Nekromanti Shadowrun vs Cyberpunk 2020

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Tjenare.

Spindel här som en del av er vet.
Nu är det så att jag älskar cyberpunk och massa annan punk men inte vanlig punk.

Men vilket är bäst Shadowrun serien eller Cyberpunk 2020?
Jag är gillar Shadowrun 3e väldigt mycket men jag har nyligen kommit över alla Cyberpunk böcker och börjat läsa och det är väldigt tufft men annorlunda från vad jag är van vid.
Jag vill inte att det här blir någon flame war om varför tärnings poolar suger utan snarare vad det finns för bra och dålig i respektive system utifrån er. (Om det råkara vara poolar så visst men inget jävla "Poolar suger och därför är spelet helt skit.")

Sen tyckte jag det här var roligt:
Cyberpunk 2020 is taking place in the second decade of the 21st century (2013 - 2020), after a wide-spread social-economical collapse and a period of martial law, the United States government gave a veritable carte blanche - even the elimination of anti-trust laws - to several large corporations in a desperate attempt at economic recovery. In this world, megacorporations control government and lives. Being an employee means being handled. They are provided housing in "safe-communities", but at the cost of privacy. To an employee, there is no greater fear then termination, as it would mean eviction and becoming blackballed from the industry.

Krille

Super Moderator
En gång i tiden föredrog jag Cyberpunk 2020 framför Shadowrun.

En del berodde på reglerna. FASA har en tendens att glömma bort att speltesta sina regler, och de var heller inte världens bästa pedagoger, och med tärningspölssystem behövs det verkligen. Med Cyberpunks T10+värde över svårighet är det inte lika blodigt.

En annan del berodde på miljön. Cyberpunk var mer internationellt - det spelade ingen roll om man var i Boston eller LA eller London eller Tokyo. Shadowrun var helt Seattle. Det var helt enkelt mer metaplott i Shadowrun, och den pratade inte riktigt med mig. Cyberpunk var å andra sidan helt attityd, inte setting eller metaplott.

Nuförtiden har jag nog lust att säga att Cyberpunk och hela genren åldrats ganska dåligt. Vid tiden så fanns det i princip bara slå-ihjäl-gobbos-och-dyrka-dörrar-regler (handlingsresolution med stridsregler), och det räcker inte riktigt till för att få fram det som spelet handlar om, attityd.

Däremot har Shadowrun lyckats putsa på sitt regelsystem så att det blir spelbart, och kontinuerligt uppdaterats. Men det pratar fortfarande inte riktigt med mig.

Så jag slänger fram ett tredje alternativ: Technoir, som på många sätt känns som Cyberpunk skulle ha varit efter Forge och indie-revolutionen.

Edit: Rättade trasig länk

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag är mer sugen på Cyberpunk, men det är nog för att jag dels verkligen avskyr fantasyraser och dels gillar retrocyberpunk.

Har dock inte läst färdigt någon av regelböckerna ännu; det är möjligt att SR t.ex. har bättre spelledarstöd vilket ju alltid charmar mig.

Egentligen vill jag bara ha ett retrocyberpunkspel utan wifi och med bra spelledarstöd. Som är tradsim och bejakar rollpersonsinlevelse. Jag kan tänka mig inslag av street magic och rentav drakar i metaplotten, men inga fantasyraser.

I slutänden lär jag väl få bygga't själv...

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
krank said:
Jag är mer sugen på Cyberpunk, men det är nog för att jag dels verkligen avskyr fantasyraser och dels gillar retrocyberpunk.

Har dock inte läst färdigt någon av regelböckerna ännu; det är möjligt att SR t.ex. har bättre spelledarstöd vilket ju alltid charmar mig.

Egentligen vill jag bara ha ett retrocyberpunkspel utan wifi och med bra spelledarstöd. Som är tradsim och bejakar rollpersonsinlevelse. Jag kan tänka mig inslag av street magic och rentav drakar i metaplotten, men inga fantasyraser.

I slutänden lär jag väl få bygga't själv...
Låter som när jag spelar Shadowrun... Jag tar bort fantasyraser... bygger om massor... Jag vill ha William Gibsons värld.

Max Raven

T12-kultist
Jag föredrar Cyberpunk framför Shadowrun. Som för krank gillar jag inte fantasyraser. Jag tycker det förtar stämningen, vilket man kan tycka är lite konstigt. :gremsmile:

Däremot är väl systemet föråldrat vid det här laget. Jag är dock inte fan av retro-cyberpunk. Jag tar gärna mer futuristiskt. Som att alla är uppkopplade, alltid. :gremwink: Det är inte en fråga bara om "wifi" (och man måste vara bra korkad om man har någon företagsinfo på ett osäkrat eller trådlöst nätverk).

Men jag är en GitS-fan och har pluggat nätverksteknik ett tag nu. Mina åsikter är färgade. :gremwink: