Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
Re: Fel fråga
Att göra ett system som är enkelt men samtidigt har djup är inte bara möjligt, det är lämpligt. Komplexitet är oftast inte samma sak som djup, det är oftast bara ett exempel på en grumlig tanke som ger en onödig komplexitet. Man döljer systemets brist på djup i en störtflod av detaljer.
Se till exempel återigen på schack. Enkla regler, men ett enormt djup. Go är ett annat sådant exempel. Jämför sedan dessa spel med många moderna RTS-spel, där nästan alla kan beskrivas som komplexa, med massor av olika enheter, terräng, vapen, snygg grafik och så vidare, men trots det så är oftast den effektivaste taktiken att maxa produktion, horda alla tunga enheter i en hög och mosa motståndaren. Inget djup alls, ingen utmaning.
Bra rollspelsregler ska ha djup. De ska vara spännande och utmanande. Komplexa regler däremot tenderar att bli väldigt mycket byråkrati, medan de är djupa som en genomsnittlig vattenpöl. De har listor på hundratals olika vapen och rustningar, med massor av stats på alla, men de bästa är de tyngsta, eftersom systemet inte tar hänsyn till deras nackdelar. Känns det igen?
Det är inte alls vad jag säger. Du sitter fortfarande fast i tänkandet att tunga system är lika med djupa system.Du säger det som om det är en absolut sanning. Det är det inte. Vissa rollspelare föredrar regler som är väldigt lättviktiga (enkla regler utan speciellt mycket djup). Vissa tycker om att ha stora regelsystem. Och det är väl det som tråden handlar om. Du säger att man inte ska göra ett onödigt tungt system.
Att göra ett system som är enkelt men samtidigt har djup är inte bara möjligt, det är lämpligt. Komplexitet är oftast inte samma sak som djup, det är oftast bara ett exempel på en grumlig tanke som ger en onödig komplexitet. Man döljer systemets brist på djup i en störtflod av detaljer.
Se till exempel återigen på schack. Enkla regler, men ett enormt djup. Go är ett annat sådant exempel. Jämför sedan dessa spel med många moderna RTS-spel, där nästan alla kan beskrivas som komplexa, med massor av olika enheter, terräng, vapen, snygg grafik och så vidare, men trots det så är oftast den effektivaste taktiken att maxa produktion, horda alla tunga enheter i en hög och mosa motståndaren. Inget djup alls, ingen utmaning.
Bra rollspelsregler ska ha djup. De ska vara spännande och utmanande. Komplexa regler däremot tenderar att bli väldigt mycket byråkrati, medan de är djupa som en genomsnittlig vattenpöl. De har listor på hundratals olika vapen och rustningar, med massor av stats på alla, men de bästa är de tyngsta, eftersom systemet inte tar hänsyn till deras nackdelar. Känns det igen?