Nekromanti Shadowrun Returns: Eksem & Dragons

G

Guest

Guest
Har börjat fila lite på ett äventyr till Shadowrun Returns baserat på ett brädspel jag gjorde åt Eksem till dennes födelsedag.

Just nu är det inte mycket mer än ett A4-papper på mitt skrivbord som sedan ska bli ett kortare äventyr där man ska besegra en skock oknytt som tagit över Monks Porterhouse i Gamla Stan, Stockholm.

På sikt vill jag dock fylla moden med lite fler quests i ett Shadowrun Stockholm. (Om jag orkar hålla på vill säga...)

Det jag planerat för nu är att Bishops Arms på Folkungagatan är något av ett högkvarter för de runners man har tillgång till. Därtill blir det tre utomhusområden (Medis, Slussen och Gamla Stan) och slutligen Monks Porterhouse.

Men; vad skulle jag mer kunna fylla en Stockholmsmod med? Vad har vi för ikoniska områden i stan? Vilka företeelser kan man driva med? Finns det något skrivet om Stockholm i rollspelet?

anth

Vetefan
SF-bokhandeln måste finnas med på ett hörn.

Dragon's Lair ÄR ju ett grottsystem.

Västermalmsgallerian (St. Eriksgatan/Flemminggatan) är ju ett Cthulhuidt tillhåll i Anders Fagers "Samlade svenska kulter".

Och så en parodi på att engelska kungahuset är utomjordiska ödlor.
Svenska kungahuset är givetvis drakar.

chrull

Stockholm Kartell
Stövelkatten said:
Har börjat fila lite på ett äventyr till Shadowrun Returns baserat på ett brädspel jag gjorde åt Eksem till dennes födelsedag.

Just nu är det inte mycket mer än ett A4-papper på mitt skrivbord som sedan ska bli ett kortare äventyr där man ska besegra en skock oknytt som tagit över Monks Porterhouse i Gamla Stan, Stockholm.

På sikt vill jag dock fylla moden med lite fler quests i ett Shadowrun Stockholm. (Om jag orkar hålla på vill säga...)

Det jag planerat för nu är att Bishops Arms på Folkungagatan är något av ett högkvarter för de runners man har tillgång till. Därtill blir det tre utomhusområden (Medis, Slussen och Gamla Stan) och slutligen Monks Porterhouse.

Men; vad skulle jag mer kunna fylla en Stockholmsmod med? Vad har vi för ikoniska områden i stan? Vilka företeelser kan man driva med? Finns det något skrivet om Stockholm i rollspelet?
Medis som det är nu, fast med högre byggnader runt om. Björns trädgård som det pissluktande, lodisdränkta pundarhäng det är ibland på nätterna. På Medis och i björnsan hänger mest nedknarkade orcher och troll. Kontra med Slussen, äntligen ombyggnad sådär år 2070, med glas, krom och corps. Här jobbar eliten.
Gamla Stan är kvar och ser för det mesta ut som det gör nu, bortsett från att den stigande vattennivån ibland leder till översvämningar. Ingen bor i gamla stan, utan det är mest ett museum som flera stora företag sponsrar för att bevara. Det är ju ett bevis på att de stora företagen bryr sig om något annat än pengar.
...
Nä. Gamla Stan råkar bara vara centrum för en stor krock av Ley-linjer. Företagen tävlar om att kontrollera de punkter som de bäst kan utnyttja.

chrull

Stockholm Kartell
Stockholm Midget Town

"Stockholm Midget Town" är vad min kamrat David tipsade några borttappade amerikanska turister om vad de skulle besöka i Stockholm när de stannade honom på gatan. "It's where we collect all the midgets that live here, they have their own part of the city with small houses and big gardens!" sa han och pekade ut Tantos kolonilotter på kartan.

Finns det röda stugor med vita knutar i det där verktygen? :gremlaugh:

G

Guest

Guest
弾幕 said:
Stockholm Midget Town

"Stockholm Midget Town" är vad min kamrat David tipsade några borttappade amerikanska turister om vad de skulle besöka i Stockholm när de stannade honom på gatan. "It's where we collect all the midgets that live here, they have their own part of the city with small houses and big gardens!" sa han och pekade ut Tantos kolonilotter på kartan.

Haha, jag tror inte det. Men man kan ju i alla fall ha med någon dialogsnutt om Midget Town.

Skulle ju haft en Bishops Arms skylt också. Huset är cyberfuturistiskt men skylten ska vara densamma.

G

Guest

Guest
Argh! said:
Jag har förstått att drakar tenderar att ha rätt prominenta positioner i Shadowrunvärldens samhälle.
Vette fasen om knugen ska vara en drake dock - men ett som är säkert är ju att vi själklart fortfarande har en monarki (av gamla drakar)

anth

Vetefan
弾幕 said:
"It's where we collect all the midgets that live here, they have their own part of the city with small houses and big gardens!" sa han och pekade ut Tantos kolonilotter på kartan.
Ha ha - där var jag i lördags och letade efter Garderner. :gremsmile:

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Stövelkatten said:
Argh! said:
Jag har förstått att drakar tenderar att ha rätt prominenta positioner i Shadowrunvärldens samhälle.
Vette fasen om knugen ska vara en drake dock - men ett som är säkert är ju att vi själklart fortfarande har en monarki (av gamla drakar)
Jo dom skiter antingen i metahumans eller så är dom väldigt prominenta... typ leder Saeder-krupp eller blir president..

Max Raven

T12-kultist
Stövelkatten said:
弾幕 said:
Stockholm Midget Town

Haha, jag tror inte det. Men man kan ju i alla fall ha med någon dialogsnutt om Midget Town.

Skulle ju haft en Bishops Arms skylt också. Huset är cyberfuturistiskt men skylten ska vara densamma.
Tror ni skulle bli tvungen att fixa såna grejer själv - om det nu går någorlunda lätt att fixa egna modeller.

G

Guest

Guest
Rymdmonaut said:
Tror ni skulle bli tvungen att fixa såna grejer själv - om det nu går någorlunda lätt att fixa egna modeller.
Mjo så är det. Jag är ingen vidare grafiker dock. Den första delen av moden (att ta sig från BA Folkungagatan till Monks) kommer dock inte "kräva" någon egen grafik.
Vore coolt om skyltarna kunde vara på svenska dock. Ska laborera lite och se om man kan använda någon av de befintliga skyltarna.

Sodivra

Champion
Kanske inte precis det du frågar efter, men jag skulle gilla om Sveriges stigande vapenexport (Här är en tabell, från Stockholm International Peace Research Institute. :gremsmile: http://en.wikipedia.org/wiki/Arms_industry#World.27s_largest_arms_exporters) och liberala vapenutvecklarlagar (klusterbomber!) har ballat ut totalt i den dystopiska framtiden, så Sverige pushar det senaste och grymmaste i vapenutveckling. Kanske ett uppdrag för att stjäla en het och hemlig vapenprototyp från en corp, eller ännu bättre: Att stjäla tillbaka den från en skjutglad fascistcell. Carl Gustav quality!

Tell

Hero
"Men; vad skulle jag mer kunna fylla en Stockholmsmod med? Vad har vi för ikoniska områden i stan? Vilka företeelser kan man driva med? Finns det något skrivet om Stockholm i rollspelet?"

---

Förstatanken är Hagastaden. Område kontrollerat av Magikerorganisationen Samverkansrådet-KI. Området är en enklav kontrollerad av Karolinska med partners, och är därmed centurm för en AA-corp, med viss pull.

KI är bland de bästa i världen på forskning, och har redan förtur till delar av denna nybyggda stadsdel.

KI är (nu) en nominellt politiskt styrd organisation, med en stark tradition av att låta myndigheten sköta sig själv. Med en ökning av magi, så skulle detta förmodligen växa, och KI skulle mycket väl kunna få ledningsroll i ett Statligt-Privat samverkansråd för att utforska och hantera de nya frågorna.

Med svensk myndighetstradition*, samman med de inblandade parternas prestige, så skulle en sådan organisation snabbt börja leva sitt eget liv, och rekrytera talanger. Därifrån till att samla high-tech företag, akademiska organisationer och signifikanta NGO**:er (typ carbon disclosure project/tällberg forum) till ett nätverk med nominell GONGO-karaktär***, är steget inte långt.

Samman med den allmänna trenden i shadowrun att ge privata företag extraterritoriell status, så skulle förmodligen en organisation som kontrollerar tech, magi, och akademisk prestige OCH som har civil legitimitet genom sina upphöjda verksamhetsområden OCH som har nätverk inom flera olika sektioner via medlemsgruppen OCH som har en historia av att vara en GONGO, snabbt vinna sin frihet. Territoriet mellan Solna och innerstan skulle förmodligen köpas upp i sin helhet.

Eftersom man kontrollerar internationell expertis inom flera spetsområden, så vore det inte osannolikt att man snabbt skulle nå ekonomisk-politisk makt, och förmodligen i samman med detta morfa till en företagsstruktur, helt enkelt eftersom modernitet=legitimitet=makt, och företagen är vad som är modernt i Shadowrun.

Ordförklaringar:
Svensk myndighetstradition* - Sverige förbjuder politiker att lägga sig i hur myndigheterna under politikerna egentligen arbetar. I praktiken är det ogörligt att ingripa politiskt i enskilda fall, vilket innebär att myndigheter och "politiskt" styrda organisationer i hög grad sköter sig själva; i betydligt högre grad än utomlands.

NGO** - Non Governmental Organisation. En politisk eller socialt signifikant organisation som inte kontrolleras av någon statlig aktör. De två nämnda är lite halvdatarade, men var de första jag kom att tänka på; CDP är en internationell mikroorganisation som sammanställer företags miljöskada, och redovisar detta offentligt, i samarbete med företagen. Detta ger de senare möjlighet att "kostnadsfritt" benchmarka sin miljöeffektivitet, och ger ledningen en ursäkt att göra saker inom området utan att stöta sig med sina uppdragsgivare. Hittills har organisationen varit synnerligen effektivt. Tällberg Forum är en weekend för globala makthavare i rangen under Bilderbergmötena, med en lite annorlunda profil. Istället för politik-finans-etablissemang, arbetar man mot industri-akademi-ideologi/religion, med ett antal politiska deltagare varje år, vilka docks väljs ut för att påverka dem, snarare än för att ge dem en möjlighet att samtala ostört.

GONGO*** - government operated NGO. En fristående organisation som lyder direkta direktiv från staten, men annars gör typ vad de vill. Typ samtliga organisationer i frivilliga-försvarsgrens-förordningen (94:524), mfl.

Tell

Hero
Lärkstaden, med omnejd, som tyskt invandrarfäste

Området runt engelbrekt kyrka är redan exklusivt, och till stora delar ägt av utländska intressen. När översvämningarna slår Vorpommern-Holstein och kärnkraftsolyckorna gör Rhendalen delvis svårbeboelig, är det inte otroligt att dessa kommer att evakuera de individer man behöver, och bland tyskarna anses stockholm redan för ett bra bostadsområde. Dessa är antagligen konservativare än gemensvenskarna (därför att resten av världen i regel är det), och kommer förmodligen sträva efter att sluta sig samman, där de rikare kommer vilja bo avskiljt, fint och konservativt (ie.engelbrekt förs.). Eftersom Sibirien och Ruddammen redan är relativt sett billigare, så kommer dessa förmodligen bli koloniseringsvågens centrum, där flertalet slår sig ned. Låt allt, inklusive kyrkan, köpas upp av ett A-klass multinational från Strassbourg, varefter det blir centrum för företagets verksamhet; Kyrkan blir föreläsnings och möteslokal, medan VD+Adm sitter i församlingshuset. Konflikter kommer med viss sannolikhet att uppstå, förr eller senare, men principen är att tyska invandrare som folkgrupp återfår status anno 1800.

Tell

Hero
KB, konstnärsbaren.
Mötesplats för mr.Johnson-typerna, och belöningsmiddagarna. KB är redan erkänt som ett diskret ställe, och har överlevt gud vet hur många administrationsförändringar. Restaurangen ligger i en privatägd byggnad innehållande (tidigare) mötesrum och konferanslokaler, och Restaurangen brukade catera till dessa.

Underjorden.
Stockholm står på fast berg, vilket innebär att militären snabbt grävde sig ned och byggde ett veritabelt bikupesystem under jorden. Förslag har redan förekommit att civil-anpassa delar av detta (gasklockorna vid Hjorthagen, Odenplansgallerian), vilket förmodligen skulle fortgå. Här har du en helt ny nivå av staden, vilken innehåller katedraler i övergivna bergrum, trånga förrådsgångar, hemliga vägar in i offentliga byggnader och vanliga affärslokaler, med mera.

Napoleonadeln
Sverige har en tyst tradition av att ge asyl utan frågor åt folk som har förlorat maktkamper, vare sig det gäller gerillaledare, uiguriska frihetsförespråkare, företagschefer efter utredningar, tidigare diktatorers närmaste män, eller höga militärer som hoppar av. Om världen genomgår skälvningar av karaktären som indikeras i S, så förlorar väldigt många. Dessa lär köpa gårdar på dalarö, ekerö, tyresö eller kring Gnesta/snabbtågslinjerna alternativt (och) villor i närförorter. Eftersom man redan har ett nätverk i hemlandet, och god anledning att fortsätta vara sur, kommer nog de flesta av dem att åtminstone inledningsvis försöka bygga revolution i hemlandet. Resultat: stockholm blir centrum för inofficiell oppositionspolitik i mer auktoritärt styrda stater, vilket i sin tur gör det till en viktig mötesplats för internationella kontrakt och fixarna som skapar dem.

Huddinge
Huddinge har haft en historia av gängkrig, vilken delvis är knuten till traditionen med napoleonadel ovan (i detta fall exsoldater). Denna tradition skulle kunna utvecklas till en fullskalig hemgjord mafia, eftersom gängstriderna stoppades genom (om jag har förstått saken rätt) instiftandet av ett innofficiellt mötesråd mellan gängledarna, den lokala icahandlaren, den lokala bankiren, och ett par lokala äldre socialmagnater. Dessa kom överens om att lösa problem tillsammans, så att de inte drabbade resten av stadsdelen.

Nationalstadsparken.
Delar av djurgården (framförallt norra djurgårdens bortre del) har inte ansats eller skötts av människohand sedan 1700-talet, och har inte lagligen kunnat beröras sedan 1600-talets början. Det är detta som möjliggör för arter som lodjur och hjort att ibland vandra in i centrala staden. Detta borde bli den ideala platsen för schamaner att mötas på. Ugglevikskällan, som var blotplats under vikingatiden, lär närma sig detta igen, framförallt när nyhedningar och lokalschamaner (och det finns rätt många i området) börjar inse vilka mäktiga varelser som där lever.

Lilljansskogen lär i allmänhet därför bli mer av mystisk-skrämmande aktivt använt heligt område, och mindre av barnlekplats. Särskillt om man betänker att skogen är en av de traditionella duellplatserna i staden.

Tell

Hero
Timmermansorden
För närvarande ett sällskap där medlemskraven är rekommendation, samt 25 år som makthavare i landet, samt att man är under 50 vid rekommendationen. Återinstiftat av Gustav III, för att fungera som alternativ till frimurarna, efter att något decennium tidigare introducerats från england. Vad jag vet är modersällskapet utdött.

Nationalmuseums renovering
Nationamusuems inre struktur, dvs. utanför salarna, är under all kritik. Det finns knappa transportrutter, dålig säkerhet, och hela samlingar som, om jag har förstått saken rätt, knappt är undersökta (inklusive delar av svenhedinstiftelsens fornminnen). Dessutom sägs det finnas dolda passager till KAK och de gamla bergrummen på kastellholmen, vilka måste stängas ordentligt. Detta innebär att huset kommer att totalrenoveras under dryga 10 år, under vilken tid man kommer att arbeta rum till rum; vilket innebär att stora delar av museet står oanvänt - postulera att historierna stämmer. Är detta inte en fantastisk mötesplats?

Tell

Hero
tja, dels är jag uppvuxen i staden, dels hade jag lite småförsänkningar i dess politiska och kulturella liv.

Steg för steg:
Hagastaden går att få info om genom att höra av sig till kommunledningen, alternativt till stadsbyggnadskontoret. KI är vanligen vänliga och går ut med info om man ringer dem. Svensk myndighetstradition är närmast ett internationellt skämt bland statsvetare/byråkratnördar.
Lärkstaden extrapolerade jag bara ifrån världsbeskrivningen. Kyrkan och området är värt att se, och kontrasterna mellan stadsvillorna i engelsk 1910-talsstil och studentbarackerna utan uppvärmning femhundrameter bort (fågelvägen) är rätt slående. Gå dit, utmärkt promenadområde.
KB är en jättemysig restaurang som på min tid serverade välklädda/välartade tonåringar utan leg. Att sitta och pimpla calvados där och samtala med personalen var något jag gjorde alldeles för ung. Krogen är helt klart hyfsad, och baren tyst och trevlig.
Underjorden är allmänt känd bland personer som har kontakt med militären, och det finns dessutom personer på DI (dramatiska institutet) som har satt upp föreställningar i anläggningarna.
Napoleonadeln är där, inte sällan rätt tydligt, om man letar på rätt ställen; den fortgående trenden ställer någon gång per decennium till problem som uppmärksammas av SR, när någon allt för kontroversiell individ får asyl.
Jag var mentor åt en av medlarna i Huddingekonflikten, och fick insikter den vägen.
Nationalstadsparken är helt enkelt där den är. Ugglevikskällan var skolutflyktsmål, som bas för orienteringar. Duellfrågan var fortfarande skämtad om när jag var tonåring, och jag har personligen väntat med familjens sabel på en kille där - han dök inte upp.
När jag var liten intervjuade jag timmermansordens medlemmar; de vägrade släppa information innan jag lyckades uppfinna ett skolprojekt att argumentera ifrån - då blev de villigare. Timmermännen har dessutom rätt stora välgörenhetsstipendier och stiftelser - politik, återigen.
Nationalmuseum har en fruktansvärt trevlig, och ofta rätt lösmynt personal.

...Det var det hela. Inga egentliga konstigheter. Tack för komplimangen ändå; den värmer.