Sir Forgal
Veteran
- Joined
- 10 Jan 2001
- Messages
- 57
Hejsan!
Nu har jag läst igenom Shadowrun 3:ed grundregelboken
en gång från pärm till pärm. Här lite frågor,
funderingar och påpekanden som jag har angående spelet:
- Lite tankar om grunregelboken:
Den ser lite tråkig ut till utreendet, men är faktiskt
ganska bra till innehållet.
Det första jag reagerade på när jag tittade igenom den
var att det inte fanns några bra kartor i den. Det finns
en karta i boken, men den visar bara dom olika länderna
i gamla Nordamerika, men det vore juh inte fel med en
stadskarta över Seattle t.ex. Jag tycker inte att
världsbeskrivningen i grundboken är tillräcklig på det
hela taget, jag har inte så god kontroll på hur världen
är år 2060 efter att ha läst igenom boken en gång.
Man skall juh kunna spela spelet utan att köpa en regelmodul
extra bara för en världsbeskrivning.
Sättet man skapar en roll på i Shadowrun är ganska olikt
tidigare spel jag har testat. Jag tycker att det här med
prioriteringslistor och liknande verkar som ett bra sätt
att skapa roll. Jag har inte gjort några roller än, men
jag hoppas det fungerar lika bra som det verkar.
Sättet som färdigheter hanteras verkar mycket trevligt.
Sammanfattat om boken kan sägas att det är en bok full av
regler, vilket är ganska mycket, men jag tror att man kan
lära sig dessa ganska snabbt och slå upp när man kommer till
dom specialfall som kommer.
Det sista jag vill säga att spelet verkar så bra som jag hoppades
på att det skulle vara, men man behöver lite tillbehörs böcker
för att få det riktigt bra. Det suger att det inte finns med något
intro-äventyr i boken så man måste juh nästan skaffa First-Run,
vidare vore det säkert inte fel med New Seattle för att få en
världsbeskrivning.
Lite extra vapen och cyberware och liknande vore juh inte
heller fel, men det är inte någon nödvändighet. Jag tycker det
verkar som att man kan spela Magiker och Decker utan att BEHÖVA
köpa extraböcker, men det är nog lite intetsägande att spela
Rigger utan extra tillbehör, Adept skulle också behöva lite
extra info.
Nu vill jag gärna ha lite av era funderingar och likande.
Har jag rätt eller fel??? Vad har jag troligtvis missat??
Vad borde jag som GM tänka på??
Har ni några tillbehör att sälja så hör av er till mig snälla...
Finns det några bra gratis prylar att tanka ned eller liknande??
/ Sir Forgal
Gå och kolla in filarkivet. (rollspel, lajv mm)
<A HREF="http://lrp.zon.se/filarkivet" target="_new">http://lrp.zon.se/filarkivet</A>
Nu har jag läst igenom Shadowrun 3:ed grundregelboken
en gång från pärm till pärm. Här lite frågor,
funderingar och påpekanden som jag har angående spelet:
- Lite tankar om grunregelboken:
Den ser lite tråkig ut till utreendet, men är faktiskt
ganska bra till innehållet.
Det första jag reagerade på när jag tittade igenom den
var att det inte fanns några bra kartor i den. Det finns
en karta i boken, men den visar bara dom olika länderna
i gamla Nordamerika, men det vore juh inte fel med en
stadskarta över Seattle t.ex. Jag tycker inte att
världsbeskrivningen i grundboken är tillräcklig på det
hela taget, jag har inte så god kontroll på hur världen
är år 2060 efter att ha läst igenom boken en gång.
Man skall juh kunna spela spelet utan att köpa en regelmodul
extra bara för en världsbeskrivning.
Sättet man skapar en roll på i Shadowrun är ganska olikt
tidigare spel jag har testat. Jag tycker att det här med
prioriteringslistor och liknande verkar som ett bra sätt
att skapa roll. Jag har inte gjort några roller än, men
jag hoppas det fungerar lika bra som det verkar.
Sättet som färdigheter hanteras verkar mycket trevligt.
Sammanfattat om boken kan sägas att det är en bok full av
regler, vilket är ganska mycket, men jag tror att man kan
lära sig dessa ganska snabbt och slå upp när man kommer till
dom specialfall som kommer.
Det sista jag vill säga att spelet verkar så bra som jag hoppades
på att det skulle vara, men man behöver lite tillbehörs böcker
för att få det riktigt bra. Det suger att det inte finns med något
intro-äventyr i boken så man måste juh nästan skaffa First-Run,
vidare vore det säkert inte fel med New Seattle för att få en
världsbeskrivning.
Lite extra vapen och cyberware och liknande vore juh inte
heller fel, men det är inte någon nödvändighet. Jag tycker det
verkar som att man kan spela Magiker och Decker utan att BEHÖVA
köpa extraböcker, men det är nog lite intetsägande att spela
Rigger utan extra tillbehör, Adept skulle också behöva lite
extra info.
Nu vill jag gärna ha lite av era funderingar och likande.
Har jag rätt eller fel??? Vad har jag troligtvis missat??
Vad borde jag som GM tänka på??
Har ni några tillbehör att sälja så hör av er till mig snälla...
Finns det några bra gratis prylar att tanka ned eller liknande??
/ Sir Forgal
Gå och kolla in filarkivet. (rollspel, lajv mm)
<A HREF="http://lrp.zon.se/filarkivet" target="_new">http://lrp.zon.se/filarkivet</A>