Tack för fin match,
@LJSLarsson och alla deltagare!
Hur jag uppfattade matchen
Jag tyckte att jag och
@Hellzon hade en bra R1. Vi var båda helt utanför diskussionen om misstankar och jag tyckte jag lyckades mycket bra med att skådespela mitt bybopersona. Såhär i efterhand är det ju uppenbart att allt jag skrev mest rörde spelupplägg och strategi - och det är ju ett diskussionsrum som är tryggt och fint att befinna sig i som ulv. Jag vet inte om jag hade resonerat särskilt annorlunda om spelupplägget om jag varit bybo. Jag trodde verkligen att Stöveln var förrädare på något vis, och hade han sprattlat lite hade jag nog försökt rädda honom. Men nu gick inte det. (Och såhär i efterhand så spelade det inte någon roll.)
Jag var beredd på att försvara mig mot "varför nattmördades inte Vimes?" i R2. Men jag var inte beredd på att försvara mig mot ett siande. Så min Gru-meme var ärligt känd. Jag trodde att jag spelat övertygande nog i R1 för att undkomma siande, men tydligen inte! Dessutom tänkte jag att många skulle förvänta sig att jag skulle bli nattmördad, och att jag därför skulle undvika siande. Men jag läste metat fel.
@Khan, hur kom det sig att du valde att sia mig? Jag la mig platt för att: extrarollen var outad och utröstad och vi vet att det finns en helt normal siare i spel. Enda vägen hade väl varit att göra ett counter-claim mot Khan, men det kändes som ett långskott. Hade jag börjat sprattla hade jag eventuellt gett ifrån mig information som skulle dra in Hellzon i det hela också. Genom att inte sprattla tänkte jag att jag inte gav er något att ta ställning till. Det funkade rätt bra ändå! I R2 hände verkligen ingenting. Sen kunde jag inte låta bli att trolla lite i tråden...
I R3 satt jag och Hellzon och himlade med ögonen över
@Basenanji och hans vilda teori om att Khan ändå kanske var ulv. (Jag tycker inte det var helt dumt dock. Det är klart man ska testa olika scenarion - däremot hade jag själv nog inte lagt så många inlägg på det
). Men sen hände något. Byn blev bra, riktigt bra, under R3. Basse fungerade som byns motor (jag ville egentligen nattmörda dig redan i R1 för att döda energin i byn),
@Sidd var stabil och logisk och
@Empiricus skötte sitt försvar föredömligt. Bara att lyfta på hatten. Byns sista runda var riktigt bra.
Design och balans
Jag gillar semi-öppna upplägg. Och jag gillade konceptet "Klassiker med hemlig roll och två möjliga varulvsantal". Den hemliga rollen gör det här till något form av pseudo-öppet upplägg. Det var en klassiker men ändå med något att diskutera vad gäller hur upplägget ser ut. Snyggt koncept. Däremot håller jag inte med om att upplägget, så som det faktiskt såg ut, var balanserat. Två ulvar på nio spelare kräver en ulv-buff, alldeles oavsett att man behöver ta hänsyn till den starka WRNU-byn. Vigilante tänker jag är en ganska neutral roll, om något är den en svag buff till byn. De upplägg vi diskuterade i tråden (2 ulvar + naiv siare/förrädare, eller 3 ulvar + svag bybuff) tror jag är betydligt mer balanserade.
@Feuflux nämnde en viktig sak ovan också. Siar-rollen blir starkare (och kanske tråkigare!) ju färre spelare som är i spel. I små spel (10 eller färre) kan det absolut vara en bra förändring att inte låta siaren sia första rundan.