Re: Det är inte värt det, liksom...
Återigen, tillåt mig understryka: jag talar inte om detta som ett problem för oss när vi spelar, eller ett egentligen problem när det gäller själva rollpersonernas förehavanden. Det är sant att rollpersonerna alltid kommer att hitta
luckor i reglerna, men jag litar fullt på att spelledaren har sitt ansvar att göra något åt detta, om det är önskvärt i den kampanjen de spelar. Att du tar upp den berömda dissipationsexplosionen är bara onödigt. Givetvis anser jag att det är en regelmiss,
precis som jag anser att det det finns missar i schamanreglerna. Jag vill ha bort båda två (och har tagit bort båda två problemen), men den ena tar jag för absurd för att ens kommentera.
Reglerna är till för att ge en bild av verkligheten. Personligen bryr jag mig inte särdeles om exakt hur reglerna utormas, eftersom jag så sällan använder dem (eller justerar dem om de verkar fel), men jag är ändå mån om att Eon är en gedigen produkt. Nu är det inte en fullt adekvat jämförelse, men precis som V&N korrumperade regelsystemet genom att regelmässigt skapa maktbalanser som inte fanns representerade i Mundana så gör en icke-begränsning av schamanerna samma sak. Jag ogillar begreppet ärkeskurkar, men när du ändå förde dessa på tal så får de stå som det utmärkta exemplet på personer som skulle "utnyttja regelsystemet", de givna strukturerna och naturlagarna.
Har du ett verktyg och ger det till människor kommer det slutligen att utnyttjas för maximalt nytta likväl som maximal onytta (kalla det ondska). Finns det naturlagar i Mundana som ger schamaner dessa förmågor kommer de att utnyttjas till onda ting. Det är naivt att tro att moraliska strukturer på något sätt skulle hindra detta. Alltså, atombomberna var man ju bara tvungen att testa?
Jag kan måla upp många scenarier för hur schamanismen kan används för att helt vända på världsbilden. Inte minst kan mina spelare det, eftersom det varit dem som fört detta på tal från första början. Spelare är som bekant bättre på att hitta luckor i systemen än spelledare. För att dra några vilda scenarier (häng inte upp dig på just dessa, är du snäll
): Mörkret kan i högsta grad använda schamanismen för att i ett snabbt slag utnyttja eller krossa de mänskliga strukturerna. Jargien anfaller Asharina, Muhad Jargien, Consaber mot Thalamur och Cirefalierna mot Consaber, för att nämna något. Thalaskierna kan besätta de högsta magikerna i Consaber och ta del av magiteorin. Stats- och forskningshemligheter är ett minne blott. Consaber kan med enkla schamanistiska grepp få reda på allt som sker i Thalamur, utan en budgettyngande hemlig polis.
Det är sant att schamanerna är ovanliga, som regel har höftskynke och bor "bortom bergen", men likväl kommer kunskapen att sippra ut, spiritister kommer inse makten. Tjänster kommer erbjudas och makthavarna kommer förr eller senare nappa. Jag målar upp ett skräckscenario, förvisso, och det finns ett otal argument som i kombination kan motsäga varför det skulle hända "just nu, just där". Principen är fortfarande densamma, IMHO. Varför regelmässigt låta schamaner ta sig sådana friheter när detta är långt ifrån lika enkelt i magin, exempelvis? Varför är schamanerna undantryckta och magikerna betydligt starkare i samhället om förhållandet mellan deras förmågor är det motsatta?
Du och Ymir säger att det är svårt att hitta den anden man vill ha tag på. Förvisso, reglerna är extremt luddiga. "Extremt avlägsen" kanske råkar kunna motsvara 5 km i det verkliga livet, och schamanerna skulle bli betydligt mer uddlösa. Men det står ingenstans, och det finns ingen anledning att tro att en schaman som tar sig till samma stad som personen som skall besättas (Daval för att besätta Jargus) inte skulle kunna komma undan med Ob4T6 i svårighet, och det är inga som helst problem att bemästra. Inte heller Ob5T6 är något att skryta med. Hur ni har tolkat det i era spelvärldar är en helt annan femma, men reglerna bör ju isf åtminstone förtydligas och ge ett besked.
Sist, angående Qadosh. Hur kan det vara så mycket mer orimligt att förlora Qadosh när man besätter en annan kropp permanent som att man förlorar Qadosh när man råkar ut för okontrollerad dissipation? Vari ligger den naturvetenskapliga orimligheten? Om man bemödat sig med att lägga in denna kontrollregel, som det faktiskt är, för magianvändning så varför vore det så underligt att göra detsamma för schamanismen? Att skylla på att det tar upp utrymme för en regel på ett eller två stycken, när en hel modul skall tryckas, är desto underligare, IMHO.
Men, jag märker att du inte kommer att ändra på dig, och jag lägger mig inte i hur texterna skall skrivas, jag ger bara förslag. I den mån schamaner ens är med i våra kampanjer så kan jag kontrollera dem på passande sätt utan en modul
Frågan har tagits upp tidigare på forumen och klagomål har förts (inte sällan av spelare, snarare än spelledare, som jag tolkat det) mot de nuvarande reglerna, så jag ville bara ta chansen att förklara mitt synsätt.
/RipperDoc