Nekromanti [Shirahime] Respekt!

Krille

Super Moderator
Nu när uppföljaren till Andra Imperiet börjar ta form så har jag identifierat en hel del nyckelteman i spelet. Ett av de klurigare är respekt.

Grundtanken är att shinto-religionen är kind of sann och faktiskt funkar. Det innebär bland annat att renlighet är en dygd, att det finns en massa ritualer som måste följas, och att det finns kami i stort sett överallt.

Dessa kami måste behandlas med respekt, annars slår det tillbaka på en själv (ofta i form av spökerier, hemsökelser, dålig karma och/eller otur).

Vi talar alltså inte om ghetto-respekt, utan mer om en andlig respekt som gör att man bugar till stora träd och små statyer vid vägkanten och rensar bort löv och lort från helgedomar etc.

Jag är inte så jätteintresserad av svaret "det rollspelar man". Jag vill helt enkelt internalisera det i reglerna på något sätt. Ett system med att om man inte visar respekt så förlorar man Karma-poäng kan funka, men finns det andra sätt som inte är så mycket pudel?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Kombinera det med andra regler? För att återhämta sig från påfrestningar eller få tillåtelse att spendera sina XP måste man först genomgå rening och besöka en helgedom eller annan plats av andlig signifikans.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Okey, det beror lite på hur du vill göra grejer.

Till att börja med så har, i klassisk shinto, Kami två sinnen, nigi-mitama (den vänliga) och ara-mitama (som är... ja inte ovänliga mer dominant). I vissa shinto-skolor så finns också två "dolda" sinnen, sachi-mitama (som är typ gladlynne och bus) och kushi-mitama (som är allmänt mystisk).

Slutligen så är också Kami's ansvariga för de omkring dem (detta inkluderar människor och saker), på samma sätt som människor är ansvariga för att respektera Kami'n.

Det jag skulle göra om jag var du är helt enkelt att låta Kami's ha dessa sinnen som attribut och ha en threshold av olika saker innan den slår över och blir till en annan (avsätt om det är två, fyra eller femtio-elva). Ergo, du kan vara oartig till x-nivå innan ara-mitama tar över och försöker få dig att vrida dig till sitt sinne, medans om du är respektful kan du få över denna till nigi-mitama efter x-nivå av artighet... und so weiter.

RasmusL

Champion
Hur "viktig" är varje enskild gud? Är tanken att varje gud som introduceras ska ha en del i historien eller är det mer random encounter stuk på det?

Om varje gud får vara viktig föreslår jag att spelarna använder någon av sina resurser (magipoäng, sanity, hälsa, megakrigsenergi eller vad det nu kan heta) och spenderar detta genom att visa respekt för guden och får i gengäld lika många gudpoäng kopplade till den guden som dels styr gudens inställning till karaktären och dels kan spenderas på att påverka den del av verkligheten som guden har makt över. Varje gång man stöter på en gud slumpas dess generella inställning fram (jag föreslår spontant ett schackbräde på vilket spelledaren slänger ut ett par markörer som symboliserar olika humör och ju längre bort de är från E1 och D1 (spelledaren är givetvis vit) desto sämre är reaktionen från guden) och denna påverkas då poäng spenderas på olika sätt.

Mja, typ.

Krille

Super Moderator
Tony.M.Meijer said:
Okey, det beror lite på hur du vill göra grejer.

Till att börja med så har, i klassisk shinto, Kami två sinnen, nigi-mitama (den vänliga) och ara-mitama (som är... ja inte ovänliga mer dominant). I vissa shinto-skolor så finns också två "dolda" sinnen, sachi-mitama (som är typ gladlynne och bus) och kushi-mitama (som är allmänt mystisk).

Slutligen så är också Kami's ansvariga för de omkring dem (detta inkluderar människor och saker), på samma sätt som människor är ansvariga för att respektera Kami'n.

Det jag skulle göra om jag var du är helt enkelt att låta Kami's ha dessa sinnen som attribut och ha en threshold av olika saker innan den slår över och blir till en annan (avsätt om det är två, fyra eller femtio-elva). Ergo, du kan vara oartig till x-nivå innan ara-mitama tar över och försöker få dig att vrida dig till sitt sinne, medans om du är respektful kan du få över denna till nigi-mitama efter x-nivå av artighet... und so weiter.
Det låter lite som att värdena behöver bokföras per kami och rollperson, och då blir det håriga kopplingstabeller (ja, jag tänker lite i SQL-läge just nu).

Men jag gillar principen. En tanke skulle kunna vara att man har ett antal taggar som "triggers" för att gå från sinne till sinne, eventuellt att de blir noder i en state machine. Man skulle då kunna ha respektive sinne förtryckta. Sen drar man pilar från sinne till sinne och skriver upp triggers vid respektive pil. Vid sinnet kan man sen göra en not om var rollpersonerna befinner sig.

RasmusL

Champion
RasmusL said:
Hur "viktig" är varje enskild gud? Är tanken att varje gud som introduceras ska ha en del i historien eller är det mer random encounter stuk på det?

Om varje gud får vara viktig föreslår jag att spelarna använder någon av sina resurser (magipoäng, sanity, hälsa, megakrigsenergi eller vad det nu kan heta) och spenderar detta genom att visa respekt för guden och får i gengäld lika många gudpoäng kopplade till den guden som dels styr gudens inställning till karaktären och dels kan spenderas på att påverka den del av verkligheten som guden har makt över. Varje gång man stöter på en gud slumpas dess generella inställning fram (jag föreslår spontant ett schackbräde på vilket spelledaren slänger ut ett par markörer som symboliserar olika humör och ju längre bort de är från E1 och D1 (spelledaren är givetvis vit) desto sämre är reaktionen från guden) och denna påverkas då poäng spenderas på olika sätt.

Mja, typ.
Här skulle jag som gillar metaspel föredra att reaktionen från guden är mot gruppen som helhet men att individuella poäng måste spenderas för att flytta markörerna och gärna att deras placering påverkar spelarnas inflytande över världen gentemot varandra.

Krille

Super Moderator
RasmusL said:
Både och. Vissa kami sätts in i ett äventyr i förväg. Några drabbas man av under resan, speciellt i hyperrymden. Några kan finnas på platser man besöker och som aldrig var planerade från början.

Props som schackbräden är inte helt lysande. De har en tendens att försvinna under chipspåsar. och annan snask.

Jag tror också att det borde vara ett litet utforskarkoncept kring kami, inte bara att visa respekt generellt, utan att visa respekt på rätt sätt!

RasmusL

Champion
Krille said:
RasmusL said:
Både och. Vissa kami sätts in i ett äventyr i förväg. Några drabbas man av under resan, speciellt i hyperrymden. Några kan finnas på platser man besöker och som aldrig var planerade från början.

Props som schackbräden är inte helt lysande. De har en tendens att försvinna under chipspåsar. och annan snask.

Jag tror också att det borde vara ett litet utforskarkoncept kring kami, inte bara att visa respekt generellt, utan att visa respekt på rätt sätt!
Jag gillar props och framför allt spelbräden och kort etc som bidrar ned regler, minskar behovet av utantillkunnande och ger lägre inlärningskurva. Smaksak.

Ok, spännande. Ska det finnas olika standardlösningar eller är varje gud unik? Kan man ha en verktygslåda som spelare och någon form av matris eller trödstruktur som SL som ska listas ut med verktygen för att blidka guden? Det är kanske för mycket minispelstänk?

Krille

Super Moderator
Kör man på TMMs spår, med fyra olika lynnen, och lägger på triggers för att en kami ska förflytta sig mellan de olika lynnena, så kan man nog få ett mått av utforskning.

I så fall kan man hyfsat snabbt lista ut i vilket lynne en kami är, och sen får man forska i diverse lokala legender om hur man blidkar denne så att den skiftar till ett mer fördelaktigt lynne och se om man hittar rätt trigger.

Vissa standardlösningar kan finnas, så att heliga träd normalt fungerar på ett sätt, medan det naturligtvis kan skilja sig på individuell nivå för just det här trädet. Det kan finnas kami som är helt unika också.

Verktygslådan skulle i så fall bli en lista med möjliga triggers, och ett antal små ståryfragment som berättar om triggern. Det behöver inte vara en ett-till-ett-matchning. Man kan ha ett fragment som handlar om en man som lovar sin hustru att alltid komma hem varje natt, och ett annat fragment som handlar om hur hustrun försvann när löftet bröts. Det första fragmentet skulle kunna vara ett skenspår, en hint om triggern Löfte till välvilliga lynnet, en hint om triggern Löfte från det mystiska lynnet, eller en hint om triggern Nattliga ritualer från det dominanta lynnet. Det andra fragmentet kan också vara ett skenspår, en hint om triggern till det mystiska lynnet eller till det dominanta lynnet.

Så man kan slumpa fram eller välja en klase triggers och får då en klase ståryfragment, som man förfinar lite snabbt till en lokal legend om just denna kami. Exempelvis kan ståryn som man får fram av ovanstående fragment handla om en man som blev förälskad i en räv-kami utan att veta om vad hon var, och hon gifte sig med honom på villkor att han aldrig sov någon annanstans än hemma. När han blev hindrad av en hemsk storm så kunde han inte komma hem den natten, och när han kom hem så var hon borta. Det gjorde honom så förtvivlad att han dränkte sig just i den här ån vid den här bron, så sedan dess så ber alla förbipasserande om förlåtelse för hans skull till räv-kamin, så att mannens ande kan finna frid och sluta hemsöka platsen.

Andra halvan av ståryn är ett villospår: det är första halvan med villkoren som är ledtrådarna till triggersarna. Att andra halvan är ett villospår skulle man kunna lista ut av att i princip alla som hör ståryn åtminstone en gång ber om förlåtelse, och eftersom platsen fortfarande är hemsökt efter några hundra år så verkar det ju inte funka.

Xyas

Swashbuckler
Krille said:
Kör man på TMMs spår, med fyra olika lynnen, och lägger på triggers för att en kami ska förflytta sig mellan de olika lynnena, så kan man nog få ett mått av utforskning.

I så fall kan man hyfsat snabbt lista ut i vilket lynne en kami är, och sen får man forska i diverse lokala legender om hur man blidkar denne så att den skiftar till ett mer fördelaktigt lynne och se om man hittar rätt trigger.

Vissa standardlösningar kan finnas, så att heliga träd normalt fungerar på ett sätt, medan det naturligtvis kan skilja sig på individuell nivå för just det här trädet. Det kan finnas kami som är helt unika också.

Verktygslådan skulle i så fall bli en lista med möjliga triggers, och ett antal små ståryfragment som berättar om triggern. Det behöver inte vara en ett-till-ett-matchning. Man kan ha ett fragment som handlar om en man som lovar sin hustru att alltid komma hem varje natt, och ett annat fragment som handlar om hur hustrun försvann när löftet bröts. Det första fragmentet skulle kunna vara ett skenspår, en hint om triggern Löfte till välvilliga lynnet, en hint om triggern Löfte från det mystiska lynnet, eller en hint om triggern Nattliga ritualer från det dominanta lynnet. Det andra fragmentet kan också vara ett skenspår, en hint om triggern till det mystiska lynnet eller till det dominanta lynnet.

Så man kan slumpa fram eller välja en klase triggers och får då en klase ståryfragment, som man förfinar lite snabbt till en lokal legend om just denna kami. Exempelvis kan ståryn som man får fram av ovanstående fragment handla om en man som blev förälskad i en räv-kami utan att veta om vad hon var, och hon gifte sig med honom på villkor att han aldrig sov någon annanstans än hemma. När han blev hindrad av en hemsk storm så kunde han inte komma hem den natten, och när han kom hem så var hon borta. Det gjorde honom så förtvivlad att han dränkte sig just i den här ån vid den här bron, så sedan dess så ber alla förbipasserande om förlåtelse för hans skull till räv-kamin, så att mannens ande kan finna frid och sluta hemsöka platsen.

Andra halvan av ståryn är ett villospår: det är första halvan med villkoren som är ledtrådarna till triggersarna. Att andra halvan är ett villospår skulle man kunna lista ut av att i princip alla som hör ståryn åtminstone en gång ber om förlåtelse, och eftersom platsen fortfarande är hemsökt efter några hundra år så verkar det ju inte funka.
Det du beskriver låter tufft värre, men är det inte mer en hjälp för äventyrarskrivande? Vilket såklart är jättebra att ha, men från startinlägget får jag intrycket av att du är ute efter något som gör kami och respekt konstant närvarande i bakgrunden, även när man inte skriver in dem i ett äventyr.

Ger ett svar värdigt den AW-fanboy jag är :gremsmile:

When you pay respect to a powerful kami, roll +karma (+1 if you make an appropriate offering). On a 7+ the kami acknowledges you, chose one from the list below, on a 10+ chose two:
- Mark experience.
- The kami reveals something that has been hidden to you.
- The kami takes no further interest in you.
On a miss, or if you did not show respect, the kami is displeased with your lack of proper conduct. The GM gets one nigi/ara/sachi/kushi-mitama-hold over you, based on the specific kami, to be spent at their lesiure (you won't like it when they do).

Krille

Super Moderator
Nackdelen med ett drag är att det sätter kami lite för mycket i spelarnas kontroll. De väljer huruvida de ens vill riskera att förarga dem mot en ynnest, så risken inträffar på spelarnas villkor. Det måste till ett moment som gör att kami gör vad de vill. Hårda drag känner jag inte räcker - kami måste bli agenter själva.

Dessutom tappar drag bort lite av urforskandet av det okända genom att ersätta det med lite babbel och ett slag.

Det sagt, du har en poäng med att det är äventyrsskrivande över förslaget som bara finns när spelledaren gör nåt av det. Jag tror dock inte att drag löser problemet, för det lägger bara till när spelarna gör något åt det. Tomrumet "kami bara finns, så passa dig" fylls inte i.

Xyas

Swashbuckler
Krille said:
Nackdelen med ett drag är att det sätter kami lite för mycket i spelarnas kontroll. De väljer huruvida de ens vill riskera att förarga dem mot en ynnest, så risken inträffar på spelarnas villkor. Det måste till ett moment som gör att kami gör vad de vill. Hårda drag känner jag inte räcker - kami måste bli agenter själva.

Dessutom tappar drag bort lite av urforskandet av det okända genom att ersätta det med lite babbel och ett slag.

Det sagt, du har en poäng med att det är äventyrsskrivande över förslaget som bara finns när spelledaren gör nåt av det. Jag tror dock inte att drag löser problemet, för det lägger bara till när spelarna gör något åt det. Tomrumet "kami bara finns, så passa dig" fylls inte i.
Nu skrev jag iofs in att de negativa konsekvenserna kunde komma om man ignorerade kamin också, men jag förstår vad du menar. Ska se om jag kan utveckla mina tankar med movet.

Jag får intrycket av att du vill ha två saker. Dels kami som plot device, och dels kami som konstant närvarande i bakgrunden. För det första så funkar det finfint med stöd för scenarioskrivande och så, men för det andra behövs något annat tror jag. Jag tror i så fall på att göra effekten av kami till en fundamental del av regelinterfacet rollperson - omvärld, inte bara genom några påklistrade karma-poäng. Säg att närhelst man slår tärning så slår man t10:or om man hedrat en eller flera lokala kami, men t8:or om man inte gjort det (eller hur det relevanta systemet nu är utformat). Så oavsett vad som ska göras, planera ett hyperrymdshopp, utkämpa en duel, tävla med racersvävare, så är det alltid en god ide att ägna några ögonblick åt att hedra de lokala kami.

Krille

Super Moderator
xyas said:
Säg att närhelst man slår tärning så slår man t10:or om man hedrat en eller flera lokala kami, men t8:or om man inte gjort det (eller hur det relevanta systemet nu är utformat). Så oavsett vad som ska göras, planera ett hyperrymdshopp, utkämpa en duel, tävla med racersvävare, så är det alltid en god ide att ägna några ögonblick åt att hedra de lokala kami.
Det jag är rädd för är att det blir lite för mycket som huntande i V:TM eller gamla Westerns gör-nåt-för-att-inte-bli-sämre -- en klase påtvingad administration som man gör för att man måste och som i praktiken inte bidrar till stämningen eller miljön utan tvärtom mest är frustrerande.