Caligo;n239815 said:
Mycket mer realistiskt att räkna med sp istället för Gp (alltså dela allt med tio). Gp var riktigt ovanligt på medeltiden.
Om man vill ha mycket silver så är det ju helt ologiskt att göra silver 10 ggr så sällsynt. En ryggsäck i både 5e och ACKS kostar 20 silver. En ryggsäck i LotFP kostar 3 silver.
I LotFP väger silvret mer också. 100 mynt är ett "ordinary item" (ungefär 10 pund).
Dvs: I 5e 50 silvermynt ett pund, i ACKS 100 silvermynt ett pund, i LotFP 10 silvermynt ett pund.
Så om mynten är 10 gånger så tunga är det ju inte så konstigt att dom är 10 ggr så värdefulla. Ekonomin är alltså oförändrad. Det är bara en bökig non-change som bara är i vägen för oss som vill blanda material från olika spel.
slanfan;n239816 said:
Alltså, han har ju enbart ändrat ett ord? Inget alls är förändrat.
Hade han valt att säga 1 sp = en dirham, 10 sp = en dinar hade det ju varit OK. Eller för den delen 1 sp = en blahonga, 10 sp = en tira. Men han har valt att kalla det för något som redan finns i D&D. Han valde att säga 1sp = 10 sp, 1 gp = 10 gp.
A = 10 A.
slanfan;n239816 said:
Ditt äventyr kommer inte påverkas alls så länge du tänker att sp=gp.
Varje gång jag blandar in LotFP-prylar i D&D eller tvärt om måste jag alltså minnas "ah, just det, måste komma ihåg att dela med tio, eller om det var gånga med tio?" Så tre problem:
- Om jag glömmer det och säger ni hittar 10 sp när det står 10 sp så blir det fel.
- Om jag gångar åt fel håll och säger ni hittar 1 sp när det står 10 sp så blir det fel.
- Om jag gångar åt rätt håll men gör det för många gånger för jag missar att jag redan gjort ett konverteringspass så ni får 1000 sp när det står 10 sp så blir det fel.
Om det stod "I skattkistan ligger det tio tira och så några böcker" då skulle inga av dessa saker hända. Det främmande ordet i sig skulle vara en påminnelse för mig. Men nu står det "I skattkistan ligger det 10 sp och så några böcker."
sp=gp eller var det gp=sp...
gp?sp är det snarare han har gjort, inte =. Och för att omvandla tillbaka behöver jag sp?gp.
Det är inte en symmetrisk relation. Men om det var 1 sp = 1 blahonga hade jag också kunnat veta att 1 blahonga = 1 sp. Det hade varit en symmetrisk relation.
Osv.
(Obs, jag har nu, tack vare hjälpen från den här tråden + jämföra priserna, förstått att när jag ska ta in dungor från LotFP i D&D ska jag lägga till en nolla på allt. Då gäller det bara att komma ihåg det också.)
Detta är också typiskt mig. Börjar som okunnig, får lite hjälp, blir grinig, suckar, kavlar upp armarna, sätter mig in i det och blir bara ännu puttare på Raggi för att han har gjort denna dåliga förändring.
Än en gång tack till alla för hjälpen.