Nekromanti shadowrun: dragonfall

.113

Swashbuckler
någon som spelat det spelet? kan inte bestämma vad jag ska köra för något.

för övrigt är jag jättesugen på att köra shadowrun spelet, världen verkar helcool

Tant Ragnar

Gamle usling
Menar du datorspelet? Jag har lirat det, det är ett trevligt strategispel med lättare rollspelsinslag.

Tips på val av karaktär? Jag körde en rigger. Den klassen är rätt klen till att börja med men blir väldigt bra när man får tillgång till fetare drones.

zonk

muterad
Dragonfall är lätt bäst i serien imo, första liret är inte lika bra och inte hong kong heller.

Street Samurai är jävligt kul att lira imo men ja, det beror lite på vad du tycker är kul faktiskt, för att dra till med standardsvaret. Men en street samurai som tål mkt stryk och är snorbra på avståndsvapen gör alltid nytta. Decker känns väldigt gjutet i settingen men jag var aldrig såld på cyberspace-minispelen, och liksom för allt annat hittar man folk som kan hjälpa en med det. Sen känns det som hög Cha + de olika etiquettes man kan lära sig ofta är jävligt sköna lösningar när man ska köra runs (=missions). Därmed kanske Shaman kan vara ett bra val för ens player character, för den baserar ju sin casting på Cha. Sen har jag alltid tyckt shamanernas summonings är coola, även om jag inte lirat så mkt med dem att jag vet hur bra de är. Sen så kan ju shammys liksom alla andra lära sig skjuta bra om man vill det, det är väldigt öppet, även om jack of all trades = master of none. Slutligen är ju magin lite det som är unikt med Shadowrun jämfört med andra cyberpunklir, så på det sättet känns ju Shaman eller Mage kul att spela.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Dragonfall är riktigt bra. Det är nog det spel som jag tycker känns "mest shadowrun". Men jag gillar de andra två mycket också.

Rollspelet är rätt kul det med, men sista versionen jag tittade på (tror det var femman) känndes som att den hade gått och blivit ännu mer komplicerad. Skulle jag spela shadowrun idag skulle jag nog övergå till Star Wars D6 i princip rakt av som regelsystem.

zonk

muterad
Fan nu blev jag grymt sugen på att lira om Dragonfall som Shammy.. Grymt sköna sidokaraktärer i Dragonfall oxå.

Rhodryn

Hero
Jag har gillat spelen också.

Själv har jag bara spelat som en typ utav arketyp I alla spelen... vilket är "None". Jag valde att skapa en soldat/mercenary-decker hybrid (Rifles som huvud vapen), som kunde snacka också. Han var, förutom hans Datajack (så han kunde använda sin deck), helt fri från Cyberwares också. Nästa karaktär blir antaglien en soldat/mercenary typ av karaktär helt utan Cyberwares (även om jag i tv/data-spel kraftigt ogillar att lämna saker bakom mig ogjorda/"oupp-plockade" (som att hacka datorer och sådant där man kan få xp och sci-fi loot XD )).

Har alltid gillar iden med att spela en soldat/mercenary typ utav karaktär som är helt utan Cyberwares i ett Cyberpunk spel... där det är hans "selling point" till varför folk skulle hyra in honom istället för någon som eventuelt har massvis med Cyberwares. Det kommer antagligen bli vad jag spelar i Cyberpunk 2077 när det kommer ut... förutsatt att det går att skapa och spela en karaktär helt utan Cyberwares så klart.

.113

Swashbuckler
Jag valde tillslut mellan en elf decker because hacking liksom, en human/elf street samurai gunslinger, en troll mage och en shaman/shot gun ork.

Blev deckern tillslut bara för att hacking kändes coolers

zonk

muterad
Hoppas du kommer gilla hackingen! Det dyker upp lite rätt omedelbart och de första smakproven på den är ganska representativa hade jag nog sagt. Personligen var jag inte så förtjust i hacking/decking men den var iaf bättre än i Shadowrun: Hong Kong.

Spelet är annars ganska stridsorienterat, faktiskt.

.113

Swashbuckler
zonk;n247240 said:
Hoppas du kommer gilla hackingen! Det dyker upp lite rätt omedelbart och de första smakproven på den är ganska representativa hade jag nog sagt. Personligen var jag inte så förtjust i hacking/decking men den var iaf bättre än i Shadowrun: Hong Kong.

Spelet är annars ganska stridsorienterat, faktiskt.
Alltså det är ju inte coolast. Och nu hittade jag en decker via storyn. Känner mig lite mer tveksam :p

Jag är inte så bra. :)

Rhodryn

Hero
Kommer inte helt ihåg (var ett tag sedan jag spelade dem sist ju), och det kan bero på vilken utav storyna/spelen som det handlar om... men jag tror att du kanske får så pass många followers att du eventuelt inte kan ta med alla på uppdrag i vissa av spelen.

Sen kan det ju också vara så att man kanske inte känner för att lämna en viss follower utanför gruppen, trots att den karaktären kanske har liknande färdigheter som ens egna karaktär, för att man gillar just den karaktären eller något. Det händer mig ibland i rollspel där man kontrollerar mer än en karaktär.

I Dragon Age Origins t.ex så har jag ju kört med två identiska Human Noble Warrior med svärd, sköld och de tyngsta rustningarna ju (så gruppens tank)... men trots det så hade jag ändå alltid med mig Alistair, där han var bygd i närheten utav identisk med min karaktär och använde samma typ utav utrustning (tror det var endast deras specialization som varierade, och statsen lite), så att jag effektivt alltid hade två tankar i min grupp (där den ena inte använde sina taunt grejer medan den andra gjorde det), för jag gillade honom som karaktär.

.113

Swashbuckler
Jag funderar iaf på att börja om nu innan jag kört för länge. tror det går köra med pistol och bli bra om man maxar lite bara. går väl ha lite charisma och sånt också så kan man snacka en massa.

hmm.

zonk

muterad
.113;n247438 said:
Jag funderar iaf på att börja om nu innan jag kört för länge. tror det går köra med pistol och bli bra om man maxar lite bara. går väl ha lite charisma och sånt också så kan man snacka en massa.

hmm.
Gillar du inte decking så börja om, säger jag! Inte fel att stoppa tårna i vattnet lite o känna efter. Fick du chansen att leka lite med Shamans summonings, eller deras haste? Haste kan bli ruskigt bra när man fått högre nivåer av besvärjelsen.

Pistol är nice för man får kan fixa fria reloads, men man kommer inte få samma splattiga damage output som med rifle. Det är dock bra grejer och det finns väl en o annan custom pistol som är cool. Typ samtliga vapen kändes alltid "viable" men rifle kändes som det var bäst tryck i det, utan tvivel. Automateld på nära håll är tokbrutalt, och man kan göra bra med skada på längre håll med.

Typ vad du än spelar kan du plocka på dig lite Cha för att snacka omkull folk, som Shaman är det ju dock en investering.

Sen finns det alltid en motsättning mellan att spela caster och att skjuta järnet - det finns massor av Cyberware som är ruskans bra för den som gillar pangpang. Så på ett sätt kan ju rigger vara bra där - man har en permanent summon som får ta stryk/distrahera, och man kan tjonga på med massor av cyberware.

Men lite. Det finns många schyssta sätt att spela på - frågan är vad du är mest sugen på! Cybernetik & extra fokus på pangpang? Magi och boffiga smällar? Shamaner med insane buffar och summons?

.113

Swashbuckler
antingen shaman eller pangpang typ. shamanen va rätt cool han man får med så körde ju med haste väldigt mkt, slängde fram melee tjejen som ägde hårt i combo med den. sen så tänkte jag att pistol verkar kunna skjuta 3st sen på högre nivåer, tänkte det kanske är bra på högre lvl.

kändes mest som att det va sjukt coolt :p och jo antingen charisma gunslinger (street samurai då) eller shaman så i vilket fall charisma. eller iofs magiker med karisma också :p

decker kändes coolt men man får ju med sig en iaf, och jag va inte så impad av cybersystemet just nu iaf. även om det händer hyfsat ofta så sög jag ju banan mellan decker möjligheterna.

hmm..

zonk

muterad
.113;n247526 said:
antingen shaman eller pangpang typ. shamanen va rätt cool han man får med så körde ju med haste väldigt mkt, slängde fram melee tjejen som ägde hårt i combo med den. sen så tänkte jag att pistol verkar kunna skjuta 3st sen på högre nivåer, tänkte det kanske är bra på högre lvl.

kändes mest som att det va sjukt coolt :p och jo antingen charisma gunslinger (street samurai då) eller shaman så i vilket fall charisma. eller iofs magiker med karisma också :p

decker kändes coolt men man får ju med sig en iaf, och jag va inte så impad av cybersystemet just nu iaf. även om det händer hyfsat ofta så sög jag ju banan mellan decker möjligheterna.

hmm..
Shamanen man får med är charmig (diggar honom i konversationer) men jag tycker hans damage output är för långt under par, han har en del hyfsade summons iofs men ja.. Därmed torde det finnas en öppen slot för en shaman som är halvhyfsad med nån form av eldvapen och massa buffar + summonings + ev lite spruttiga besvärjelser.. Älskar summons-besvärjelserna som ger minus på action points till fienderna. Tog faktiskt o save-scummade lite och nitade skiten ur minigun-orchen i rustning med hjälp av två summonings i första banan. Han rymmer dock innan han dör. Jävligt roligt..

Apropå olika eldvapen så har bössa, såvitt jag läst, helt klart högst damage output. Däremot har de andra en del andra små finesser, men i slutändan gör de inte lika mkt skada. De är dock fortfarande helt klart viable och det beror ju alltid mkt på vad man tycker är coolt att spela. Det är vad jag har upplevt och läst iaf!

Melee är coolt men jag tycker ofta man blir på tok för utsatt när man använder det. Melee-tjejen är ju så jävla cool så det är lite svårt att dissa henne dock. Hon är ju en hyfsad Medic oxå.

.113

Swashbuckler
Ok men kör man inte på svåraste är det nog lugnt iaf.

Jo jag gillar ju Han, eller gillar överhuvudtaget alla companions typ.
Men kan absolut se hur de inte är optimala någon av dem.

Shaman känns ju I vilket fall intressant också. Suck. Dessa val. :)

Rätt sugen på en orc eller troll shaman typ. Kanske. Hmm.

zonk

muterad
.113;n247581 said:
Bara för liksom hur ofta får man köra orc eller troll :)
Troll är kanske inte helt optimalt med tanke på deras ganska låga limit för Cha, även om jag inte tagit en närmre kik på hur mkt genomslag detta får i spel. Orc Shammy kör jag faktiskt själv!

.113

Swashbuckler
zonk;n247596 said:
Troll är kanske inte helt optimalt med tanke på deras ganska låga limit för Cha, även om jag inte tagit en närmre kik på hur mkt genomslag detta får i spel. Orc Shammy kör jag faktiskt själv!
Ah det här du rätt I. Lutar åt orc istället då. Spännande. Har inte haft tid köra mer än så inte bestämt mig ännu ;)

.113

Swashbuckler
Har du några tips på hur man kör shaman då? Det är ju lite skillnad jämfört med tex bara skjuta saker