2097;n240180 said:
I B/X väger 10 mynt ett pund. Vilket leder till orimliga priser.
Beror på - överlag är ekonomin shaky i de flesta fantasy-rollspel, men på olika sätt. Det är problem i både B/X och i ACKS mfl, men olika problem.
Jag tror det hände när "myntpyramiden" ställdes på huvudet, i arla gryningsåldern och Gary fipplade med dåliga källor, eller något.
Det har ju funnits många olika (konkurrerande) myntsystem i bruk, och konverteringen har alltid gått via vikt (och renhet, för ofta har metallvärdet varit "utspätt" med mindre ädla metaller...) och i nästan alla fall jag känner till har det också varit grunden för de enskilda myntsystemen också.
I Rom fanns det tex ett "grundmynt", Uncia, som vägde ett uncia (ounce) brons (senare koppar). Dvs. ett mynt vägde ett 12:e-dels pund. (Av en pundvikt, libra, på ca 329 gram. (Stavar mynten med Versal och vikterna med gemen för att särskilja dem...)
Men det var ekvivalensen i botten av "pyramiden" - för bronsmyntet.
De första Denarius som präglades (av en plundrad silverskatt från, om jag minns rätt, Syrakusa) vägde 4,5 gram. Det gick alltså 72 av dem på ett pund. (Men *värdet* var bestämt till tio As, som var ett annat av de tidigaste mynten, sprunget ur proto-mynt, "signerade bronsstycken", aes signatum.)
Ändå var de alltför hög valör, så först dök Quinarius (en halv denarius, V) upp och sen det mer kända Sestertius - en fjärdedels denarius.
As och Uncia var sådana mynt som människor betalde sina varor med - eller ännu oftare med mynt som stod för fraktioner av dessa. Men pga inflation blev bla As med tiden vanligare än de olika uppdelade "en sjättedels As" osv mindre myntvalörerna. Det är fortfarande en bra bit till att hantera silvermynt, även om det då iaf blir teoretiskt möjligt att växla in en legionärs innestående lön på kanske 10 As till en Denarius. Men den vägde ju då 1/72-dels pund (i silver).
När mynt senare präglades i guld, så vägde de några få gram. De första hade de stegrade värdena 20, 40 och 60 As. Dvs den lägsta valören av ett präglat guldmynt, var värt två Denarius. Ett annat fyra, ett tredje sex. Det sistnämnda vägde ca 3,5 gram. (Jag är inte säker på att det lägsta myntet i guld vägde så lite som 1,2 gram, men det kan det ha gjort - när vissa senare guldmynttyper introduceras, är tex vikten på det minsta väldigt nära det - 1,3 gram om jag minns rätt, och ett på 1,8 gram som bas ännu lite senare.)
Av 60-As-guldmynten hade det alltså gått ungefär 100 (94) på ett pund. (Och då kan vi ju lätt räkna ut skillnaden i pris mellan ett pund guld och ett pund brons eller ett pund silver...)
Naturligtvis förändrades detta över tiden, mynten blir lättare eller, som sagt, utspädda med oädla metaller.
Som det är gjort nu, så fixerar de flesta spel att både myntvärden *och* metallvärden ska vara jämna tiomultiplar, 1-10-100. Och det blir liksom inte rimligt, antingen blir koppar skitdyrt eller guld jättebilligt.
Och i och för sig, i en värld där även en avlägset belägen "one horse"-bondby kan bli översköljd med guld och silvermynt, så fort en handfull äventyrare drar in och vill ha öl och mat och rustningen putsad så är det ju på sitt sätt logiskt. (Det finns ju så många artiklar, bloggposter o tom webbserie-parodier på detta, så jag orkar inte länka nån av dem...)
Jag köper att vi måste ha viss förenkling - en rollspelsgrupp som enbart består av numismatiker kan säkert költjurgejma sig igenom 500 olika namn och vikter på historiska myntsorter, men för oss andra är det skönt att det finns en fixerad skala i botten, jämna tiomultiplar (fast jag hade nog gärna sett 1/12 och 1/8 lite här och där iaf...) och fixerade myntvärden.
(Vi kan ju kanske i fiktionen tänka oss att "1 gp" egentligen kan motsvaras av 4 st Great Empire Duobloons eller 6 st Aureus eller 1/4 Ying Yuan...)
Men jag brukar iaf tänka mig att om det går 10 kopparmynt på ett pund, så går det tex 25 silvermynt och 100 guldmynt på ett pund vikt. Då är det problemet löst, för min del.