Dimfrost
Special Circumstances
Jag har sett många på rpg.net som gnäller över att en rollspelsbok är för dyr i förhållande till sin tjocklek, till exempel att en bok hade varit prisvärd om den hade varit 350 sidor tjock, men nu när den bara innehåller 280 sidor är den alldeles för dyr. Detta har jag svårt att begripa mig på. För mig är det innehållet som är det viktiga, inte hur många sidor det presenteras på. Om de där 70 sidorna innehöll en introdutkionsnovell och ett gäng vapentabeller skulle jag bara bli glad om de försvann, men om det å andra sidan rörde sig om 70 sidor äventyrsuppslag skulle det kunna vara all skillnad i världen. Emellertid bryr jag mig sällan om just det faktiska sidantalet. Jag sitter inte och räknar antal sidor per krona som vissa verkar göra. Snarare uppskattar jag när folk kan presentera sina idéer på ett kort och koncist sätt så att man inte behöver läsa igenom så mycket text innan man kan börja spela.
Hur viktigt är det för er med många sidor för pengarna? Låt oss ta ett exempel. Säg att vi har ett rollspel som är 120 sidor tjockt, A4, digitaltryckt, limbundet med »mjuka pärmar«, och att det är något som intresserar er. Vad skulle ni vilja betala för det? Hur skulle den summan förändras om spelet var på till exempel 160 eller 200 sidor i stället?
/Dimfrost
Hur viktigt är det för er med många sidor för pengarna? Låt oss ta ett exempel. Säg att vi har ett rollspel som är 120 sidor tjockt, A4, digitaltryckt, limbundet med »mjuka pärmar«, och att det är något som intresserar er. Vad skulle ni vilja betala för det? Hur skulle den summan förändras om spelet var på till exempel 160 eller 200 sidor i stället?
/Dimfrost