Nekromanti Shadowrun

Lovius

Veteran
Hej o hå allihopa! =)

Jag har blivit lite sugen på att införskaffa Shadowrun, den nya versionen o allt ^^ Jag tänkte dock höra lite med er, för jag är smått intresserad av skräck oså.. Ni som är mer erfarna ( förhoppningvis ) än mig på Shadowrun. Tror ni att lite skräckinslag skulle passa fint in? =)

Över o ut! /Calle

Ulfgeir

Swashbuckler
Tja i tidigare versioner fanns en viss metaplott om riktigt otrevliga saker som höll på att komma tillbaks sådär en 2500 år för tidigt då magi-nivån ökade. Kolla på kampanjen Harlequin's back samt äventyren Queen Euphoria, Universal Brotherhood, Bug city...

//Ulfgeir

Honken

Hero
Jag har blivit lite sugen på att införskaffa Shadowrun, den nya versionen o allt ^^ Jag tänkte dock höra lite med er, för jag är smått intresserad av skräck oså.. Ni som är mer erfarna ( förhoppningvis ) än mig på Shadowrun. Tror ni att lite skräckinslag skulle passa fint in? =)

Nu är ju inte Shadowrun gjort med skräck i åtanke, men jag tror att man om man tänker igenom det skulle kunna spela en skräck kampanj i Shadowrun. Nu har jag inte stenkoll på nya Shadowrun, men det borde inte vara omöjligt.

/Honken

Nkari

Veteran
Du kan utan problem ha med skräck i shadowrun. Allt är möjligt tack vare att magin har kommit tillbaka till världen, och tack vare gen forskningens framfart kombinerat med magi så finns det hur mycke som helst man kan spela på. Man kan ju även använda sig av den höga teknologi utvecklingen för skräck, nano technologi, AI's som flippar ut o stänger in en 100 000 arbetare o deras familjer i en självförsörjande byggnad osv osv.. skräck är nemas problemas..

Brainscan, o Arcology shutdown är 2 böcker till SR 3 eller 2 som har inspererat mig någe enormt på skräck biten och jag själv försöker ge mina "äventyr" en lite skräck ton, medans de andra 2 personerna som SLar i våran grupp kör lite mer action..

thark

Hero
Och vill du ha lite Cthulhiansk skräck är det bara att titta lite på Earthdawn—i takt med att maginivån stiger borde Horrors börja få kontakt med verkligheten igen...

(Horrors funkar IMO bäst som en vag kraft i bakgrunden som rollpersonerna inte har någon direkt kontakt med annat än i en kampanjs upplösning, och det passar ju väl ihop med att de bara precis börjar återvända till världen.)

fotnot: det finns vissa ganska starka hints i "metaplotten" om att Earthdawns (efter-katastrofen fantasy där världen just återhämtat sig från kaoset när magikurvan nådde sin höjdpunkt och Monster Från Bortom härjade ohämmat) värld i själva verket är det avlägset förflutna till Shadowrun (där världens maginivå börjar stiga igen med goblinization etc som följd).

Gordeg

Hero
Om man vill spela splatterskräck passar Resident Evil-stuket i Shadowruns spelvärld. Bioengineering goes ZONK!, typ.

Annars kan man kanske skapa skräckstämning genom att ta de mindre trevliga aspekterna av den ultramoderna storstaden och förstärka dem. Till exempel kan man spela på anynomiteten och likgiltigheten.
(Den blödande rollpersonen springer längs med gatan förföljd av något fasanfullt. Han rycker i låsta dörrar, bankar på fönstret till en lyxrestaurang, men ingen bryr sig. Restauranggästerna vänder sig tillbaka till femrättersmiddagen. Ljudet av förföljaren kommer närmare...)

Gordeg

Simon

Swashbuckler
Förutom Gordegs bra förslag så kan man lägga till en del, både SF-/thrillerklyschiga och SR-specifika. Några exempel:
<ul type="square">[*]Galna cyborger som jagar rollpersonerna genom nedsläckta fabriker fastän all syntethud är bortbränd och benen är avskjutna.
[*]Muterade varelser och förvridna schamaner nere i kloaksystemen (fast den förvridna och skräckinjagande alligatorshamanen visar sig vara okej - det är toxicshamanen som är det riktigt ruggiga).
[*]Insektschamaner - kör på med hela alienkittet!
[*]Saker som är osynliga eller ogripbara, som paracritter, arga free spirits och superninjor.
[*]Ghouls - hur kul är det att kuta omkring i slummen (eller kloakerna, eller nedlagda fabriker) med sjukligt vita zombier efter sig, särskilt om mörker och blinkande ljus och industribuller har berövat en ens fulla sinnen?
[*]Konspirationer som stämplar en som fiende - plötsligt är alla ens kontakter livrädda och vägrar prata med en, ens eget safe-house förvandlas till en dödsfälla, och när ens fixer äntligen ringer tillbaka så ber hon en att *absolut* komma till en öde mötesplats mitt ute i Barrens mitt i natten. [/list]

Muahahaha! Jag älskar att spelleda...

:gremgrin: