Nekromanti Simulera "livserfarenhet" i CoC?

Har funderat på att ha skapa en kampanj där det går några spelår mellan äventyren. Ett av problemen jag kan komma på med det är hur jag skall simulera att spelarnas karaktärer förbättrar färdigheter och lär sig saker mellan äventyren? De har ju ganska mycket dötid och det vore ju lite konstigt ifall det skulle gå flera år utan att de lärde sig ett dugg? Har ni några förslag? Typ ge dem ett visst antal erfarenhets poäng varje år?

Storuggla

Champion
Tja... varje år som går, ge dem Idea/10 t10or som de slår och lägger ihop. Summan får de lägga ut på skills som de vill. Hur låter det?

Storuggla, blott ett förslag

Rickard

Urverk speldesign
Låt de får kasta om färdighetsvärden bäst de vill. Om de pluggat egyptiska inskrifter och låtit pistolen ligga på hyllan så låt det visa sig på rollformuläret. Annars borde väl gubbskaparreglerna ge en hint av hur mycket det skiljer sig från år till år.

/Han som snott idén och som försökte få in det tankesättet i EDoD

Troberg

Sinister eater
Cthulhu? Brukar inte den dödtiden bestå av att man "vilar upp sig" på ett mentalsjukhus?

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Cthulhu? Brukar inte den dödtiden bestå av att man "vilar upp sig" på ett mentalsjukhus?"

Du menar alltså att de inte kan lära sig nya saker på ett mentalsjukhus? :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Du menar alltså att de inte kan lära sig nya saker på ett mentalsjukhus?
Jo. Man måste dock införa nya skills:

* Krama sig själv
* Sova på väggarna
* Motstå elstötar
* Pladdra obegripligt
* Lobotomi (fast något får mig att tro att erfarenhet minskar den färdigheten)

Mentalvård var inte speciellt mycket vård på 20-talet. Det var mer som en kombination av en freakshow och Mengeles lab.

Rising

Vila i frid
Håller med

Förändring (där man blir bättre på vissa saker och sämre på andra) är en process vi lätt associerar till åldrande och långa tidsperioder med ändrade rutiner. Såsom lantisen som flyttat in till stan, eller ungdomen som börjar studera på ett universitet.

Förbättring (där man blir bättre på saker, utan att samtidigt bli sämre) är en process som man kan diskutera om den öht finns i verkligheten, men som i narrativ används för att beskriva mognad och insikt; ett "nu vet vad jag som krävs av mig!" eller "nu har jag accepterat mitt öde!" eller "nu vet jag vilka konsekvenserna som följer om jag inte tar mitt ansvar!" Något som absolut måste spelas ut på riktigt; i spelsessioner.

Alltså; den verklighetssimulerande Förändringen mellan spelsessionerna, och den narrativa Förbättringen under (eller ja, direkt efter) sessionerna.

Nu är det ju iofs CoC, och man blir försämrad en hel del också, men det sköter ju redan systemet...

Intressant tanke... men jag vill nog gärna att deras karaktärer till största delen ska bli bättre färdighetsmässigt sett..

Man kan kanske ge dem ett visst antal erfarenhetspoäng (EP) som de kan använda på följande sätt:

1. Offra några EP (kanske 1-5) för att en färdighet inte ska sjunka i värde. (vet dock inte hur mycket de skall sjunka i värde om man inte gör det)

2. Efter att ha offrat EPn för att behålla färdighetsvärdet så kan de välja att höja värdet på färdigheten.

3. Lära sig nya färdigheter (om de har tillgång till lärare/studiematerial och eventuellt till förhöjt pris)

Troberg

Sinister eater
Man blir ju oundvikligen galen (eller död) förr eller senare i CoC... men det kan ju gå en eller två äventyr innnan det sker...
Inte om det första är Black Devil Mountain, eller hur Magnus?

Jake Steele

Warrior
Det finns ju regler för att åldra rollpersoner, varje tio år över grundåldern (EDU+6) ger +1EDU = 20 %enheter på yrkesfärdigheter. Nu blir ju det lite i underkant.

Jag skulle ge 10 enheter/år till personer som arbetar men aktivt studerar/tränar på fritiden (CM kan ej tränas), om man tränar vanliga språk (franska, tyska) på låg nivå så skulle jag nog ge 2:1 när man köper.

Personer som bara tränar/studerar får 20%enheter per år, (vilket tillåter en person med noll kunskap i Physics att ta en doktorsgrad på 3 år).

Vill man vara jobbig så tillåter man ett förbättringsslag av normal typ (slå över FV å få +1D10FV efter x månaders studier/träning. Arbetande RP kan bara plugga halvfart.

Ett annat förslag är att ge rollpersoner ett kryss i en färdighet per år om de arbetar, 2 om de arbetar och studerar och 4 om de bara studerar. Det gör att rollpersoner lär sig grunder enklare men får svårt att maxa färdigheter.

Det kan hända att det finns regler för att träna i Keepers Companion 1, ska kolla när jag kommer hem.

A.

Organ

Out of time, out of mind
Typ ge dem ett visst antal erfarenhets poäng varje år?
Nått sånt skulle jag göra. Jag skulle ge dem den mängd bonusprocentsteg jag tyckte var rimlig, och sedan skulle de få fördela dem någorlunda jämt mellan en eller ett par yrkesrelaterade färdigheter, samt en eller två hobbyfärdigheter.

/Anders

Marukusu

Hero
Den Slutgiltiga Lösningen

Kötta in fler äventyr och eliminera dötiden. Orka sitta och pilla ut siffor på formulär, det finns ju ett helt universum att utforska (och bli galen på).
Nackdelen är väl att dina spelare kommer att dö som flugor (mer än vanligt), men what the heck...

- Danne, ivraren.

Re: Den Slutgiltiga Lösningen

den här lösningen låter väldigt dödlig... och Tysk av någon anledning :gremwink:

tänkte bara att det inte är så realistiskt att RPna träffar på monster i "random encounters" stup i kvarten om de inte har någon koppling till varandra. I så fall måste jag komma på någon speciell anledning varför monster, kultister e.t.c. hela tiden vill jävlas med RPna :gremtongue:

Marukusu

Hero
Re: Den Slutgiltiga Lösningen

"tänkte bara att det inte är så realistiskt att RPna träffar på monster i "random encounters" stup i kvarten om de inte har någon koppling till varandra. I så fall måste jag komma på någon speciell anledning varför monster, kultister e.t.c. hela tiden vill jävlas med RPna"

Illuminati? Någon?
Släng in någon überkonspiration med en massa oväntade twists ("jag är din far!" :gremooo:). Det behöver inte röra sig om några onda människor (om det nu är människor det rör sig om) som drar i trådarna, det kan likagärna vara regeringen eller en gammal hederlig frimurarorden (en hederlig hederlig frimurarorden) som av någon anledning vill interagera med RP.

Du kan ju växla mellan det övernaturliga så att du bara slänger in något slemmigt monster i något klimax då och då och i övrigt hålla äventyret rätt jordnära med "vanliga" biljakter, MiB-agenter och barnätande bolsjeviker. Du hittar säkert en personlig rytm... kruxet är bara att du inte skall slänga hela Mythoset i ansiktet på RP i varje äventyr om du skall köra en slagserie som jag förespråkar.

Simplicity itself.

-Danne, förespråkar grisodlarmythos.