Nekromanti Side-quests

Mundo

Myrmidon
Jag ska köra en kampanj där fyra stycken karaktärer arbetar under en inkvisitor för att göra lite utredningar i en stor jargisk stad. Mestadels kommer de endast att rapportera sina aktiviteter och få lite uppdrag av inkvisitorn, som sällan själv följer med.

Jag har ett par huvudstories som kommer att följas, men jag vill också ha ett gäng lite kortare så kallade side-quests, mini-plots som förmodligen kan summeras i en paragraf eller två, hemskt gärna med en tidsfrist som avgör huruvida de lyckades eller ej.

Är det någon som känner för att dela med sig av några tankar? Eller ännu bättre, är det någon som känner till en samlingsplats för miniäventyr på nätet? Min google-fu sviker mig fett känner jag.

Såhär ser tillexempel två av side-questsna ut som jag har skrivit:

"Karaktärerna får reda på att lik har hittats, tre morgnar i rad, i slumkvarteren med konstiga mönster på sig, uppenbarligen våldsamt mördade. Om de tre personernas liv/död undersöks och rätt slutsatser dras kan ett fjärde mord förhindras innan det blir natt, då alla tre var bekanta med varandra samt en fjärde person, som nu förmodligen också kan möta döden. Om annars kan de få en chans att fånga mördaren när denne lämnar kroppen nästa morgon, men då väntar en svår jakt genom en trång slum. Om mördaren kommer undan lämnar han staden nästa natt och går ostraffad."

"En bastardson född av en viktig kyrklig ledare har försvunnit och lite diskret ombeds karaktärerna att ta reda på vad som har hänt. Sonen har stökat runt i sitt rum för att få det att se ut som en strid och en kidnappning, men sanningen är att han är trött på klosterlivet och vill gå till sjöss under en pirat han mötte en blöt kväll på en taverna. Det har dock inte riktigt gott som planerat och nu har piraten kidnappat honom och hoppas på att få en rejäl slant av mamman. Om karaktärerna undersöker ordentligt kan de hitta sonen innan kvällning, men när solen går ned kommer en diskret kurir att erbjuda sonen tillbaka till kvinnan som gladeligen betalar lösensumman till piraten istället för karaktärerna."

Bifur

Veteran
Utan att kunna Eon alls... finns ju gott om brottsutredningsliknande scenarion till flera spel att hämta inspiration från. Warhammer bland annat. Eller plocka exempel från verkligheten?

Mer allmänt: dina exempel känns ganska matiga, som att de lätt skulle kunna ta ett spelmöte i anspråk (eller mer). Det kanske är meningen, men annars hade jag försökt förenkla dem, ”två mordoffer, hittas den gemensamma nämnaren i tid kan mördaren stoppas från att fly”, eller stycka upp dem till något slags återkommande brott eller kriminell som återkommer (utan att det blir en main quest).

Mundo

Myrmidon
Bifur;n271616 said:
Utan att kunna Eon alls... finns ju gott om brottsutredningsliknande scenarion till flera spel att hämta inspiration från. Warhammer bland annat. Eller plocka exempel från verkligheten?
Yush... But where to find them though?
Och nej, kunskap om Eon är långt ifrån ett krav. Kan man ge en grundläggande idé till en genomsnittslig fantasy stad så funkar det hur bra som helst.

Bifur;n271616 said:
Mer allmänt: dina exempel känns ganska matiga, som att de lätt skulle kunna ta ett spelmöte i anspråk (eller mer). Det kanske är meningen, men annars hade jag försökt förenkla dem, ”två mordoffer, hittas den gemensamma nämnaren i tid kan mördaren stoppas från att fly”, eller stycka upp dem till något slags återkommande brott eller kriminell som återkommer (utan att det blir en main quest).
Det är tanken att de ska vara matiga. Min idé är att köra lite typ "sido-quest, main quest, sido quest, main quest", och allt eftersom kampanjen närmar sig sitt slut, bara köra vidare på main quest.

Nirbulas

Veteran
Ett ovanligt monster har siktats i trakten och den lokala örthandlaren (egentligen alkemist tillhörande Allvetandets brödraskap) erbjuder en rejäl belöning för att få ett infångat levande exemplar/särskild kroppsdel från monstret. Komplikationer kan vara att en annan äventyrargrupp som arbetar för en annan arbetsgivare vill utföra uppdraget innan rollpersonerna eller att de börjar misstänka örthandlaren för oegentligheter om denne agerar nervöst inför dem. Det nervösa beteendet visar sig enbart om det har framgått att de arbetar för inkvisitionen.

En kompis till någon av rollpersonerna har fått problem med en kriminell grupp i staden efter att ha bevittnat ett brott. Med hjälp av den nervöse örthandlaren från tidigare kan de kanske lyckas fejka kompisens död genom något exotiskt gift, förhandla med någon från den kriminella gruppen å kompisens vägnar eller försöka krossa den kriminella gruppen med sina rollpersonsförmågor(?).

En av brunnarna i staden har blivit förgiftad och folk misstänker att örthandlaren har något att göra med det som har hänt. Ingen har dött ännu av förgiftningen men de verkar genomlida hemska hallucinationer och vanföreställningar. Någon som är väl bevandrad i gifter och droger kan lista ut vad det rör sig om för gift och få reda på att botemedlet vanligtvis bara återfinns i Mûhad. Av en ren händelse har det dock dykt upp på svarta marknaden i staden under en väldigt begränsad tid och lär dra in ett högt pris.

Fjodor Pollett

Swordsman
Kramitzla, en krämare, söker hjälp för att få bukt med råttorna i källaren.
När rollfigurerna stökar runt dyker Bertanglo upp och presenterar sig som husets ägare och frågar vad som pågår. Under tiden passar Kramitzla på att smyga in i huset för att stjäla ett värdeföremål och sedan försvinna. Bertanglo kräver då kompensation av rollfigurerna; antingen ska de betala reda pengar eller lämna något värdefullt i pant medan de skaffar tillbaka dyrgripen.
Kramitzla och Bertanglo skrattar sedan hela vägen till pantbanken. Husets egentliga ägare ligger bunden i köket.

Mundo

Myrmidon
Fjodor Pollett;n271645 said:
När rollfigurerna stökar runt dyker Bertanglo upp och presenterar sig som husets ägare och frågar vad som pågår. Under tiden passar Kramitzla på att smyga in i huset för att stjäla ett värdeföremål och sedan försvinna. Bertanglo kräver då kompensation av rollfigurerna; antingen ska de betala reda pengar eller lämna något värdefullt i pant medan de skaffar tillbaka dyrgripen.
Kramitzla och Bertanglo skrattar sedan hela vägen till pantbanken. Husets egentliga ägare ligger bunden i köket.
Ha ha, det här var ju helt fantastiskt!

jensofsweden

Stjärnmagiker
Fjodor Pollett;n271645 said:

Det här är det sjukaste jag sett, känner att jag kanske måste kasta detta på mina spelare och se om de nappar!

Lite mer av ett parallell mission, det påverkar andra missions och har inte nödvändigtvis en time limit, dock kommer det orsaka problem då och då ifall de inte tar itu med de skyldiga:

Spelarna är ute efter en missla som är misstänkt för häxkonster, när de äntligen gjort upp planerna för hur de ska ta itu med henne finner de henne mördad, brutalt. Detsamma hände även nästa gång de är ute efter en misstänkt häxa/kättare. Inkvisitionen har inte sänt ut någon annan på dessa uppdrag så någon verkar ha tagit deras jobb i egna händer, och det går ju absolut inte för sig!

Det visar sig att de skyldiga är en avgrening av daak-troende som definitivt är kätterska då Udar ersatts av kvinnan som leder kulten, hon kallar sig Lux Lucinda, men heter egentligen något annat. Hon ser det som sitt heliga uppdrag att döda kättarna och återinföra ljuset till Jargiska imperiet.

En god vän/släkting till rollpersonerna som är apotekare får sin butik nedbränd. Vännen har dock skulder hos penninglånaren och slavhandlaren Xerxes. För att återbetala sin skuld och inte lämna sin familj lottlös, går vännen/släktingen med på att säljas som slav. Hans hustru ber rollpersonerna köpa honom så att han inte hamnar i en gruva, och säger att hennes far som bor i stad i närheten har pengar och att hon kommer återbetala rollpersonerna så fort hon hinner kontakta sin far. Dock kommer den förnäma Ventrikus Arcadis att buda enorma summor på slavmarknaden (antingen för jävlas med rollpersonerna eller för att han vill ha en slav med Apotekare kunskaper).

Hur mycket kan rollpersonerna vara villiga att betala för få sin vän fri? Vem brände ner butiken? Är alltihop en sammansvärjning mellan Ventrikus och Xerxes? Har fruns far pengar eller är hon och rollpersonernas vän med i sammansvärjningen?

da_bohz

Swordsman
Bifur;n271616 said:
(...) Det kanske är meningen, men annars hade jag försökt förenkla dem, ”två mordoffer, hittas den gemensamma nämnaren i tid kan mördaren stoppas från att fly”, eller stycka upp dem till något slags återkommande brott eller kriminell som återkommer (utan att det blir en main quest).
Jag tänker något i samma stil. Typ en seriemördare som siktar in sig på en viss typ av offer. Kanske rentav inkvisitionens kända och okända underhuggare. De första offren skulle kunna vara folk som jobbat åt inkvisitionen i det dolda, men allt eftersom tiden går blir det mer och mer uppenbart att alla mordoffer arbetar för inkvisitionen på något sätt.

Mördarens motiv? Exempelvis kan hen vara trollkunnig och vill slippa inkvisitionens gissel. Eller så har mördaren fått sin örtbutik nedbränd, eller kanske blivit anklagad och fängslad för kätteri (men lyckats frikännas eller fly, även om det kanske stämde). Eller att inkvisitionen gjort något mot mördarens nära och/eller kära. Eller samtliga ovanstående. Gärna något som rollpersonerna hjälpt till med i ett tidigare uppdrag :)

Mundo

Myrmidon
Swedish Chef;n271778 said:
Inser att jag kanske följde instruktionerna helt, iden bara poppade upp när jag läste tråden
Jag har redan tagit idén, den funkar hur bra som helst!

Mundo

Myrmidon
da_bohz;n271776 said:
Jag tänker något i samma stil. Typ en seriemördare som siktar in sig på en viss typ av offer. Kanske rentav inkvisitionens kända och okända underhuggare. De första offren skulle kunna vara folk som jobbat åt inkvisitionen i det dolda, men allt eftersom tiden går blir det mer och mer uppenbart att alla mordoffer arbetar för inkvisitionen på något sätt.

Mördarens motiv? Exempelvis kan hen vara trollkunnig och vill slippa inkvisitionens gissel. Eller så har mördaren fått sin örtbutik nedbränd, eller kanske blivit anklagad och fängslad för kätteri (men lyckats frikännas eller fly, även om det kanske stämde). Eller att inkvisitionen gjort något mot mördarens nära och/eller kära. Eller samtliga ovanstående. Gärna något som rollpersonerna hjälpt till med i ett tidigare uppdrag :)
Bra som fan. Dags för Antimoniterna att ta lite plats tror jag...