Krille
Super Moderator
<blockquote><font class="small">Citat Balderk:</font><hr />
PS. Såg Kill Bill vol 1 för första gången igår. Satan så uttråkad jag blev när det var svärdsviftande och andra former av slagsmål. Dessutom är det ju satans töntigt att lägga in en massa Star Trek anspelningar i en film som ska vara "cool". Skrattretande. Enda behållningen var att den var snygg, men det räcker inte. Tarantino borde ju kuna bättre, måste dra en nostalgitripp med Reservoir Dogs och Pulp Fiction snart alltså. Jaja, detta var bara ett sidospår, sorry.[/quote]
Umm... det är en (1) Star Trek-anspelning. Ett citat i början. Som med all önskvärd tydlighet säger att filmen handlar om hämnd. Och hämnd är coolt, även om det kommer från Star Trek. Dessutom har du alldeles för mycket svenskmössa på dig: i Amerikat är Trek inte alls lika töntigt som i Sverige.
Så vad handlar filmen egentligen om? Tja, hämnd. Det är en enkel och rak ståry. Hämnd brukar leda till våldsamheter, speciellt om hämnaren råkar vara lönnmördare och målet för hämnden också vara lönnmördare. Är det en tunn ståry? Ja, men bara på samma sätt som The Fellowship of the Ring är en tunn ståry, och problemet härstammar från det enkla faktum att det är första halvan i ståryn.
Vad jag ser som Kill Bills storhet är att Tarantino verkligen vågar bryta från sina tidigare traditioner. Kill Bill har mer gemensamt med diverse wuxia och chanbara-rullar från vilda östern (namedropping: Lady Snowblood, The Killer, Lone Wolf and Cub) än med Reservoir Dogs och Pulp Fiction - eller för den delen Jackie Brown, som skiljer sig från alla tre. Förväntar du dig en Reservoir Dogs eller Pulp Fiction så blir du besviken, för det är inte vad Tarantino gjort. Han gjorde det inte heller med Jackie Brown heller, för den delen.
Åkej, nog med beröm. Tarantino är visserligen suverän som kultikon och manusförfattare, men som filmskapare är han rätt grovhuggen. Han börjar lära sig dock, vilket han visar med Kill Bill, men hans filmer känns väldigt mycket som ett demo på kool klippning på sina håll än som en välgenomarbetad film.
PS. Såg Kill Bill vol 1 för första gången igår. Satan så uttråkad jag blev när det var svärdsviftande och andra former av slagsmål. Dessutom är det ju satans töntigt att lägga in en massa Star Trek anspelningar i en film som ska vara "cool". Skrattretande. Enda behållningen var att den var snygg, men det räcker inte. Tarantino borde ju kuna bättre, måste dra en nostalgitripp med Reservoir Dogs och Pulp Fiction snart alltså. Jaja, detta var bara ett sidospår, sorry.[/quote]
Umm... det är en (1) Star Trek-anspelning. Ett citat i början. Som med all önskvärd tydlighet säger att filmen handlar om hämnd. Och hämnd är coolt, även om det kommer från Star Trek. Dessutom har du alldeles för mycket svenskmössa på dig: i Amerikat är Trek inte alls lika töntigt som i Sverige.
Så vad handlar filmen egentligen om? Tja, hämnd. Det är en enkel och rak ståry. Hämnd brukar leda till våldsamheter, speciellt om hämnaren råkar vara lönnmördare och målet för hämnden också vara lönnmördare. Är det en tunn ståry? Ja, men bara på samma sätt som The Fellowship of the Ring är en tunn ståry, och problemet härstammar från det enkla faktum att det är första halvan i ståryn.
Vad jag ser som Kill Bills storhet är att Tarantino verkligen vågar bryta från sina tidigare traditioner. Kill Bill har mer gemensamt med diverse wuxia och chanbara-rullar från vilda östern (namedropping: Lady Snowblood, The Killer, Lone Wolf and Cub) än med Reservoir Dogs och Pulp Fiction - eller för den delen Jackie Brown, som skiljer sig från alla tre. Förväntar du dig en Reservoir Dogs eller Pulp Fiction så blir du besviken, för det är inte vad Tarantino gjort. Han gjorde det inte heller med Jackie Brown heller, för den delen.
Åkej, nog med beröm. Tarantino är visserligen suverän som kultikon och manusförfattare, men som filmskapare är han rätt grovhuggen. Han börjar lära sig dock, vilket han visar med Kill Bill, men hans filmer känns väldigt mycket som ett demo på kool klippning på sina håll än som en välgenomarbetad film.