Jag har alltid sett singelkampanjer (eller vad man skall kalla det när man är en spelare och en spelledare) som en slags andra klassens rollspel eftersom man då missar mycket roligt såsom motsättningar inom gruppen, att lära känna andra pers rollpersoner och den ökade kreativa förmåga man får av att ha fler element inblandade...
Nu har jag dock ändrat mig... jag testade att köra litet CoC med enbart en spelare (min flickvän f.ö.) och måste säga att resultatet var överraskande bra... Jag tror kampanjtypen lämpar sig särskilt väl för skräck eftersom det är lättare att åstadkomma den där "folk springer åt alla håll trots överhängande hot"-effekten passar genren så väl men som knappast skulle falla en rationell spelgrupp in...
Det som är svårt (föreställer jag mig) är att uppnå kampanjkontinuitet om karaktären dör. Om man har en hel grupp av karaktärer gör det inte så mycket om en eller annan av dem dör eller blir tokig eftersom man kan ersätta enstaka personer och ha kvar "gruppen". Allteftersom tiden går kan man bli av med alla ursprungliga medlemmar och ändå ha kontinuitet i gruppen. Detta verkar svårt att uppnå med en enstaka spelare... Om dess karaktär dör (vilket inte är helt omöjligt med tanke på spelets natur) så blir en ny karaktär nästan som att starta från noll... Någon som har bra tips på hur man löser detta?
(kampanjen utspelar sig på 1920-tal på ett brittiskt gods som är litet hemsökt av spöken och en varulv på grund av en annalkande astrologisk händelse. Karaktären är en självsäker överklassflicka som är för rationell och skeptisk för sitt eget bästa.... men jag är intresserad av generella tips också
Nu har jag dock ändrat mig... jag testade att köra litet CoC med enbart en spelare (min flickvän f.ö.) och måste säga att resultatet var överraskande bra... Jag tror kampanjtypen lämpar sig särskilt väl för skräck eftersom det är lättare att åstadkomma den där "folk springer åt alla håll trots överhängande hot"-effekten passar genren så väl men som knappast skulle falla en rationell spelgrupp in...
Det som är svårt (föreställer jag mig) är att uppnå kampanjkontinuitet om karaktären dör. Om man har en hel grupp av karaktärer gör det inte så mycket om en eller annan av dem dör eller blir tokig eftersom man kan ersätta enstaka personer och ha kvar "gruppen". Allteftersom tiden går kan man bli av med alla ursprungliga medlemmar och ändå ha kontinuitet i gruppen. Detta verkar svårt att uppnå med en enstaka spelare... Om dess karaktär dör (vilket inte är helt omöjligt med tanke på spelets natur) så blir en ny karaktär nästan som att starta från noll... Någon som har bra tips på hur man löser detta?
(kampanjen utspelar sig på 1920-tal på ett brittiskt gods som är litet hemsökt av spöken och en varulv på grund av en annalkande astrologisk händelse. Karaktären är en självsäker överklassflicka som är för rationell och skeptisk för sitt eget bästa.... men jag är intresserad av generella tips också