Shadowrun är ett cyberpunkspel med fantasyinslag (trollkarlar, drakar, alver...). Bakgrunden är att magi återvände till världen en bit in på 2000-talet (2010 har jag för mig), plus det gamla vanliga cyberpunkjoxet med svaga stater och starka megacorps.
För att göra saker i spelet slår man ett antal öppna T6or (får du en sexa slår du om och lägger till) motsvarande sin färdighet, och räknar hur många som kommer över en viss svårighet - lite grann som i White Wolfs spel. Ju fler som kommer över, desto bättre lyckas man.
Jag har bara spelat spelet några få gånger själv, men det verkar rätt skoj. En tredje upplaga kom ut för inte så länge sedan (1999 eller 2000 eller så).
Grundsystemet för att göra figurer i spelet är "arketyper", ungefär som i West Ends Star Wars eller TORG - man väljer en halvfärdig figur och polerar till den lite grann själv. Dock så finns det givetvis system för att göra gubbar från grunden - arketypsystemet är mer för att man snabbt ska kunna komma igång, och få lite inspiration till typiska rollpersoner (gatusamurai, utbränd magiker, shaman, fixare, hacker...).
Mig veterligen har inte spelet just goblins, fast det har orker och troll. När vissa ungdomar förvandlades till orker och troll i puberteten (på 20-talet - numera föds orker och troll normalt till ork- och trollföräldrar) kallades detta för "goblinization", men trots detta finns alltså inga goblins i normal bemärkelse.