Ah, det hade jag missat!2097;n242698 said:Jag har ju valt lösning 2, slopa Lego-BRP:t, för egen del. Men ville bolla dessa idéer rent generellt för jag vet att många älskar sitt BRP
Mina två cent i detta; När jag spelar "BRP" så har jag alltid approachen att försöka knyta in rollpersonerna i världen. Jag gör allt jag kan för att knyta in deras bakgrunder och jag gör allt jag kan för att skapa nya intressanta band för rollpersonerna såsom nya vänner, in- och utgående skulder, fiender, perifiera aktörer etc etc. Däremot så knyter jag sällan eller aldrig detta till de kompetenser som de valt undantaget de relationer eller fiendeskap och andra för/nackdelar som vi anser skulle kunna komma ur den kunskap de har, men det mesta springer hur de agerar i världen. Ibland klär vi dessa i form av tydliga flaggor i form av formella termer på karaktärsblad och liknande och ibland inte. Det beror helt på vilket system vi spelar.
Men vad gäller verktyg så vill jag verkligen rekommendera att bara ha ett personligt kort samtal med varje spelare individiellt lite då och då om hur denne känner att det funkar.