Nekromanti sidenvägen boktips?

neowyn

Swordsman
Jag gillar att läsa och har en fundering på ett äventyr som utspelar sig på sidenvägen under medeltiden. Någon som kan ge mig boktips på inspererande berättelser?
Jag föredrar att läsa på svenska, kan även tänka mig film. Jag har sett MUSA och den gillar jag och det var även den som gav mig tankarna

Ymir

Liten kantbaron
Alltså, sidenvägen är väl tragiskt lite utforskad i västerländsk fiktion. Jag menar verkligen tragiskt lite. Knappt någonstans finns så mycket outnyttjad potential för berättelser. Centralasien var dock mycket mer inne förr i tiden, innan orientalismen helt dog ut. Det finns tex en samling orientalistiska noveller av Robert E Howard, 'Lord of Samarcand', varav flera tillhör det bästa han någonsin skrev, som säkert kan ge en hel del inspiration. Av mer modernt datum är den kontrafaktiska 'Years of Rice and Salt' av Kim Stanley Robinson, som går ut på att Europa slogs ut av digerdöden och asiatiska kulturer kom att dominera historien in i modern tid. Det finns garanterat fler romaner som anknyter till medeltida Sidenvägen, jag menar, det tycks finnas fler romaner än det finns stjärnor i universum, men jag känner dessvärre inte till några på rak arm. Edit: Jo förresten, Conn Iggulden eller vad han heter har ju börjat på en bokserie om Djinghis Khan.

I filmväg finns 'Warriors of heaven and earth', som i stort är en rippoff på Musa - inte lika bra, men definitivt sevärd. (Å andra sidan, 'Musa' är svår att överträffa). Den utspelar sig under Tangdynastin. "Duell i stad under två fanor", en annan kinesisk film, har också lite sidenvägen-känsla om jag minns rätt, och Resan till Xixia-dynastin handlar ju mer direkt om Xixia. Den har gått på SVT en gång, men är inte särskilt bra, tyvärr. Det finns också en lång, episk kazakhstansk film som utspelar sig i Khwaresm vid tiden för mongolernas anfall, "The fall of Otrar", men jag skulle bli mycket förvånad om någon kan få tag i den. (Såg den på Öresunds filmfestival en gång). Timur Lenk figurerar i 'Day Watch', och nästa film i den serien ska visst utspela sig -i- det medeltida Samarkand under Timurs tid, men den filmen är ju som bäst på produktionsstadiet, tyvärr. Ryssarna, mongolerna och japanerna håller på med nån -fet- storfilm om Djinghis Khan, "Mongol", men den släpps inte förrän 2008, och verkar inte behandla hans liv så långt att han hinner anfalla kulturerna längst Sidenvägen.

Däremot finns massor av spännande reseskildringar och facklitterära verk om ämnet. Du är inne på mitt -absolut- största historiska intresse nu alltså, så här kan jag i princip ge dig hur många rekommendationer som helst. Vi har ju Marco Polo till att börja med, även om hans verk av många nu tros vara rena skrönan. Dick Harrison har skrivit en bok som heter 'I skuggan av Cathay', som jag rekommenderar varmt. "Wild West China - The Taming of Xinjiang" behandlar primärt nutida förhållanden, men har en väldigt intressant inledning där författaren diskuterar den roll centralasien spelar i Kinas historiemedvetande, med utgångspunkt i Chrouching Tiger, Hidden Dragon - det är mer inspirerande än det låter. Den svenske upptäcktsresanden Sven Hedin var mycket viktig för utforskningen av Centralasien under det sena 1800- och tidiga 1900-talet. Hans böcker är kolonialistiska och superromantiska, men definitivt mustig och inspirerande läsning. 'Monks, Warriors & Merchants on the Silk Road' av Luce Boulnois är rätt färsk och tycks intressant, men jag har ännu inte läst den. UNESCO Publishing har visst givit ut något som heter 'The Silk Roads: Highways of Culture and Commerce', som nog kan vara något. 'Life Along the Silk Road' verkar också intressant. På högre akademisk nivå vill jag särskilt rekommendera 'The Cambridge History of Early Inner Asia', 'The Cambridge History of China volume 6: Alien Regimes and Border States', 'The Camel and the Wheel', och det enda som skrivits om Kara-Khitai på bokstavligen talat evigheter, 'The Empire of the Qara-Khitai in Eurasian History', men jag ska lägga band på mig nu, det här är nog lite mer än du ville ha. Det finns dock -massor- av reseskildringar med vackra, inspirerande bilder från Sidenvägen på vart och vartannat bibliotek.

Jag är jättenyfiken förresten: vad är det för äventyr du tänkt dig?

- Ymir, överentusiastisk

neowyn

Swordsman
tack för hjälpen

Toppen att du vet så mycket!
Jag skall absolut ta och titta till några av de titlar som du skrev och även försöka ta mig till biblioteket för attse vad de har.

Än så länge är jag baar i insperationsfasen av äventyret så jag vet inte riktigt hur det kommer att bli.
Grunden är en kampanj där rollpersonerna befinner sig i ett alternativt universum, jorden är sig lik till mångt och mycket men det finns fantasyvarelser mm.
Rollpersonerna kommer att gestalta ett antal "väktare" som återföds när ett antal nyklar är hotade. Nyklarna är bundna till vissa personer och det är rollpersonernas uppdrag att hjälpa dessa personer.
Min tanke är att skapa ett antal platser som sedan kommer utveklas och som rollpersonerna återkommer till på olika äventyr. Sidenvägen är en av de platser jag hade tänkt mig som lokation.
Det stora äventyret med silkesvägen kommer vara en karavan där "nyckeln" finns och som rollpersonerna måste skydda, karavanen går från Venedig och långt in i kina.
Men jag behöver mer inspiration, det jag har i dagsläget täcker inte alls den flera år långa resan