Ja, jag tycker det är ett bra spel. Reglerna kanske kan vara lite komplicerade, om man har svårt med engelskan, men tredje utgåvan är ändå busenkel i jämförelse med första, som var helt hemsk att läsa och begripa sig på. Nu tycker jag regelsystemet är ganska trevligt och framför allt upprensat och betydligt mer konsekvent än när spelet kom. I och med att det är ett spel med så många olika komponenter (magi, cybernetik, net-running, horrors (jepp, ni som spelar Earthdawn, de är på väg även i detta spel ...) och annat) blir det också många regler. Dock tycker inte jag att de är särskilt komplicerade (utom i vissa specialfall, i synnerhet inom magi, vilket inte förvånar, magi är ett specialfall, en avvikelse, från det konventionella), även om de är många. Tycker man att det blir mycket på en gång kan man börja med några få regler och sedan ta in nya när man behärskar de första. (Ett förslag på ordning är; cybernetik, magi och sist net-running, och eventuellt rigging.)
Möjligen kan jag tänka mig att magireglerna kan vara lite knepiga ibland. Där finns det ganska mycket specialregler och sådant som kan ställa till det.
Samma sak med reglerna för net-running, i synnerhet om man skaffar modulen för det (Matrix). Förvisso är reglerna till trejde upplagan avsevärt mycket trevligare än för första och andra, men det handlar ändå om en helt ny värld, med helt nya regler. Förutom att reglerna för detta kan vara krångliga har jag alltid tyckt att de tar för lång tid. Ska en spelare spela decker och hjälpa de andra i gruppen vid ett intrång, genom att ta kontroll över platsen säkerhetssystem handlar det nästan om att man måste dela upp det på två spelmöten, ett för deckern och ett för de andra. Det funkar inte särskilt bra tycker jag, så jag har helt enkelt sagt att jag inte rekommenderar att spelarna spelar decker.
/ Daniel