Jag har samlat Shadowrun sen... alldeles för länge sedan. Dock måste jag först och främst erkänna att jag slutade samla när 4:e utgåvan kom, så min samling är första till tredje utgåvan endast. Mina kommentarer kommer alltså från det perspektivet.
Som värld är Shadowrun oslagbar. Det finns mycket bakgrundsinformation, det finns sjukt många trådar man kan ta och använda som SL, och det är en väldigt välskriven historia. Man kan läsa ett supplement från 2:a utgåvan och lägga märke till olika "hooks" som sedan får sin upplösning i ett senare supplement. För vad FASA gjorde, och gjorde så bra, var att de flyttade fram "nutid" med varje supplement, så det hände faktiskt saker i världen, det var inte bara statiskt som det är i många andra rollspelsvärldar. Ett av många exempel är the Renraku Arcology. I första och andra utgåvan är den fortfarande under konstruktion, men i tredje är den komplett och allt går åt helsicke (Arcology Shutdown-arcen). Likaså så ändras presidenten i UCAS efter val och liknande (och vi spelare fick rösta i valet! Jag har till och med kvar en kopia av röstkortet nånstans.), vissa megaföretag kollapsar och andra klättrar uppåt och liknande.
Så det är -- eller rättare sagt var -- en väldigt dynamisk värld, med en hel del minnesvärda karaktärer (och en del man gärna glömmer... typ Harlequin). Supplementen var skrivna som "in-game docs" som olika människor kommenterade, och man hade väldigt mycket frihet i vad som var och vad som bara var rykten eller missförstånd. Stängde Tir Tairngire verkligen av Crater Lake 2054, eller var det bara ett av många rykten i the matrix?
Tyvärr är senare utgåvors supplement inte alls lika välskrivna (FASA sålde rättigheterna till.. Wiz Kids, som sen sålde dem vidare till nåt annat bolag, iirc), och de första ignorerade hela "in-game"-biten. Anledningen till att jag slutade köpa böcker efter 3:e utgåvan är att världen tog en djävulskt skarp sväng bort från vad jag gillade.
Regelmässigt har SR alltid haft ganska dåliga regler, även om fyran gör ett ganska bra jobb, så där kan jag inte säga så mycket. Jag har inte heller läst på om femman, så... allt det gamla är skitbra, men personligen gillade jag inte vad de gjorde med världen i fyran, och i och med att de fortsätter på den vägen så kommer femman troligtvis inte falla mig i smaken, mer vet jag inte förrän den är släppt och jag kan läsa den.
Men världen är awesome. Iaf fram till ... 2063-64 iirc.
Edit: ännu häftigare är kanske att teknologin faktiskt går framåt genom supplementen. Både magi och cybertech/matrix ändras och blir mer avancerad. Hur många andra cyberpunk-rollspel har samma grej?