Werrin
Veteran
Tjohej på er alla historieintresserade rollspelare!
Jag (bara jag, ingen annan!) håller på att konstruera ett rollspel baserat på det Feodala Japan (700-1868 e.kr) och har en del funderingar.
1. Vilken tid skall det utspela sig i? 1500-talet är ju vanligast i böcker,filmer,spel etc. Då var alla Japans klaner mot varandra i strid om platsen som Shogun. Men jag tänkte att 1600-talet vore bättre? Då var Japan i fred och saker som Kabukiteatrar, Geishor och Ukiyo-E (Träsnittsbilder). Det vore kanske mer rollspelande i en sådan period. Om jag faststället ett datum som spelet utspelar sig i, behöver jag inte skriva så JÄKLA mycket.
2. Ska jag ha med mytiska inslag i spelet? T.ex spöken och andar efter urgamla samurajer, Ninjor med magiska krafter, Förtollade svärd och liknande. Det vore kanske en intressant krydda till spelet, men jag har verkligen ansträngt mig för att få allt att vara exakt som i historien. Skulle mytologiska saker då rubba balansen?
Hjälp mig!
/Sei-i Tai Shogun Daniel Sund
Jag (bara jag, ingen annan!) håller på att konstruera ett rollspel baserat på det Feodala Japan (700-1868 e.kr) och har en del funderingar.
1. Vilken tid skall det utspela sig i? 1500-talet är ju vanligast i böcker,filmer,spel etc. Då var alla Japans klaner mot varandra i strid om platsen som Shogun. Men jag tänkte att 1600-talet vore bättre? Då var Japan i fred och saker som Kabukiteatrar, Geishor och Ukiyo-E (Träsnittsbilder). Det vore kanske mer rollspelande i en sådan period. Om jag faststället ett datum som spelet utspelar sig i, behöver jag inte skriva så JÄKLA mycket.
2. Ska jag ha med mytiska inslag i spelet? T.ex spöken och andar efter urgamla samurajer, Ninjor med magiska krafter, Förtollade svärd och liknande. Det vore kanske en intressant krydda till spelet, men jag har verkligen ansträngt mig för att få allt att vara exakt som i historien. Skulle mytologiska saker då rubba balansen?
Hjälp mig!
/Sei-i Tai Shogun Daniel Sund