Jag har inga ljudprylar (#luddit2097) så dom får ta sig till Stockholm isf!
Kan brädspel vara blorb?
Ja… nu har ju inte Mice & Mystics (vilken tur att du valde ett spel som jag faktiskt har spelat) några
diegetiska mekaniker eller
öppna ludemklasser, och sen är det snarare en kedja av miniblorbar än en enda stor fri och öppen blorb.
Men oblorbighet skulle kännas heeelt koko i brädspelsvärlden. "Vad menar du justera tärningsslaget i smyg?"
Det ligger helt klart närmare.
I min något skeva och blorbfokuserade världssyn så är det också därför Magic the Gathering och Gloomhaven och andra kort- och brädspel tog över. Folk hade ett sånt sug efter blorbighet och påtaglighet och att saker skulle
hända i spelet! "Oj shit den där lighting bolten kom i rättan tid!" så kanske en Magic-spelare eller en blorb-spelare kan säga, och verkligen
känna den lättnaden. Medan i ett oblorbigt spel, ja visst kan man gestalta eller förmedla en lättnad men det blir ett illustrativt gestaltad lättnad— en "framberättad" lättnad. Sagan om den i-rättan-tid–kommande bolten…
Men nu när jag
har blorbiga rollspel så vill jag inte gå tillbaka till brädspel. Uppskattar så mycket att det handlar om att beskriva platser, situationer, och som svar på det beskriva sina handlingar. Med ord, med naturligt språk, som i sin tur hakar in i mekaniker och siffror i mån det behövs.
Vi använder ex vis inga miniatyrer eller kartor vid vårt bord utan vi säger vad vi gör. "jag drar fram min dolk!" osv osv. Det är på
det sättet ganska långt från Mice & Mystics.