Din tabell för tärningsslagning hade man kunnat lösa med fudgetärnignar istället. Dessa tärningar är markerade +1 på två sidor (1-2 på en vanlig tärning), ±0 på två sidor (3-4 på en vanlig tärning) och -1 på två sidor (5-6 på en vanlig tärning). De har i princip samma fördelning (jag orkar inte räkna eller kolla upp det).
Man skulle kunna tänka sig att man slår en positiv och en negativ T4 och läser av den tärning som visar lägst. Om man slår lika så blir det ±0. Fördelningen blir annorlunda, men du får samma siffror.
Exempel
Röd är negativ tärning. Blå är positiv.
och
ger resultatet -2.
och
ger resultatet +0.
och
ger resultatet +1.
---
Köpsystemet skulle man kunna hämta inspiration från Fudge-systemet (tror jag åtminstone). Du måste köpa en nivå under, vare sig den är negativ eller positiv. Summan av alla nivåer måste gå jämnt ut.
Exempel
Vill man köpa +3 i en grundegenskap, så måste man ha en nivå med ±2 och för att få ha en nivå med ±2, så måste du ha en nivå med ±1. Det kan se ut på följande sätt. Röd är negativ och blå är positiv.
,
,
,
,
= total summa på ±0 (för att få köpa en 3:a finns en [positiv eller negativ] 2:a och för få köpa 2:orna finns en minst 1:a)
,
,
, ±0, ±0 = total summa på ±0
,
,
,
,
= total summa på ±0
/
Han som hoppas att det gav lite inspiration
<font size="1">[edit] Förtydligade förhoppningsvis.</font size>