Nekromanti Shaman/andebesvärjare fatta mycket

Jabub

Veteran
jag e lite trög men jag fattar ingenting (eller a lite men)
och hur får man en ande om man får syre brist så fort man går till ande planet om man inte har en :gremconfused:

:zeppelinare:den va för att den va fin :p

-okej jag smyger in och du rottar i skithögen
-okej
-du lycket smygan in utan att bli upptäckt och du hittar 12 silver
-TACK (extremt ironisk) vad exakt finns i hygien utrustnigen?
-kam tvål
-aha tvål jag tvättar mig
(min kompis vägrar vara en riddare i en smutsig rustning :p)

lijat

Swordsman
alternativ 1: lånar en av en annan shaman
alternativ 2: skyndar sig då man överlever lite syrebrist
alternativ 3: då andeplanet inte är skiljt från det fysiska mundana utan ligger som ett skal runt det så kan man troligtvis genom andeförnimmelse hitta en ande utan att lämna sin kropp och då förhandla med denna

alternativ 1 är klart vanligast och alternativ 3 är inte hundraprocent förankrat i oficiellt material även om det är något sådant som antyds.

Lijat - kände sig hjälpsam

Gylf draken

Warrior
Tänkte bara lägga till att Shaman yrket är för (R/p) ett väldigt mäktigt yrke, om man slår ett högt slag som hammnar på PSY eller att man väljer ut och som är ett annat sätt att göra karaktär och så får man 21-22 i PSY så är man skit övermäktig som Shaman, om det kommer ett frustande odjur och restarande grupp (Riddare, Barabare och magiker) tvingas göma sig i en klippskreva så kan Shamanen (med en stunds förberedelse) ta över det "dumma2 djuret och "save the day" i krig borde man kunna skrapa ihop shamaner som med Fetishars hjälp (vaktar kroppen) ger sig ut för att fördriva generalers och hjältars andar för att vinna kriget, Snakca om "hit-below-the-belt".
I för SLP som verkligen fruktar för sitt liv är det annorlunda, varje trip till andeplanet inebär att vara en hårsmån från döden, man är kanske inte så säker på sig själv då en PSy inte står tatuerat över bröstet och man vet inte motsåtndarens heller, medans R7p säger att han gör en ny karaktär då han/hon dör..

VH Jens.L
"Kanke har missförstå reglerna, men för guds skull säg det då!!!!!"

Eleas

Hero
Å andra sidan...

<ul type="square">
[*] En schaman har ingen kontroll över sin fysiska kropp. Vad den bundna anden gör med denna är svårt att veta.
[*] En schaman som missbrukar sina krafter är extremt illa ute; borttoning och förbannade förfadersandar är nog bara förnamnet.
[*] Det tar vanligtvis lång tid för en schaman att gå "online", eller hur man nu uttrycker det.
[*] Även schamaner känner smärta.
[/list]

--Björn, totemande

Marcus J

Hero
det finns flera invändningar mot det här bara man lyfter näsan över spelreglerna och ser på världen.

För det första så ses det som väldigt oetiskt att fördriva folks andar. Jag har för mig att det till och med står i shamankapitlet.

Om shamanen nu skiter i etiken så borde man aldrig ha blivit antagen som lärling till den gamla shamanen eftersom han nog inte erbjuder det till vem som helst.(visst kan förfalla etiskt men jag menar att de flesta oetiska människor helt enkelt inte har en chans att bli shamaner)

För det tredje så är så att shamaner är präster i (många) primitiva kulturer. Dessa betår oftast av en stam som bara har en shaman. De som de oftast krigar mot är andra stammar som nog också en shaman som så att säga "kontrar" den andres shaman.

/Marcus som inte har barbarer och människofolk men som anser att primitiva kulturer ska ha stamsamhälle.

Gylf draken

Warrior
Oetiskt är en fråga om åsikt. Om stammarna hotades av ett enat rike som vil "kriga ned" stam efter staf och erövre marken, skulle de gammal shamanern då inte kunna sammlas på "norrskensberget" och tala om en gemensam attack?

Oetiskt? Det är fan mer oetsikt att slå ihjäl någon med ett svärd (mer smärtsammt och så) men hur måga har din R/p grupp dräpt genom åren?.
Det finns många goda männsikor i Mundana, många av dem med Shaman kunskaper, men alla är inte det och de använder sig av kunskpen för att röja andra ur vägen
(märk att det jag är arg över är R/p shamaner och inte shamaner i allmänt) och sedan lära ut "Svart" shamanjonst till näösta generation.

VH Jens.L
"Skulle inte vilja möta den killen i ett mörk andeplan"

Jabub

Veteran
men kan inte shamanen leka lite elak och först vara jätte snäll :gremgrin: och får en utbildning och sen när han tycker att kan tillräkligt mycket bli en hemsk tyran :gremelak: eller?

Eleas

Hero
"men kan inte shamanen leka lite elak och först vara jätte snäll och får en utbildning och sen när han tycker att kan tillräkligt mycket bli en hemsk tyran eller?"

Vilket inte hindrar följande logiska slutsatser:

* Quadoshförlust drabbar fortfarande den som driver ut andras andar i tid och otid, oavsett hur duktig han nu skulle vara.
* Du kan fortfarande inte försvara din (fullkomligt hjälplösa) kropp när du är ute på andeplanet.
* Det finns alltid en större fisk, och andeplanet är ett mycket djupt och mycket otäckt hav.

--Björn, exaspererad

Transcendent

Veteran
I min spelgrupp har vi minskat ned litet på Shamaners (och alla andra obehagliga existenser som har förmågan till andestrids) överdrivna farlighet genom att säga att kroppen och själen har en koppling till varandra som varar tills kroppen dör eller själen binds till en annan besjälad kropp.
Effekten av detta är att om någons ande blir ivägjagad genom andestrid kommer anden att driva tillbaka till kroppen av sig självt efter en stund även om denne inte har någon kunskap alls om att navigera på andeplanet, på så sätt finns en chans att kroppen fortfarande lever och personen kan vakna upp igen. Iofs kan ju en mycket ihärdig shaman/demon forstätta jaga omkring själen på andeplanet tills kroppen dör av syrebrist men det ger i alla fall offret en chans. Om shamanen besätter kroppen efter att själen jagats bort kommer själen, om den inte kan något om andeplanet, att hänga efter och återta kroppen strax efter att shamanen förhoppningsvis lämnar den.

Vi har ändrat en hel del på shamanismen för vi tyckte den var både lite trist och aningen orealistiskt överdriven i grundutförandet.

Eleas

Hero
"Vi har ändrat en hel del på shamanismen för vi tyckte den var både lite trist och aningen orealistiskt överdriven i grundutförandet."

Däri ligger problemet, ja.

Under de tre år vi spelat vår kampanj har det blivit smärtsamt uppenbart att andeplanet enligt Eons grundutförande inte funkar, rent spelmässigt. Dess enda behållning är att det faktiskt är coolt med en tvådimensionell andevärld. Problemet är att det blir tvådimensionellt på alla möjliga sätt - stårymässigt inte minst.

Så lagom till nästa kampanj, som är en uppföljare till den vi precis spelat klart, har SL klargjort att de existerande reglerna för andebesvärjande åker ut. Vi har moddat andeplansreglerna väldeligen under den här tiden, men det kom en punkt när det inte gick längre. Just problemet med att beskriva utifrån ett sinne som inte existerar gjorde det hela alltför svårt för att orka med.

Jag antar att vi väntar till efter Anden & Drömmen kommit ut, men därefter lär vi kunna publicera det i vanlig ordning... förutsatt att regler alls skrivs ned.

--Björn, spekulerar