Nekromanti Simpelspel: Fotboll

Rising

Vila i frid
Något jag verkligen älskar är spel som bara kräver rutat block och pennor, typ, eller som kanske rentutav är enklare än så. Något man kan spela på en kafferast eller medan man åker tunnelbana.

En av mina favvosar för tillfället är det egenkomponerade Fotboll som kombinerar mitt spel- och (begränsade) sportintresse. Ett löjligt enkelt men rätt kul spel, som är tillräckligt stimulerande för att jag och mina polare skall ha kommit på olika strategier och sitta och diskutera speltips när vi får tid över.

Man lirar två halvlekar. Varje halvlek går till som så att man sätter upp sin laguppställning i hemlighet, vilket går att göra på en enkel papperslapp. Sedan tittar man på bådas laguppställningar och gör vissa beräkningar för att se hur många mål båda lagen har gjort. När de båda halvlekarna är över så har oftast någon vunnit över den andra.

Okej, ta varsin papperslapp och välj en formation. Skriv upp det så här:

<u>1</u>
4
4
2

...om du exempelvis vill spela 4-4-2. Man har alltid 1 och endast 1 målvakt, men övriga 10 spelare kan man fördela mer eller mindre som man vill över försvar, mittfält och anfall. De enda restriktionerna är att ingen av dessa delar kan ha mindre än 2 spelare eller fler än 5.

De vanligaste uppställningarna, såsom 4-4-2, 4-3-3 och 3-5-2, de fungerar alltså utmärkt.

Sedan väljer du på vilka delar av ditt spel du skall lägga tonvikten. Du får sätta ut siffrorna 1, 2, 3 och 4 vid endera av delarna målvakt, försvar, mittfält och anfall. Skall du spela med världens grymmaste målvakt eller med ett starkt mittfält och anfall? Valet är ditt. Ett typiskt resultat kan alltså vara:

<u>1</u> 3
4 2
3 4
3 1

Siffrorna för varje kategori adderas till varandra. Det här lagets Målvakt har alltså värdet 1+3 = 4, Försvaret 4+2 = 6, Mittfältet 3+4 = 7 och Anfallet 3+1 = 4.

---

När man är klar så visar man ens lappar för varandra, och gör följande kalkylering:

Ens Målchanser är till att börja med lika många som ens värden för Mittfältet. Sedan; om ens värde för Anfallet är mer än motståndarens värde för Målvakten, då får man +2 målchanser. Om ens värde för Anfallet är mer än motståndarens värde för Försvaret så blir det också +2 målchanser.

Ens Försvarsvärde är till att börja med lika högt som ens värde för Försvaret. Sedan; om ens värde för målvakten är mer än motståndarens anfall, då får man +3 i försvarsvärde.

---

Det är allt. När man gjort dessa beräkningar så subtraherar man ens Målchanser med motståndarens Försvarsvärde. Från resultatet kan man beräkna antalet mål på följande sätt: Det första målet gör man på ens första målchans som blir över. Det andra målet gör man efter nästföljande två målchanser. Det tredje målet gör man efter nästföljande tre målchanser osv.

Alltså: Har man 1 målchans över = 1 mål.
Sedan: (1+2 =3) 3 målchanser över = 2 mål.
Sedan: (3+3 = 6) 6 målchanser över = 3 mål.
Sedan: (6+4 = 10) 10 målchanser (går det ens?) = 4 mål.

---

När man spelat klart ens första halvlek så får båda lagen göra vissa ändringar i ens lag innan nästa halvlek. Då får man antingen ändra formationen (de tio utespelarna) [/i]eller[/i] fokuseringen (siffrorna 1-4). Inte båda. Sedan gör man nästa beräkning och avgör därefter vilket av de båda lagen som har vunnit.

Det finns en djäkla massa klurighet i just halvtid. Vad kommer ens motståndare att ändra på, och hur kan man skaffa sig en fördel gentemot detta? En av mina polare börjar nästan alltid spela med en tokdefensiv uppställning i första halvlek och sedan, efter att det blivit 0-0, så försöker han leta efter enkla möjligheter att trilla dit ett enda mål i andra halvlek och segra. En annan polare tycker bara att det handlar om att antingen spela "enkelt" (=mycket mittfält och mycket försvar) eller "trixande" (=jaga bonusar genom att ha precis lagom högt målvakts- och anfallsvärde) och försöker vara så oberäknerlig som möjligt mellan dessa. Själv försöker jag leta efter ett par olika uppställningar som nästan alltid fungerar, och som framförallt är väldigt flexibla, så att jag kan ändra min taktik radikalt mellan första och andra halvlek om så skulle behövas.

Det finns säkert fler bra taktiker. Ett snabbt, enkelt och rätt kul spel. Dessutom tycker jag det simulerar riktig fotboll rätt bra, eftersom knasiga uppställningar såsom 2-3-5 inte alls fungerar.