Nekromanti simpelt system

crypt

Veteran
jag försöker slänga ihop ett system lite snabbt som är lätt att använda. jag tänkter t.ex bara ha 3 grundegenskaper: Sty, Smi och Int. sty för hur mycket du kan bära och skadebonus smi för för att träffa med vapen och som maxvärde för alla akrobatiska färdigheter och int för magier och för att förstå saker. sen funderar jag på det här med exp och dylikt. jag tänkte att man skulle få exp för fiender och uppdragspoäng, up för att klara uppdrag. när man går upp levels så får man gp, grundegenskapspoäng. sen ska det vara ganska långt mellan lvl:sarna. färdigheterna ska jag inprovisera så om nån vill lära sig att smyga så för han 1/4 del av sin smi som bas och sen är det bara att träna eller klara uppdrag för att bli bättre... vad tycker ni?? går det att spela så¨?? vill ha så lite regler som möjligt, jag älskar när det är fritt.... det var allt för mig nu, synpunkter är högst välkomna! tack på förhand /daniel

Erufailon

Swordsman
Re: Premiss

tror denne crypt vill ha ett litet universalsystem som han kan slänga in lite här och där, försöker oxå komma på något, men det är svårare att förenkla än man tror :gremwink:

tycker du ska skippa inteligens och kanske använda logik istället, intelligens är för jobbigt att definiera nu för tiden med alla naturvetare som jag som ifrågasätter begreppet :gremwink:

något som jag använder i halv-friform är en simpel d20, sedan så kommer man på en svårighet som ska slås över för att lyckas, man får då ta med ungf. hur bra personen som genomför handlingen är på detta + omständigheterna.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Blir det inte lite mycket regler med tanke på att premissen var att ha så lite regler som möjligt. Om du vill slippa många regler, använd grundegenskaperna till allt; välj bara den som är mest lämplig och slå för den. Det tror jag är bättre än att improvisera färdigheter när man känner att man behöver dem.
Och om du vill ha så lite regler som möjligt känns det inte som om regler för erfarenhet och levelhöjning är de mest väsentliga reglerna. Jag har hittills inte sett ett regelsystem med levels som inte innehållit en vansinnig massa regler. Skippa levels om något för att få systemet fritt.

/tobias

crypt

Veteran
jo det kanske fungerar med bara grundegenskaper men på något sätt måste man ju kunna träna upp sina färdighter (t.ex så bara för att jag är duktig på att klättra så betyder det inte att jag kan jonglera, även om båda färdighterna relateras till smi) jag ville också strunta i lvls, tycker det är värdelöst att man helt plötsligt kan sätta ut "poäng" på saker man inte använder. jag menar inte fan blir jag bättre på att klättra av att döda en drake! men det är svårt att få till valmöjlighter om man inte får sätta ut "poäng" lite då och då.. och att spela ut att man tränar blir ganska tråkigt i längden... några andra förslag?? vill gärna förenkla det hela ännu mer, att spela rollspel skall vara fritt och enkelt!

crypt

Veteran
Re: Premiss

jo det är nog ett litet universal system jag försöker mecka ihop. ett som fungerar i de flesta miljöer och som inte begränsar ens fantasi med lagar och regler. det där med att byta ut int mot logiskt tänkande blir lite jobbigt dock då alla kan förstå begreppet INT men om man börjar snacka om LT så måste folk ställa om sig vilket skapar problem. däremot funderar jag på att använda PSY så att alla DoD nördar känner igen sig. dessutom så tror jag inte att logik har så mycket med magi att göra :gremlaugh: magi är inte direkt baserat på logiska slutsatser...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Är du inte på väg i lite olika riktningar med de olika tankegångarna? Du vill göra saker så enkla som möjligt, men samtidigt vill du skilja på olika färdigheter (utan att ha dem definierade som färdigheter från början.

Vad gäller erfarenhet föreslår jag följande:
Det finns ett och bara ett sätt att bli bättre på sina färdigheter/egenskaper och det är att träna upp dem. Man blir inte bättre på dem om man dödar en drake och man blir inte bättre på dem för att man utövar dem. Man måste aktivt träna på färdigheten och med träna menar jag träna på heltid. Det räcker inte att jonglera fem minuter före frukost; man måste stå och nöta med käglorna under en normal arbetsdag för att till slut kunna förbättra sin färdighet.

Vad gäller färdigheter:
Om du vill ha färdigheter är det nog en bra idé att definiera upp dem. Gör en lista i alla fall. Försök göra den så kort som möjligt (hoppa och klättra kan till exempel slås samman som akrobatik, medan jonglering kan ingå med andra cirkustrick i något som gyckelkonster eller liknande). Om du vill ha det enkelt och det är uppenbart vad varje färdighet går ut på behöver du inte beskriva de olika färdigheterna speciellt noggrant.

/tobias