen måste jag poängtera det faktum att Eon inte blir snabbare av det faktum att det gjorts ännu långsammare spel, precis som en volvo inte blir en formel-1 bil bara för att det finns flakmopeder.

Typ en normal grupp RP mot ett mindre gäng grunts/skurkar, inte en mega-blaffa-avgörande slutstrid men inte nån puttenutt strid heller, en vanlig äventyrsstrid altså.

Det är svårt att uppskatta... en vanlig äventyrsstrid kan vara så mycket och varje strid är unik.

Säg att det inte är en massa mysko saker på gång. Det är helt enkelt är 4-5 spelare som med vanligt våld slåss mot litet underlägset motstånd (4-5 grunts). Detta tycker jag borde ta mellan 5 och 20 minuter i EDD... beroende på hur bra det går.

Jag tror att det är värdefullare att jämföra enskilda situationer i de olika spelen och kolla hur lång tid som krävs för mekaniken. Säg att Arnulf med sin yxa lyckas hugga av Bertils huvud; hur lång skulle detta ta i respektive system?
Det enda som är intressant att titta på här är mekaniken, då övriga saker, kringsnack, regelgräl m.m. kan variera så enormt från grupp till grupp. Man får titta på det som är konstant. Hur mycket behöver göras och hur lång tid kommer det ta?

Om man ser enbart till mekaniken, det man faktiskt bör jämföra om man skall jämföra två systems snabbhet, är det fortfarande så för dig att Eon enbart är 20-30% långsammare?

Oh well... denna diskussion har glidit iväg en aning...
Min grundpoäng var att det kanske inte är helt rättvisande att kalla eon för ett snabbt och smidigt system... är vi fortfarande oense på den punkten?

Bjorn

Hero
Re: Ja och Nej

Jag tycker fortfarande att beskrivningen snabbt och smidigt är en OK beskriving i respons till det som hävdades i inlägget jag svarade på. (Att EON behövde en ny utgåva för att bli spelbart etc...)

Skulle jag utalat mig mer generellt så skulle jag kanske ha varit tydligare. (T.ex. genom att ge jämförelseexempel) För en SL som "byter" från t.ex. Star Wars till EON så "känns" det säkert långsamt. Bytte samma SL från t.ex. Champions till EON kanske det skulle "kännas" snabbt i stället. Allt beror ju på vad man är van vid, vilken spelstil man har, vilken typ av kampanj det är etc. Det gäller ju att anpassa valet av system efter omständigheterna.

Men skulle jag med en kort mening (och UTAN att vara i någon kontext) klassificera EON så vore det väl som:
"Ett medelsnabbt detaljerat rollspel för erfarna rollspelare."

Jag skulle också vilja säga att jag var stjälv rätt så djävla skeptisk till EON när det introducerades i vår grupp men ju mer jag har spelat/spellett det destå bättre tycker jag det är. Visst, det finns brister/nackdelar precis som i alla system men jag tycker ändå att de är ett av de bättre systemen jag har erfarenhet av. Framför allt känns det "modernt" i sin konstruktion... i allt för många spel tycker jag att man hittar "artefakter" i systemet som bara är på ett visst sätt pga rollspelares gamla vanor.

/Bjorn

Vindhand

Myrmidon
Re: Ja och Nej

Jag tycker fortfarande att beskrivningen snabbt och smidigt är en OK beskriving i respons till det som hävdades i inlägget jag svarade på. (Att EON behövde en ny
utgåva för att bli spelbart etc...)

Det är mycket en smaksak... Jag håller nog med "ny utgåva" lägret. En ny utgåva parat med en ny grundfilosofi skulle kanske kunna göra det till ett regelsystem jag gillar :)

Men skulle jag med en kort mening (och UTAN att vara i någon kontext) klassificera EON så vore det väl som:
"Ett medelsnabbt detaljerat rollspel för erfarna rollspelare."

Jag tycker "medelsnabbt" är att ta i. Man kan nog lugnt säga att det är det långsammaste på den svenska marknaden. Det finns ett fåtal internationella spel som är långsammare. Jag lovar dig att det finns minst fyra snabbare spel för varje långsammare.