Upphovsrätt och pirat-pdf:er
"...vad jag minns får iallafall skolor kopiera upp till 10% av en bok för 'eget bruk'."
Skolor har undantag i upphovsrättslagen.. Som det står i lagen;
18 § "Skolor hava undantag i upphovsrätten."
...eller mer seriöst (läs: inte påhittat av mig):
"Framställning av samlingsverk för användning av undervisning
18 § Den som framställer ett samlingsverk, sammanställt ur verk från ett större antal upphovsmän, för användning vid undervisning, får återge mindre delar av litterära och musikalista verk och sådana verk av litet omfång, om det har gått fem år efter det år då verken gavs ut. Konstverk får återges i anslutning till texten, om det har gått fem år efter det år då verket offentligggjordes. Upphovsmännen har rätt till ersättning.
Första stycket gäller inte sådana verk som har skapats för att användas vid undervisning. Lag (1993:1007)"
Citerat Upphovsrättslagen. Observera Upphovsrättslagen.. Det finns fanimig inget COPYRIGHT I SVERIGE!
Petigt, men viktigt att veta..
...och man får bara kopiera för eget bruk (12 §)... och till ett "slutet sällskap".. Vad "slutet" innebär är lite luddigt, men enligt min lärare är det runt 20 personer.. Sedan får var och en "...citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed..." (22 §) och det innefatter inte flera sidor..
Ok, min egen moraliska synpunkt på det hela.. Så länge det är OOT (out of print) så tycker jag det är ok att sprida det.. Om man inte använder det så är det ok att tanka ner och läsa det.. Om man däremot vill använda sig av något nysläppt material, så tycker jag man borde köpa det.. Rollspelsbranchen går det inte såpass bra för att man ska försöka tjuva av dem..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som förvisso kuggade på Medierättstentan