Nekromanti Ship Wars VI: The Return of the Mystagogue

Nightowl

Champion
Dåliga SW-vitsars åsido, från diskussion nedan:

Rosen:<pre>Mystagogernas status i samhället blir något luddig då de dels beskrivs som motsvarande "kloka gummor" och dels framstår som en sorts prästinnor (speciellt om man har svårt att koppla bort bilden av ett organiserat kyrkoväsende). Om man har en mystagog, en legosoldat, en akademiker och en patricier i spelgänget, vilken ställning har hon i förhållande till de andra? Hur behandlas hon av SLP? Hur tilltalas hon?
</pre>

Tja, jag kan inte svara direkt på någon av frågorna... men jag tror jag klarar det där med 'prästinnor'.

Mystagoger är heliga kvinnor (ibland män). De är inte prästinnor, dock. Det är två olika saker, eller snarare, en helig person behöver inte vara en präst(inna). Med 'präst' menar jag här en person som är ansvarig för religiösa riter och dylikt. Enligt många kristna samfund (för att ta ett exempel från verkligheten) är t.ex. en officiell dignitär om inte nödvändig för att de troende skall nå kontakt med Gud, så i alla fall ett väldigt stort plus. Många andra religioner har präster som officiellt interagerar med det Heliga (Gud, gudar, andar, whatever) och ingen annan har varken rätt att göra så eller någon större chans att lyckas.

Så icke i mainstream-ekomanti: församlingen är det som interagerar med Theos. Det finns en beskrivning av hur en församling fungerar, som inte pubbad än men som kommer. Där framgår det att ekomantiska församlingar - den högsta formella enheten inom ekomantin - styrs av respekterade medlemmar av församlingen mer eller mindre informellt utsedda av dess medlemmar. De som förrättar religiösa riter är på samma sätt respekterade medlemmar - det är inte en mystagog eller mentor som 'predikar' utan en person i församlingen som är en bra talare och kan sin Kosmokrator (vilket antagligen betyder en mer bildad person, vilket i sin tur betyder någon från församlingens 'överklass', men det är ett sidospår).

Så mystagoger (eller mentorer) är inte prästinnor i betydelsen religiösa funktionärer. Däremot är de 'heliga' eller 'utvalda av Theos' eftersom de har särskilda förmågor (mitochlorier?) som de antas använda på rätt sätt (med betoning på både använda och rätt - jag tror att det anses som småaktigt att inte utveckla sin mentala perception om man nu har den).

'Klok gumma' och 'helig man/kvinna' är de förebilder som anges för mystagoger, och jag tror de två huvudarketyperna för hur en mystagog fungerar kan baseras utifrån de bägge.

Den 'kloka gumman' betonar sin magiska förmåga. Hon hjälper folk med deras problem med sjukdom, familj, jordbruk etc. Hon är antagligen en lokal auktoritet på ett rent praktiskt plan - en sorts modernare jämförelse blir med en hur man såg på läkare förr i tiden, när det bara kanske fanns en i varje socken om ens det som var en utbildad doktor. Hon ses främst som en magiker, och hennes moraliska plikter, om några, är att hjälpa folk med sina förmågor. Hon har antagligen någon lärling eller dylikt, eftersom det är ens plikt att föra vidare sina viktiga kunskaper (jag skulle personligen vilja har regler som gör ekomantisk magi lättare om man är fler också, givet dess kolletivistiska etik...). Eftersom vem som helst kan födas med MEP (e) kan hennes bakgrund variera ganska mycket, men av rent statistiska skäl är den i de flesta fall enkel, eftersom de flesta människor är bönder eller arbetare. Hon har trots det, som sagt, hög status lokalt. Det gör ju henne till en lokal auktoritet i församlingen, så hon kan mycket väl ha inflytande där, men det är en SIDOEFFEKT av hennes mystagogstatus, inte en direkt sådan. Hon kan mycket väl vara ganska asocial vad gäller sådant - hon kanske inte gillar 'politik' så hon bryr sig inte om att bli en 'äldste' eller dylikt, hon gillar inte att tala inför folk, så om någon ber henne läsa under en gudstjänst tackar hon nej, osv.

Hon har antagligen familj, eftersom det är något de flesta har, faktiskt, och det finns ingen anledning att undvika det. Hennes make har säkert viss status på bygden eftersom han är 'mystagogens man', och jag misstänker att han får hjälpa till med en hel del praktiska saker, så karl'n är troligtvis kunnig i medicin och dylikt. På landsbygden kan det vara svårt att driva ett lantbruk om det ena familjeöverhuvudet är upptagen med ett annat jobb, så antingen lever de till stor del på hennes gåvor, eller så har han också en bisyssla (hantverkare låter lämpligt) och deras gård är ett pärland, en mjölkko och en gris.

För övrigt tror jag att man betonar att hon inte får lön eller avgifter för sina tjänster; hon får gengåvor i utbyte mot sina gåvor. Skillnaden kan verka kosmetisk, men den är där - bland annat är det uppenbart att 'betalning' sker efter förmåga.

Den Kloka Gumman har nog mindre moraliska skrupler också. Magi och religion är ju inte kliniskt separerade som i många andra rollspel (och inte heller antagonistiska) men hon ser nog sig som en magiker i första hand. Eftersom hennes kall är att rädda liv hjälper hon nog knappast folk med galeniska gifter eller liknande stolligheter, men om någon kan krysta fram pengarna för 'legala' galenik-droger som Vir Magna bekymrar hon sig inte nödvändigtvis nämnvärt vad de ska med sakerna till - fast å andra sidan, om det krävs för att rädda liv bidrar hon med sina kunskaper gratis.

Den 'Heliga kvinnan' ser mer sin förmåga som ett religiöst kall. Magiska kunskaper är sekundära. Hon tvekar inte att komma med råd och förmaningar på det här planet. Hon behöver inte nödvändigtvis vara religiöst utbildad (som ju nämns i regelboken) utan kanske bara Trusts in the Vitalis och går efter sitt sinne för vad som är Rätt.

En tydlig tendens inom ekomantin är ju att alla är lika inför Theos, men (som ju också sägs i regelboken) det finns riktningar inom religionen som har 'gurus' eller 'andliga ledare' som man ser upp till och som verkar sätta sig över menigheten. Således är det ju inte otroligt att det finns 'mellanting' också, mystagoger som inte anser sig som förmer än andra, direkt, men som auktoriteter vad angår sapienternas förhållande till Theos.

En helig kvinna kan mycket väl inte bara ha lärlingar med MEP, utan också folk som vill ha 'andlig vägledning' och därför följer henne och hjälper till - moraliska och etiska kunskaper har man ju nytta av som alldeles vanlig människa också.

Jag känner på mig att det är den här sortens mystagog som är vanligast i de där templen som finns vid permanenta nexus, som borde vara vallfartsorter. Även om ekomantin antagligen inte gillar att man fjärmar sig från resten av mänskligheten så ägnar den heliga kvinnan en stor del av sin tid åt Theos' angelägenheter, och vid ett sådant tempel finns mer tid åt den saken (och templet i sig har ju mycket med resten av mänskligheten att göra, så då löser sig ju den saken). En sådan position ger henne mer tid att ägna sig åt den mer teoretiska sidan av magin och religionen, så nya magiska idéer (galeniska teorier och recept, framförallt) och religiösa idéer kommer antagligen härifrån. De flesta matriarker är antagligen den här sortens mystagoger.

En sådan här mystagog kan mycket väl anse att hennes magiska/religiösa plikter är så viktiga att hon inte har tid med en familj - hon skulle antingen börja försumma sin make och barn eller sina plikter som mystagog, och bägge vore fel. Hon har ju en 'familj' i form av lärjungar och anhängare (eller mästare och med-elever, om hon är oerfaren).

Jag kan också tänka mig att sådana här mystagoger dras till sällskap motsvarande Vita Rosen eller Soteres. Det borde rent logiskt finnas sådana hängivna vissa religiösa ideal eller magiska mål, och de kan ha mystagoger som medlemmar eller ledare. En tanke är här att aristosofins hemliga sällskap och konspirationer inte kommer ur tomma intet - det är bara nya applikationer av en gammal idé.

Den Heliga kvinnan är nog mer 'moraliskt' lagd - hon styrs av idéer om vad som är rätt och fel och hur man implementerar detta i högre grad än vad som är direkt praktiskt intressant. Om hon agerar mot konventionell vidonisk moral är det inte för att hon inte bryr sig, utan för att hon inte håller med om konventionen. 'Är tyranner värda att dö, kan de vara värda att giftmördas' - men man spiller inte tid och resurser på att blanda styrkedrycker till äventyrare om inte de förklarar varför de måste ha dem - en mystagogs tid är dyrbar ibland.

En annan helt annorlunda vinkling är att om man inte i första hand ser sin gåva som en magisk talang som skall utvecklas, utan något som har med ens personliga utveckling att göra ('jag har fått förmånen att vara närmare Theos än andra, det är min plikt att styra upp mitt liv') så kan man föra ett liv som något helt annat än helare/magiker. Att bli bättre på galenik och geomanti tar tid och antingen träning eller erfarenhet, men att leva ett Bättre Liv kan man göra samtidigt som något annat - från ekomantisk synpunkt kan det dessutom vara vettigt (en del av samhället och allt det där). Således kan den Heliga kvinnan ha en fullständigt mundan tillvaro - hon har amatörmässiga kunskaper i mesmerism eller geomanti (galenik kräver mer resurser) som hon använder ibland, men hennes dagjobb som lantbrukare eller handlare eller hemmafru eller vad det nu är är viktigare. Fast finns det en sådan här kvinna i en församling är hon antagligen mycket aktiv där. Det gäller den Heliga kvinnan i allmänhet - om hon har en lojalitet mot lokalsamhället (dvs inte är bundet till ett tempel som antagligen har 'kunder' från ett mycket större område eller en religiös/mystisk 'orden') är hon med största sannolikhet mycket engagerad i den religiösa delen av samhällslivet, dvs församlingen.

Naturligtvis är det två ytterligheter. De flesta ligger någonstans emellan. Äventyrliga mystagoger kan komma från bägge hållen. Den Kloka gumman kan passa som 'medic' i äventyrliga sammanhang - är man läkare i ett nybyggarsamhälle, i ett land i krig, vid ett intrigfyllt hov, i slummen i en storstad eller ombord på en forskningsresandes skepp kan man råka ut för en massa äventyr. Den Heliga kvinnan kan å sin sida ha starka ideologiska (alltså i grund och botten religiösa) motiv för att ta parti i en massa olika konflikter, och dessa kan behöva lösas på äventyrliga sätt. Ordnar och tempel kan i bägge fallen också vara det organiserar och utlöser äventyr; de har ju medlemmar, lekfolk och hangers-on som de andra äventyrarna kan hämtas ifrån.

En Klok gumma har antagligen höga färdighetsvärden i sina magifärdigheter, Folkmedicin och lokala kunskapsfärdigheter, plus en del vardagsfärdigheter som passar, säg, en kvinnlig lantbrukare (färdigheten Jordbruk saknas iofs, men vafan). Hon har antagligen inte tillgång till en massa galeniska teorier och recept, utan har ett litet antal pålitliga sådana hon lärt sig utantill av sin mästare (skall det vara mästarinna?). Hon har antagligen högre BIL än en vanlig bonnlurk men inte på akademisk nivå.

En Helig kvinna har antagligen hög MEP (e). Det kan vara smart att hon har en sorts låg-power variant på de talanger förebilder som hieroforen i Vertiod och matriarken Kleona har - fördelar som Alert och Sjätte sinne är bra. Hon har inte nödvändigtvis arbetat upp sina färdigheter långt över sina baschanser, men om hon utövar galenik har hon säkert god tillgång till recept, teorier etc och har säkert kontakter så hon kan konsultera böcker etc om hon behöver nya. Hon har antagligen högre BIL och kan mycket väl ha tillgång till akademiska färdigheter (Agronomi, Medicin och Teologi låter vettigt) fastän hon antagligen inte är utbildad på en akademi i den vanliga betydelsen av ordet, utan vid någon ekomantisk institution.

Bägge typerna av karaktärer saknar antagligen vapenfärdigheter (med vissa undantag; Tydid från 'Dödens färg är grön' är t.ex. än jäkel på vanliga rallarsvingar, eftersom han växte upp som en storväxt bondpojke som fann att han måste kunna försvara sig för att slippa bli mobbad för att han var 'annorlunda' - och i vuxen ålder är han en anhängare av principen 'There's nothing like a good piece of hickory' när man har med översittare att göra). Det hindrar dem inte från att ha andra 'äventyrliga' färdigheter. En Klok gumma från slummen eller vilda gränstrakter kan ha kriminella kontakter (tja, det är hennes skyddslingars vanligaste levebröd) respektive vara fena på att överleva i bushen. En Helig kvinna kan vara mycket resvan från vallfärder och lärlingskap hos många olika matriarker.

Vad gäller nackdelar, så notera att bara för att mystagoger med största sannolikhet inte är mördare och tjuvar, så behöver de inte vara särskilt trevliga människor. Sociala handikapp är fullt möjligt (Osmaklig ovana: "Skyller alltid patientens problem på patienten själv" eller "Falsk blygsamhet personifierad" t.ex.). Detsamma gäller fysiska; det tar tid att bli en skicklig mystagog, så en sådan är antagligen ganska gammal.

Nightowl, somnade efter middagen och slafade mellan halv sju och halv tolv, och således klarvaken mitt i natten. Damn!

Rosen

Myrmidon
The Return of the Mystagogue

Klart mysko radlängd i det inlägget…

Mystagoger är heliga kvinnor (ibland män). De är inte prästinnor, dock. Det är två olika saker, eller snarare, en helig person behöver inte vara en präst(inna). Med 'präst' menar jag här en person som är ansvarig för religiösa riter och dylikt.

Inte präst som religiös funktionär, nej, fast jag tänkte som sagt främst i status-banor. Präst som, um, religiöst Fint Folk?
Knöket bakom kruxet tror jag som sagt är att mystagogerna har en ”uniform” (pga mig, jo) som gör att det är lätt att koppla dem till kyrkoämbeten, religiösa ordnar och andra organiserade fenomen. (Min tanke var alltså att skruden är traditionell och finns för att man ska kunna känna igen en mystagog när man ser en, men att den är sydd av henne själv eller nån i bygden.)

de har särskilda förmågor (mitochlorier?) som de antas använda på rätt sätt (med betoning på både använda och rätt - jag tror att det anses som småaktigt att inte utveckla sin mentala perception om man nu har den).

Slår mig då att det ju även kan finnas tjejer som inte alls känner sig speciellt religiöst lagda; brukar inte bry sig nåt särskilt om Theos och allt sånt tjofs, och går till templet mest för att flörta med killarna. Sen upptäcks hennes MEP och alla säger att hon är Utvald och mamma börjar sy på en mystagogskrud…

Hon är antagligen en lokal auktoritet på ett rent praktiskt plan - en sorts modernare jämförelse blir med en hur man såg på läkare förr i tiden, när det bara kanske fanns en i varje socken om ens det som var en utbildad doktor.

Där har vi ungefär det jag var ute efter! Jo, det känns som en rätt bra jämförelse.

Eftersom vem som helst kan födas med MEP (e) kan hennes bakgrund variera ganska mycket, men av rent statistiska skäl är den i de flesta fall enkel, eftersom de flesta människor är bönder eller arbetare.

Ja, och den detaljen är nog rätt bra att komma ihåg om man spelar en, att hon kan vara en bondjänta och (åtminstone innan hon börjar rollpersona sig på äventyr) sannolikt arbetar bland folk som hon kände innan hon blev mystagog – kusiner och grannar och barndomsvänner. Hennes lokala ’helighet’ blir lite mer rustik i det ljuset.

Hon har antagligen familj, eftersom det är något de flesta har, faktiskt, och det finns ingen anledning att undvika det.

Borde kunna ha (om inte annat ur försörjningssynpunkt) fast jag är inte helt hundra på det. Man kanske bör konsultera Anders om den saken.

”Vikrat, när har du tänkt fria till mej egentligen?”
”Men… men, du är ju helig!”

Således kan den Heliga kvinnan ha en fullständigt mundan tillvaro - hon har amatörmässiga kunskaper i mesmerism eller geomanti (galenik kräver mer resurser) som hon använder ibland, men hennes dagjobb som lantbrukare eller handlare eller hemmafru eller vad det nu är är viktigare. Fast finns det en sådan här kvinna i en församling är hon antagligen mycket aktiv där.

Men räknas hon som en ”riktig” mystagog (av folket i omgivningen) i så fall?

För att återvända till mina egna frågor:
Om man har en mystagog, en legosoldat, en akademiker och en patricier i spelgänget, vilken ställning har hon i förhållande till de andra? Hur behandlas hon av SLP? Hur tilltalas hon?

Med läkar-analogen i åtanke borde hon alltså ha en social status liknande akademikerns, och (civiliserade) SLP de möter torde behandla henne med artig vördnad, men inte en socialt påbjuden respekt som till en patricier. Tilltalet vete faen.

--
Åke

Nightowl

Champion
Re: The Return of the Mystagogue

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Min tanke var alltså att skruden är traditionell och finns för att man ska kunna känna igen en mystagog när man ser en, men att den är sydd av henne själv eller nån i bygden.

<hr></blockquote>

Eh, prästskrudar och nunnedok syddes oftast lokalt... i ett nunnekloster antagligen av nunnorna själva. Nevermind.

Menar du 'traditionell' som i hela Vidonia? I annat fall - om mystagoger främst är lokalt viktiga figurer, är det nödvändigt med en skrud för att man skall känna igen dem? Vet inte de flesta vem de är?

Jag ser ärligt talat inte skruden som det främsta problemet - det kan gott finnas igenkännliga varianter på den, och jag tror de små grupper av mystagoger och hangers-on som finns vid de där nexusen eller i ordnar kan ha en officiell skrud av något slag, men inte bara av igenkänningsskäl - en präst har (jo, jag vet att de inte är prästinnor, stå ut med mig) inte en skrud främst för att han skall kännas igen, hans kläder är en symbol för hans ämbete. Samma sak med en mystagogs 'kall' för ämbete är nog inte rätt ord i sammanhanget.

Sen upptäcks hennes MEP och alla säger att hon är Utvald och mamma börjar sy på en mystagogskrud…

<hr></blockquote>

'Jag sysslar inte med galenik och mesmerism och sådan skit. Jag är en sömmerska, det är vad jag gör!' /images/icons/grin.gif

The Vitalis is strong within this one... Officiell fråga till Anders nr Ett: Kan en mystagog, inklusive en RP förstås, märka att en annan person har MEP(e)? De kan ju känna fluxvibrationerna om de använder den aktivt, men otränade personer med mental perception använder den som mest passivt för att observera fluxen eller möjligtvis den animala fluxen hos en annan levande varelse (vilket tar lite mer aktiv ansträngning e.m.u. - ungefär som att kisa eller kupa handen bakom örat).

Om man kan motstå de sociala kraven, så kan man kanske hålla det på ett sekundärt plan - som en lokal hjälpreda i byn Hubbemåla så att mystagogen Birta inte behöver åka från Storträsk om en unge får kolik eller en häst kvarkan...

Hennes lokala ’helighet’ blir lite mer rustik i det ljuset.

<hr></blockquote>

Fast notera att en ungefär lika stor procent (mig veterligen) av patricier och rika plebejer. Jag tror inte nödvändigtvis de förväntas ge upp socitetsbaler etc. för den sakens skull. Det finns ju antagligen prestigefyllda mystagog-poster, typ furstlig hovhelare eller lärarinna vid ett sådant där tempel.

En mystagog bär med sig sitt sociala bagage, jo. Det påverkar naturligtvis behandling och tilltal. Fast dels tror jag bägge får en viss sorts respekt, dels tror jag att de kan ha vissa saker gemensamt, så att Bond-Fia och furstinnan av Blagg liksom står lite närmare varandra än två personer utan MEP(e) skulle ha gjort.

Man kanske bör konsultera Anders om den saken.

<hr></blockquote>

OK. Officiell fråga till Anders, Nr Två: Förväntas en mystagog leva ogift (hon har andra plikter), skaffa familj (som favoriserad av Theos ska hon banne mig försiggå med gott exempel, och att bilda familj och ha ett gott familjeliv hör till ekomantiskt folkvett) eller spelar det ingen större roll?

Men räknas hon som en ”riktig” mystagog (av folket i omgivningen) i så fall?

<hr></blockquote>

Antingen inte lika 'riktig' som ett 'proffs', men hon får väl lite a respekten.

Hela den ekomantiska religionen bygger på informella grejer: En matriark är en mystagog som har så pass mycket respekt att hon kan kalla sig matriark utan att någon säger emot, en mentors examensbevis från ett mentorskollegium har varierande värde beroende på var hon är, två församlingar som har liknande tolkningar av Kosmokrator är lättare att flytta emellan, etc. Som rollperson kan hon säkert vara intressant, för att bli praktisk.

Med läkar-analogen i åtanke borde hon alltså ha en social status liknande akademikerns, och (civiliserade) SLP de möter torde behandla henne med artig vördnad, men inte en socialt påbjuden respekt som till en patricier. Tilltalet vete faen

<hr></blockquote>

Tja. Å andra sidan har en patricier sin status därför att en furste sagt det. En mystagog har sin status därför att Theos 'sagt' det. /images/icons/clever.gif Jag tror vördnaden stiger specifikt inom vissa områden - jag kan tänka mig att en legosoldat dämpar antalet svordomar i hennes närhet, t.ex., det gör han inte när patriciern som hyrde honom är i närheten, fastän han säger 'herrn', tar av sig mössan, etc. Han kanske inte gör vad som helst för sin arbetsgivare - men säger en mystagog 'Nu ligger du stilla medans jag sågar av dig benet', så... man säger inte emot en läkare, om man har sådan jäkla tur att det inte bara är en vanlig fältskär man har att göra med.

En till fråga: Karlar med MEP(e)? Är det fler kvinnor som föds med förmågan, eller är det bara social press som gör att karlar inte utnyttjar den? OK, så låt oss göra detta till Officiell fråga till Anders numro tre: Du läste vad jag sa. Tack på förhand för svar! /images/icons/grin.gif

Nightowl

Rosen

Myrmidon

Menar du 'traditionell' som i hela Vidonia?

I stort sett, även om det nog finns en massa lokala varianter som förmodligen kan ha rätt synliga skillnader mellan regioner långt ifrån varandra.

...kan ha en officiell skrud av något slag, men inte bara av igenkänningsskäl - en präst har // inte en skrud främst för att han skall kännas igen, hans kläder är en symbol för hans ämbete.

Öh, just - sålunda kan en mystagogs skrud uppfattas (av spelare, inte RP) som en symbol för hennes ämbete. Hosia-a-nna och feta biskopar.

Har själv sett små exempel i diskussioner och vid SL:ande att en del spelare som får en snabb titt på ekomantin galant bypassar allt man förklarar om reinkarnation och evolutionism och djävulsbrist, och ändå betraktar den som en xeroxkopia av kristendom (det räcker tydligen att den är monoteistisk för att sorteras in där) - och då passar kvinnliga Healing Clerics med religiös titel och religiös uniform lite väl bra in på schabloner om kyrkoväsende.

Sen skriver spelaren ett äventyr, och så står de gotiska katedralerna där. Jag har sett sånt förr, som du vet. (-:

--
Åke

Nightowl

Champion
Svidar

Öh, just - sålunda kan en mystagogs skrud uppfattas (av spelare, inte RP) som en symbol för hennes ämbete. Hosia-a-nna och feta biskopar.

<hr></blockquote>

Tja, OK, fast jag vet ingen jordisk religion där folk har en viss 'skrud' bara för att andra in case of emergency skall veta att vederbörande är en medicinman eller munk eller shugenja eller va fan det nu är.

Buddistiska munkar och judiska rabbiner har också dräkter som är symboler för ämbetet. Du får ursäkta, men jag TROR inte riktigt på en skrud som bara är ett igenkänningstecken - även världsliga uniformer (läkarrockar, polisuniformer) fungerar som ämbetstecken. Isynnerhet inte i lokala samhällen där alla VET att Klockar-Backs-Lill-Fia är mystagog.

...då passar kvinnliga Healing Clerics med religiös titel och religiös uniform lite väl bra in på schabloner om kyrkoväsende.

<hr></blockquote>

Jodå, men det här räcker inte - man måste säga vad som gäller istället. När folk bara har kristendom som referensramar måste man ge andra mallar. Det räcker inte bara med att frenetiskt rensa bort allt som kan misstolkas.

Nightowl

Rosen

Myrmidon
Re: Svidar

OK, fast jag vet ingen jordisk religion där folk har en viss 'skrud' bara för att andra in case of emergency skall veta att vederbörande är en medicinman eller munk eller shugenja eller va fan det nu är.

Menar du då att man borde ta bort den traditionella skruden för mystagoger och låta dem gå iklädda det de har i garderoben...

Du får ursäkta, men jag TROR inte riktigt på en skrud som bara är ett igenkänningstecken - även världsliga uniformer (läkarrockar, polisuniformer) fungerar som ämbetstecken.

..eller att man borde erkänna mystagoger som ett officiellt ämbete?

Jodå, men det här räcker inte - man måste säga vad som gäller istället. När folk bara har kristendom som referensramar måste man ge andra mallar. Det räcker inte bara med att frenetiskt rensa bort allt som kan misstolkas.

Tja, det vet väl jag om någon. (-:
Frågan är, hur mycket behöver man ge? Regelboken säger ju faktiskt hur ekomantin fungerar, talar om dess brist på synd/frälsning-fixering och beskriver den decentraliserade religionsutövningen, men det verkar inte vara tillräckligt för att uppväga de schabloner som monoteismen har med i bagaget. (Ditt "Ship Wars"-inlägg är säkert fullt tillräckligt, fast det är ju här det.)

--
Åke

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

1. "The Force is strong in young Skywalker." Skämt åsido, om de möts kan de märka varandra -- jfr med Highlander.

2. Hon gör som hon vill. De flesta gifter sig, eftersom det är trevligt att bilda familj. Mystagog-statusen påverkas inte.

3. Fler kvinnor än män föds med MEP(e), proportionerna är ungefär 2:1.

Anders

Nightowl

Champion

1. "The Force is strong in young Skywalker." Skämt åsido, om de möts kan de märka varandra -- jfr med Highlander.

<hr></blockquote>

Spelregel? Kan man försöka dölja saken (kom ihåg att en av spelets tänkta skurk-grupper har MEP (e) när de är som farligast)?

3. Fler kvinnor än män föds med MEP(e), proportionerna är ungefär 2:1.

<hr></blockquote>

Gäller det även fauner? Finns det också någon skillnad i genomsnittlig styrka?

Nightowl, tacksam för svar.

Nightowl

Champion

Tja, jag har ärligt svårt att inte förstå en traditionell klädsel som utmärker en viss grupp som har ett visst yrke/kall som ett ämbetstecken. Om en mystagog förväntas gå omkring i särskilda kläder som man åtminstone har ett hum att känna igen som sådana, så är de otvivelaktigt en del av hennes identitet som mystagog.

Kalla det ett informellt ämbete om du så vill. /images/icons/clever.gif

För att stärka det kan man gott visa istället för att berätta: visa vad SLP och RP som är mystagoger (och mentorer - glöm inte bort dem!) gör som är o-munkigt och o-prästigt. Visa hur församlingsorganisationer fungerar (det borde finnas intriger även inom sådana, och de borde vara en lokalpolitisk maktfaktor), visa hur gudstjänst etc sköts av lekmän. Låt saker utspelas i och kring tempel, så man blir av med kyrko-känslan.

Osv.

Nightowl

Mekanurg

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>Spelregel? Kan man försöka dölja saken (kom ihåg att en av spelets tänkta skurk-grupper har MEP (e) när de är som farligast)?<p><hr></blockquote><p>

Regelförslag:
Regel 1: En mystagog kan försöka lista ut om en annan person har MEP(e) genom att se på personen (en aktiv handling). S-slag S12.

Regel 2: Om motparten aktiv försöker dölja sin MEP(e) blir det ett T-slag istället.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>Gäller det även fauner? Finns det också någon skillnad i genomsnittlig styrka?<p><hr></blockquote><p>

Ja. Nej.

Anders - lapidarisk

Mekanurg

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>För att stärka det kan man gott visa istället för att berätta: visa vad SLP och RP som är mystagoger (och mentorer - glöm inte bort dem!) gör som är o-munkigt och o-prästigt. Visa hur församlingsorganisationer fungerar (det borde finnas intriger även inom sådana, och de borde vara en lokalpolitisk maktfaktor), visa hur gudstjänst etc sköts av lekmän. Låt saker utspelas i och kring tempel, så man blir av med kyrko-känslan.<p><hr></blockquote><p>

Jag tar chansen att komplettera med några av mina tankar när jag filade på ekomantitexterna 1998.

Det är viktigt att mystagogerna är informella. De bär inga ämbetsdräkter utan de flesta är som folk är mest. Många har helt vanliga yrken som de försörjer sig på. De har en talang/kall/välsignelse (character indelibile för att tala latin) som gör att de ånjuter respekt från medmänniskorna.

En mystagog kan dock också bli en pain in the butt genom att påpeka andra personers avsteg från gott leverne enligt Maharahuls anda. Det är nog inte så kul för den lokale godsägaren att bli uppläxad offentligt av en mystagog för att han skörtar upp sina lantarbetare. På grund av mystagogens höga informella status är det dock svårt att sätta stopp för henne på ett handgripligt sätt.

När det gäller de ekomantiska templen fick jag en rejäl inspirationskick efter det att Gondica hade skrivits klart; då for Åke, jag, min hustru och Åke till Indien för att fira julen 1998. Vi besökte en sikhisk gurdwara ("tempel") i min hustrus hemstad och jag insåg att här är en bra inspirationskälla vad gäller både byggnad och församlingsorganisation. Detta är inte en kyrka utan något helt annat.

(Vi blev trevligt mottagna av tempelvaktmästaren som bjöd på chai och mariekex (!) och gav oss två utlänningar en ordentlig beskrivning av hur den sikhiska religionen fungerar i praktiken. Det är sätt att leva som vi svenskar lätt kan relatera till: ta ansvar för samhälle och familj, arbeta hårt, laganda, njuta av livets goda på ett måttfullt sätt.)

Anders

Mekanurg

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>För att återvända till mina egna frågor:
Om man har en mystagog, en legosoldat, en akademiker och en patricier i spelgänget, vilken ställning har hon i förhållande till de andra? Hur behandlas hon av SLP? Hur tilltalas hon?

Med läkar-analogen i åtanke borde hon alltså ha en social status liknande akademikerns, och (civiliserade) SLP de möter torde behandla henne med artig vördnad, men inte en socialt påbjuden respekt som till en patricier. Tilltalet vete faen.
<p><hr></blockquote><p>

Åkes antagande är korrekt. Mystagogen behandlas med respekt för sina goda talangers skull, men det finns finns inget särskilt tilltalsord för henne. Däremot kan en bonnig mystagog fortfarande behandlas som en lantis av "sofistikerade" stadspatricier.

Anders

Rosen

Myrmidon

Det är viktigt att mystagogerna är informella. De bär inga ämbetsdräkter

Ok... fast isf behöver vi en pumpernickel som förklarar varför de har en enhetlig dräkt på sig i alla illustrationer där de förekommit hittills (regelboken, 'Dödens färg är grön').
Själv kör jag då vidare på "så att man ska känna igen dem" tills nån säger nåt annat.

Vi besökte en sikhisk gurdwara ("tempel") i min hustrus hemstad och jag insåg att här är en bra inspirationskälla vad gäller både byggnad och församlingsorganisation.

Tempelceremonin i 'Dödens färg är grön' är fö baserad på sagda besök - fast gurdwaran (och ekomantiska tempel) var klart större än den öppna helgedomen på bilden.

--
Åke

Mekanurg

Re: Svidar - rättelse

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>Ok... fast isf behöver vi en pumpernickel som förklarar varför de har en enhetlig dräkt på sig i alla illustrationer där de förekommit hittills (regelboken, 'Dödens färg är grön').
Själv kör jag då vidare på "så att man ska känna igen dem" tills nån säger nåt annat.<p><hr></blockquote><p>

Häpp. Man ska inte skriva svar när man har ont i huvudet av allergibesvär. Rosen har rätt -- det finns en traditionell dräkt som används av många mystagoger när de utövar sitt kall.

Anders
Errare human est

Nightowl

Champion

Om inte mystagoger har en särskild... roll (undviker 'ämbete' eftersom det är väldigt formellt) som associeras med dräkten hänger jag inte med. Som jag sagt tidigare köper jag inte en 'igenkänningsdräkt' som saknar associationer med en särskild roll eller status.

En av mina grundpoänger som jag fullständigt svamlade bort är att jag inte ser en motsats mellan att mystagoger har en typisk klädsel och att det saknas fasta hierarkier: man kan ha en status som Något Särskilt i en tämligen informell hierarki också. Mao, jag tror inte att en 'rituell' dräkt är särskilt anti-ekomantiskt. Det är ungefär som häxor och trollkarlar i Terry Pratchetts böcker; de klär sig som folk förväntar sig att häxor respektive trollkarlar klär sig. Häxor saknar helt organisation, trollkarlar är besatta av status och hierarki, men bägge har ett särskilt mönster för hur det klär sig.

Sedan har jag två pumpernicklar att erbjuda Åke: både Tydid och SLP-mystagogerna i DFÄG är följeslagare hos matriarker, och Tydid har ju tränats vid ett nexus han också; att studenter under en berömd läromästare klär sig i liknande kläder - jmf djäknekapport och dylikt - är väl inte så konstigt. Att dessa kläder följer en viss stil är väl inte konstigare än att ekomantiska tempel är ganska lika till utformningen över Vidonia.

Den andra pumpernicklen går tillbaka till läkarrocken: Kläderna förefaller mig eminent praktiska. Mystagoger sysslar dels med en massa medikamentkokande, dels har de en massa med kroppsvätskor att göra, och principen att sår skall hållas rena är känd i Vidonia. Med tanke på detta är en rock/kåpa och en hätta/huva som hindrar att hår faller i droger och öppna sår tämligen vettigt - och om detta fyller ett estetiskt mode är det inte underligare än att tempel liknar varandra, och om de sedan associeras med rollen och inte bara med dess praktiska innebörd är det inte konstigare än läkarrocken och stetoskopet, som funkar likadant...

Nightowl

Axelsson

Warrior

Kläderna förefaller mig eminent praktiska.

Jag tycker att de ska ha dräkterna för de är användbara och inte främst som igenkänningstecken.
Frågan är vem började med det hela? Maharahul? Missionärerna?
Den bör ju varit med ganska tidigt.

/Mattias - Skriver inlägg och tittar på Mulan./images/icons/laugh.gif

Rosen

Myrmidon

Äntligen en paus i jobbet...

Om inte mystagoger har en särskild... roll // som associeras med dräkten hänger jag inte med. Som jag sagt tidigare köper jag inte en 'igenkänningsdräkt' som saknar associationer med en särskild roll eller status.

Jag misstänker att vi pratar förbi varandra nånstans. Det finns ett särskilt namn för dem, och folk förväntar sig vissa grejor (förmågor, kunskaper, ev attityder) när de möter en, så naturligtvis har mystagoger en "roll". Och eftersom skruden inte används av några andra än dem så saknar den givetvis inte associationer med mystagog... öh, fenomenet.

// jag inte ser en motsats mellan att mystagoger har en typisk klädsel och att det saknas fasta hierarkier: man kan ha en status som Något Särskilt i en tämligen informell hierarki också. Mao, jag tror inte att en 'rituell' dräkt är särskilt anti-ekomantiskt.

Anders skrev "En traditionell dräkt som utövas när de utövar sitt kall", vilket är ungefär vad jag har sagt också, och jag ser ingen särskild diskrepans mellan det och det du skrev ovan?

Med tanke på detta är en rock/kåpa och en hätta/huva som hindrar att hår faller i droger och öppna sår tämligen vettigt // och om de sedan associeras med rollen och inte bara med dess praktiska innebörd är det inte konstigare än läkarrocken och stetoskopet, som funkar likadant...

Iofs misstänker jag att om man frågar en genomsnittlig patient varför läkarna på ett sjukhus har likadana rockar, så får man svaret "Så man ska se vilka som är doktorer"...
Vida ärmar är iofs inte så praktiskt när man bubblar på med vätskor - fast de kan ha en funktion som fickor att bära småprylar med; ärmarna är inte öppna vid handlederna utan är, um, påsar liksom.

--
Åke

Nightowl

Champion

Iofs misstänker jag att om man frågar en genomsnittlig patient varför läkarna på ett sjukhus har likadana rockar, så får man svaret "Så man ska se vilka som är doktorer"...

<hr></blockquote>

...på ett sjukhus med 100+ anställda, jodå.

Gamla provinsialläkare, vilket väl ungefär är den närmaste motsvarigheten till en mystagog klädde sig nog främst i en rock av praktiska skäl (om de ens gjorde det - på bilder har 'Lappmarksdoktorn' Einar Wallqvist, lokal celebritet, helt vanliga kläder när han undersöker sina patienter).

Jag vet inte om jag ser någon enorm skillnad mellan prästkappan och mystagogdräkten i frasen 'en dräkt som de bär när de utövar sitt kall', heller, förutom att ingen annan bestämmer vem som kallar sig mystagog (eller jo, allmänna opinionen - det måste ju hända att charlataner och crackpots påstår sig vara mystagoger). Poängen för mig är, att man kan ha en sådan dräkt utan att vara, uh, just en präst. That's all. Som sagt, vi talar nog förbi varandra.

Så frågan är då: vad är det du vill att mystagogdräkter INTE får uppfattas som? Om detta är fullständigt uppenbart för alla vettiga människor, glöm inte att det är mig du talar med. /images/icons/smile.gif

Ang. praktiska kläder: Man använde ärmar som fickor innan fickor fanns (jag tror fickan uppfanns - skratta inte, det måste vara det rätta uttrycket - nån gång på 1700-talet). Därför kan det funka bra, tror jag.
Nightowl

PS: Oavsett detta - Wheeler, visst kan dräkterna vara gamla, men avståndet i tiden mellan Profeten och Nu är ungefär som mellan Moses och Gustav Vasa, och folk bytte liksom klädstil under den tiden - varför tycker du den 'bör' vara densamma? Jag menar, patricier-ämbetet kommer väl från azulisk tid, och nutidens patricier brukar ju inte gå omkring i toga med lagerblad i håret. /images/icons/tonguea.gif

En grej till: Fanns det 'mystagoger' i betydelsen 'magiker som baserar vad de gör på vitalis' innan Maharahul kom, så att vi har en situation som, typ, Moses och Faraos trollkarlar eller St Patrick och druiderna, där han får över de 'hedniska' trollkarlarna på sin sida?

Eller är hela traditionen med ekomantisk magi något som är från e. Pr. (fast vad gjorde man då av folk med MEP (e) innan dess?)? I sådana fall (det kan det ju vara annars också, men särskilt i sådana fall) kan mystagogdräkten ursprungligen vara inspirerad av gamla dodjabiska klädstilar - profetens lärljungar (vilket inkluderade begåvade individer som lärde sig den där 'heliga' magin) klädde sig ungefär som han för att visa att de hade konverterat. När sedan varenda kotte blev ekomantiker = efterföljare av Maharahuls religion var det bara ekomantiker = utövare av Maharahuls magi som fortsatte ha dem. Antagligen har de väl förändrats sedan dess ändå...

Axelsson

Warrior

Wheeler, visst kan dräkterna vara gamla, men avståndet i tiden mellan Profeten och Nu är ungefär som mellan Moses och Gustav Vasa

Oops! Det kändes inte så långt innan jag såg jämförelsen./images/icons/hairy.gif

Fanns det 'mystagoger' i betydelsen 'magiker som baserar vad de gör på vitalis' innan Maharahul kom, så att vi har en situation som, typ, Moses och Faraos trollkarlar eller St Patrick och druiderna, där han får över de 'hedniska' trollkarlarna på sin sida?

Tycker helt klart att själva magin uppkommit parallellt i flera kulturer, människor med gåvan finns ju överallt.
Skulle själv sätta en peng på att själva magin spirade i de första städerna i samband med att religion utvecklades. Sen måste det gett dem ett bra övertag över sina grannar och spred läran vidare genom erövring.
Annars har vi upplägg här till en historisk hjältekampanj där profetens lärjungar (RP:na) som besegrar och omvänder onda trollkarlar. Så många ideér och så lite tid!/images/icons/sick.gif

/Mattias