Nekromanti Shadowrun 5th Edition

ThemVSyou

Veteran
Då jag har börjat kollat lite info om den kommande versionen så har jag blivit lite mer och mer intresserad då dem har gjort så att det är Grittier och Deadlier vilket är ett plus det ska också gå och göra en karaktär snabbare än det har gjort tidigare men förutom det och att det är Cyberpunk möter Fantasy så har jag ingen direkt stor koll på Shadowrun så jag undrar är det nån som har bättre koll än jag och kanske har spelat nån av dem tidigare versionerna och kan ge lite insikt om det finns några plus sidor men också det negativa och i slutändan om det är värt ett köp mest eftersom rollspel har ju gått och blivit sjukt dyra nuförtiden

Robban

Hero
Jag har samlat Shadowrun sen... alldeles för länge sedan. Dock måste jag först och främst erkänna att jag slutade samla när 4:e utgåvan kom, så min samling är första till tredje utgåvan endast. Mina kommentarer kommer alltså från det perspektivet.

Som värld är Shadowrun oslagbar. Det finns mycket bakgrundsinformation, det finns sjukt många trådar man kan ta och använda som SL, och det är en väldigt välskriven historia. Man kan läsa ett supplement från 2:a utgåvan och lägga märke till olika "hooks" som sedan får sin upplösning i ett senare supplement. För vad FASA gjorde, och gjorde så bra, var att de flyttade fram "nutid" med varje supplement, så det hände faktiskt saker i världen, det var inte bara statiskt som det är i många andra rollspelsvärldar. Ett av många exempel är the Renraku Arcology. I första och andra utgåvan är den fortfarande under konstruktion, men i tredje är den komplett och allt går åt helsicke (Arcology Shutdown-arcen). Likaså så ändras presidenten i UCAS efter val och liknande (och vi spelare fick rösta i valet! Jag har till och med kvar en kopia av röstkortet nånstans.), vissa megaföretag kollapsar och andra klättrar uppåt och liknande.

Så det är -- eller rättare sagt var -- en väldigt dynamisk värld, med en hel del minnesvärda karaktärer (och en del man gärna glömmer... typ Harlequin). Supplementen var skrivna som "in-game docs" som olika människor kommenterade, och man hade väldigt mycket frihet i vad som var och vad som bara var rykten eller missförstånd. Stängde Tir Tairngire verkligen av Crater Lake 2054, eller var det bara ett av många rykten i the matrix?

Tyvärr är senare utgåvors supplement inte alls lika välskrivna (FASA sålde rättigheterna till.. Wiz Kids, som sen sålde dem vidare till nåt annat bolag, iirc), och de första ignorerade hela "in-game"-biten. Anledningen till att jag slutade köpa böcker efter 3:e utgåvan är att världen tog en djävulskt skarp sväng bort från vad jag gillade.

Regelmässigt har SR alltid haft ganska dåliga regler, även om fyran gör ett ganska bra jobb, så där kan jag inte säga så mycket. Jag har inte heller läst på om femman, så... allt det gamla är skitbra, men personligen gillade jag inte vad de gjorde med världen i fyran, och i och med att de fortsätter på den vägen så kommer femman troligtvis inte falla mig i smaken, mer vet jag inte förrän den är släppt och jag kan läsa den.

Men världen är awesome. Iaf fram till ... 2063-64 iirc.

Edit: ännu häftigare är kanske att teknologin faktiskt går framåt genom supplementen. Både magi och cybertech/matrix ändras och blir mer avancerad. Hur många andra cyberpunk-rollspel har samma grej?

Ulfgeir

Swashbuckler
Håller med om ovanstående. Jag personligen gillade ju dock kopplingarana till Earthdawn som fanns med exempelvis Harlequin, Lowfyr och Dunkelzahn för att nämna några saker.

Sedan att de hade en del rätt bra böcker till spelet med gjorde ju inte saken sämre. Men det bästa var som sagt att spelvärlden kändes levande genom att saker förändrades och in-game snacket i modulerna.

Regelmässigt tycker jag nog 3rd edition var bäst. Nackdelen med tidigare var att magireglerna ändrades för mycket. Det jag verkligen inte gillade med 4rth edition var att alla nu ständigt var uppkopplade till sitt eget lilla wifi-nät. Som spelledare så var det tillräckligt jobbigt att hålla reda på reglerna utan att behöva tänka på ytterligare en sak.

FASA var bra på att skapa häftiga spelvärldar, men de sög på att skapa vettiga regler.

Man kan väl generellt säga att vissa saker i reglerna var väldigt buggiga i 1st edition. Exempel: en physical adept kunde ha automatiska successer på en skill, så de kunde inte misslyckas. En sak som de ändrade i 3rd som då blev sämre var hur det hanterades om du hade tillräckligt bra initiativ att ha fler actions per runda. 1st +2nd edition,så kunde du om du var tillräckligt snabbt få göra upp till 4 actions innan någon annan hann reagera, vilket stämde med beskrivningarna i fiktionen. I 3rd så ändrades det så om du hade flera actions så gjorde du de efter alla fått göra sin första action.

Sedan då att spelet egenltligen hade flera olika subregelsystem som inte funkade så bra med varandra (magi, decking, rigging, och vanliga systemet). Skulle du hålla koll på en strid som involverade flera saker samtidigt blev det lättjobbigt.

/Ulfgeir

Robban

Hero
Jo, hade man Earthdawn-böckerna funkade väl Harlequin okej, men jag tycker inte man ska behöva lära sig ett helt nytt regelsystem för en kampanj :gremtongue:
Edit: Snacket i Tir Tairngire-boken mellan Harlequin (The Laughing Man) och Dunkelzahn (The Big "D") är ju guld. Bara en sån sak.

Det största problemet med "allt innan fyran" var ju de olika "världarna" man var tvungen att hålla reda på. Magikern är ute på astralplanet, deckern är i matrix och riggern är i fyra robotar samtidigt... det blev mycket regelstrul och det saktade ner spelet lite. Fyran slimmade ner antalet olika planes som spelet utspelade sig på, vilket var ett bra försök. Femman ska tydligen ta tillbaka vanliga cyberdecks igen och minska ner trådlösheten lite.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Dock finns ju risken för att det känns så jävla stort när man kommer in som ny. Återigen kommer det här problemet med "för mycket kanon". Ska man liksom börja med väörlden så som den ser ut i 5th ed? Eller ska man försöka köpa 1st ed och köra hela utvecklingen? Om man köper version 5, blir man helt efter då om man inte har koll på tidigare grejer?

Plus att jag gissar att en hel del gammalt bli oanvändbart om man börjar senare än de utspelar sig... Så i princip måste man veta vilka supplement man kommer vilja ha i sin kampanj, och välja årtal efter det?

Robban

Hero
krank said:
Dock finns ju risken för att det känns så jävla stort när man kommer in som ny. Återigen kommer det här problemet med "för mycket kanon". Ska man liksom börja med väörlden så som den ser ut i 5th ed? Eller ska man försöka köpa 1st ed och köra hela utvecklingen? Om man köper version 5, blir man helt efter då om man inte har koll på tidigare grejer?
Bra poäng där. Jag skulle nog rekommendera att man kör på från 5th edition men att man är medveten om att det finns en hel drös med kanon man kan titta på om man känner för det. Att börja på 1st edition och gå framåt... blir ganska dyrt och jobbigt (många moduler är svåra att få tag på nu för tiden, första utgåvan kom ju 1989 liksom. Det finns en del höjdpunkter i SRs historia man kan köra om man vill; Universal Brotherhood, Renraku Arcology Shutdown, Blood in the Boardroom (presidentvalet 205...6?). Harlequin och Harlequin Returns om man gillar smärta.

Dock har rollspel och rollspelande gått framåt, och det har ju inte modulerna, så det blir lite back to the (good) old days om man börjar köpa gamla äventyr till SR.

Plus att jag gissar att en hel del gammalt bli oanvändbart om man börjar senare än de utspelar sig... Så i princip måste man veta vilka supplement man kommer vilja ha i sin kampanj, och välja årtal efter det?
De flesta större moduler (Tir Tairngire, Tir nA nOg, Native American Nations, Californa Free Republic (CalFree), m.fl.) beskriver mest nya länder och deras historia, så det är inte så mycket förlust där, men de större "äventyrs"-supplementen (UB, Arcology Shutdown och diverse andra) är ju väldigt tidsspecifika.

Som ny SL till SR rekommenderar jag att man skaffar 5th edition. Sen kan man alltid glo lite på The Shadowrun Wiki, och därefter besluta sig om nån modul eller äventyr låter intressant. Jag är sjukt stor fan av just Universal Brotherhood/Bug City; speciellt om man har spelare som inte har jättekoll på vad som hänt i SR-världen. Då är det extra roligt att ha spelarna mitt i smeten av vad som är en av de största händelserna i sjätte världen.

Ulfgeir

Swashbuckler
Jag hade aldrig Earthdawn-böckerna, men tycker just det att de hade kopplingar till förra gången magi var tillgängligt som gjorde det kul, att det fanns en dold historia i spelet, vilket påverkade vad som hände nu. Att vissa synnerligen mäktiga individer höll på och intrigerade i bakgrunden, och på försökte forma världen på sitt sätt.

Just snacket mellan Harlequin och Dunkelzahn i böckerna brukade ju vara de mest roliga sakerna att läsa. Det var rätt ofta de pikade varandra med referenser till Earthdawn. Exempel i Tir Tairngire-boken där de har en ordväxling om "Our dear beloved Blood Queen" och liknande saker.

Eller som när de i romanen Burning Bright låter spränga en taktisk kärnvapenladdning i Chicago (på den adress om FASA's kontor hade), och det ledde fram till The Containment-Zone där.

Nackdelen med den typen av metaplott som Krank ju pekar på är ju vad händer när man kommer in senare i spelet. Hur metaplotten hade utvecklats. I dagens läge hade ju en sådan sak gått att lösa genom att ha en bra hemsida som knöt ihop tidslinjen för de olika händelserna i de olika böckerna och även pekade på när (och var) de utspelade sig.

/Ulfgeir

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Robban said:
Som ny SL till SR rekommenderar jag att man skaffar 5th edition. Sen kan man alltid glo lite på The Shadowrun Wiki, och därefter besluta sig om nån modul eller äventyr låter intressant. Jag är sjukt stor fan av just Universal Brotherhood/Bug City; speciellt om man har spelare som inte har jättekoll på vad som hänt i SR-världen. Då är det extra roligt att ha spelarna mitt i smeten av vad som är en av de största händelserna i sjätte världen.
Jag har funderat på SR några gånger, men alltid fastnat på att jag inte gillat det här med fantasyraserna. Men jag har hört att om man väl kommer över det initialt jättetöntiga intrycket det ger med standardfaantasyraser i cyberpunk så ska det mesta vara välskrivet och välkonstruerat.

Sen lär jag väl som SL antagligen använda Krank, eller mer exakt "Cyberkrank" eller vad man nu ska kalla varianten jag byggt till Rotsystem, istället för det officiella...

ThemVSyou

Veteran
Först och främst tack för all respons det blev mer än vad jag trodde det skulle bli :gremsmile:

Det kommer nog bli så att jag kommer inhandla Shadowrun 5th när det väl kommer och sen sannolikt sitta och snegla både på gamla moduler och på shadowrun wikin

Tack för alla Svar

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
krank said:

Nja... du har delvis rätt.
Shadowrun 1-3 kan man använda tillsammans det är mer eller mindre samma sak och teknologin fungerar tillsammans.

I shadowrun 4 så gjorde dom om ganska mycket från 3:an och det blev bland annat mycket svårare att dö. I shadowrun 3 så dog man rätt lätt. Det ska dom nu gå tillbaka till i Shadowrun 5, så det är lite svårare igen.

Men jag skulle säga att börja inte på 4:an utan vänta till 5:an och kör på den. Det ser riktigt bra ut.

God45

#PrayersForBahakan
Om någon av någon anlednign får ett jättesug på att använda 4ed världen föreslår jag att ni går till Sup/tg och läser 2d:s Shadowrun storytime. Inte bara är hans historier underhållande men de är också en bra genomgång av världen och trådarna dubblar som Shadowrun generall och ger tips om hur man planerar stötar, hur man bygger karaktärer, vilka böcker man behöver och hur man verkligen inte ska göra om man vill överleva ett möte med Knight errant.

God45

#PrayersForBahakan
Ett lätt hädiskt tips är också att köra Shadowrun med Savage worlds systemet vilket fungerar aldeles utmärkt och är mycket regellättare sammtidigt som man kan gör samma grejer med både magi och hackning om man har rätt Savage Worlds böcker. Det ska också komma ett nytt hacknings system i Nya Interface zero boken som ser intressant ut för shadow run användning :gremsmile:

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
God45 said:
Ett lätt hädiskt tips är också att köra Shadowrun med Savage worlds systemet vilket fungerar aldeles utmärkt och är mycket regellättare sammtidigt som man kan gör samma grejer med både magi och hackning om man har rätt Savage Worlds böcker. Det ska också komma ett nytt hacknings system i Nya Interface zero boken som ser intressant ut för shadow run användning :gremsmile:
Dock så ska det sägas att Shadowrun 5 är ett lättare system utan att tappa charmen från Shadowrun.

CapnZapp

Myrmidon
Skriv gärna kompletta meningar med punkt och stor begynnelsebokstav om du vill bli läst.