Nekromanti Sinkadus-enkät för gamla stötar

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hmmm...

...föurom en massa till Nya Mutant, Mutant RYMD och Kult, blev det bara ett äventyr till DoD, Det Höga Tornet, som jag tyckte var hyfsat, skrivet för nybörjare. /M

Vindhand

Myrmidon
Re: Hmmm...

...föurom en massa till Nya Mutant, Mutant RYMD och Kult, blev det bara ett äventyr till DoD, Det Höga Tornet, som jag tyckte var hyfsat, skrivet för nybörjare.

Ett äventyr jag missade... :gremsmirk:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
I ärlighetens namn...

...är det inte mitt bästa äventyr, men det håller god Sinkadusklass. Jaja, tackar för svaret i alla fall. /M

Steverud

Veteran
Re: Ursäkta att jag...

Liksom Vindhand slutade jag också att köpa Sinkadus "där någonstans". Orsaken var mycket enkel: Man hade valt att gå över till andra spel, Mutant R*Y*M*D, Mutant Chronicles och Kult, spel som jag inte spelade eller inte hade intresse av att spela.

Kult var en i mitt tycke lyckad spelidé, kanske en lite för stort fokus på blod- och äckelskräck i det lilla som jag har sett, men ett bra koncept. Idéerna med mental balans har jag vid flera tillfällen försökt införa i andra spel men de har inte riktigt passat.

Tyvärr verkade det som, och det kan du säkert bättre än jag, om man fastnade för skräck- och våldskräcksgengren och man parade ihop ett rymdspel med splatter och våldsdelarna i Kult till Mutant R*Y*M*D för att sedan gå till dess extrem i Mutant Chronicles. Det enda spel som jag känner till som ägnade sig åt samma gengre (extrem våldscynism) är S.L.A. Industries (som för övrigt är ett ganska bra spel om man ser till att hålla sig på rätt sida om vissa gråzoner).

Sinkadus följde självklart denna trend och då föll det sig självklart att de som inte spelade dessa spel inte köpte tidningen. Personligen tror jag att storheten med Sinkadus var bredden, oavsett vad man spelade hade man något att hämta i den, men Mutant Chronicles och Kult var för smala spel för att man skulle kunna hämta inspiration även om man inte spelade spelet. Det kunde vara till och med riktigt roligt att läsa äventyr och artiklar till spel som man inte spelade ("Information ifrån S.A.V.E." t.ex) men man hade inte så mycket utbyte av Chronicles-artiklarna (även om jag läste artikeln om Cybertronics, eller vad de nu hette, med ett visst intresse).

Drakar och Demoner gick från att vara flaggskeppet till ett "bispel" som man sedan uppgraderade till Chronopia - nu hade man tagit Chronicles till fantasy (åtminstone illustrationsmässigt, vem var det som introducerade dessa enorma axelskydd och varför tilläts personen att införa dem i fantasysammanhang där de bara såg (ännu) fåniga/are ut?).

Kvalitén var nog inte dålig, det var nog snarare så att målgruppen var för smal och resten av läsarna därför tyckte att det blev sämre - det man inte är intresserad av tycker man ofta är dåligt.

Till Äventyrsspels försvar skall dock sägas att jag inte har läst varken Chronopia eller R*Y*M*D/Chronicles utan jag har bildat mig en uppfattning utifrån vad jag har läst om dem (bl.a. i Sinkadus).

/Jonas, som skall sluta innan det blir för långt.

Zizop

Swordsman

Ganska väl träffande analys - jag upplevde också att Sinkadus tappade sin bredd - allt var KULT, KULT, KULT, KULT, KULT, KULT, KULT, KULT, KULT, Mutant Chronicles, Mutant Chronicles, Mutant Chronicles, Mutant Chronicles, Mutant Chronicles, och så pytte lite resten. Åtminstone kändes det så. Jag tyckte att Mutant C och Kult var ganska likvärdiga trots att de var så olika. Mutant R*Y*M*D var i mitt tycke inte någon utveckling utan bara en upprepning. Bredden försvann nästan i samma veva som när Nya Mutant kom, det var ett Nya-Mutantäventyr i nästan varje nummer och Zonen var ganska stor den med.

Jag kände också att man tappade kontrollen på de produkter som formligen pumpades ut...det kom för mycket för att man skulle kunna bygga en ordentlig bas för moduler och äventyr. Allt drunknade i en aldrig sinande ström av nyheter...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Så med andra ord...

...det var för smalt OCH det kom för mycket produkter? Jag har svårt att se att ett spel som MC som ändå översattes till åtta språk, och som är det mest säljande svenska rollspelet utomlands genom tiderna, och som gav upphov till ett prisbelönt figusstridsspel, och serier, och brädspel, och så vidare, skulle kunna betraktas som ett "smalt" koncept. Och handen på hjärtat, hur brett var det när det bara var Drakar, Drakar, Drakar, Drakar, Gamla Mutant och Drakar? Jaja, det är som Vindhand sa, helt omöjligt att inte fastna i mycket personliga resonemang kring vad man tyckte... jag tycker att Sinkadus på många sätt blev bättre och bättre. Ni tycker inte det. Fair enough. /M

Vindhand

Myrmidon
Re: Så med andra ord...

Jag har svårt att se att ett spel som MC som ändå översattes till åtta språk, och som är det mest säljande svenska rollspelet utomlands genom tiderna, och som gav upphov till ett prisbelönt figusstridsspel, och serier, och brädspel, och så vidare, skulle kunna betraktas som ett "smalt" koncept.

Kan det inte tvärtom vara _för att_ det är ett smalt koncept som det kunde slå sig in på världsmarknaden? Ett generellt fantasyspel skulle inte ha en chans mot alla andra generella fantasyspel där ute men MC (utan att vilja ge det en genrebeteckning) var annorlunda (smalt) nog att sticka ut.

Här på hemmamarknaden däremot, för den breda massan som faktiskt spelade just det generella fantasyspelet m.m. så var omläggningen av fokus att rycka undan mattan. Varför skulle en person som vill bygga borgar och slåss mot drakar vilja läsa om hur man splattar mutanter med sitt dubbla hamstermatade plasmagevär i megastadens kloaker?

Och handen på hjärtat, hur brett var det när det bara var Drakar, Drakar, Drakar, Drakar, Gamla Mutant och Drakar?

Tja... IMHO är generell fantasy en något bredare genre än vad nu MC är (det vet du bättre än jag). Så visst är det bredare.

Varför gick sinkadus omkull förresten? Var det på egen hand eller drogs den med ned när Target K.K.ade?

Jaja, det är som Vindhand sa, helt omöjligt att inte fastna i mycket personliga resonemang kring vad man tyckte...

Japp...

jag tycker att Sinkadus på många sätt blev bättre och bättre. Ni tycker inte det. Fair enough.

Jag lovar att titta på de senare sinkaduserna igen om jag får tillfälle. Mycket kan ändras i betraktarens öga över tio år :gremsmile:

Vindhand

Myrmidon

En bra beskrivning IMHO... bra mycket mer vänlig och sansad än jag skulle klara av... Jag hyser fortfarande en viss bitterhet över förändringarna... :gremsmirk:

Staffan

Myrmidon

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Och handen på hjärtat, hur brett var det när det bara var Drakar, Drakar, Drakar, Drakar, Gamla Mutant och Drakar?

<hr></blockquote>

Frågan är snarare: hur brett var det när det var Drakar, Chock, Sagan om Ringen, Stjärnornas Krig och Mutant (riktiga Mutant alltså, inte cyberpunk)? Jag vill minnas att under "guldåldern" (sisådär 10-20) så fick man oftast artiklar till samtliga dessa spel i sin Sinkadus.

Zizop

Swordsman

Nja - det var ju inte så att Kult och MC var smalare koncept än DoD, det var utmärkta spel och artiklarna för dem med, det var bara det att det att Sinkadus blev riktat mot de som spelade Kult och MC samt DoD4. Det blev färre artiklar för de som läste Sinkadus för rollspelandes skull.

Artiklarna var smala för att de strikt riktade sig mot enskilda spel. Förr kunde man läsa artiklarna till de spelen man inte spelade och ändå ha nytta av dem. Exempel: Prisjägare till Gamla Mutant kunde ge uppslag till hur man förde in prisjägare i DoD. Artikeln om Maffian till Chock kunde läsas och inspirera till maffialiknande organisationer i DoD/MTN.

Materialet i Sinkadus övergick ifrån allmänna rollspelsartiklar mot att bli starkt nischade inom varje område. DÄR förlorades bredden.

Materialet till Mutant R*Y*M*D var många gånger inte speciellt utvecklande för den rollspelande delen utan mest vapendyrkan. Znark. Magnus Seters artikel om Biogiganter (nr 36) får väl ses som ett undantag - där tas det ju upp kampanjspel bl a.

Jag misstänker att en bidragande orsak till varför jag tyckte sämre om Sinkadus var att antalet sidor i Brevspalten i nr 36 bara var EN enda./images/icons/crazy.gif

"...MC...det mest säljande svenska rollspelet utomlands genom tiderna..." Var inte det för att det inte fanns något i den genren tidigare? Var inte MC herre på täppan? Är det inte lite smalt då? Men är det inte att blanda bort korten lite att referera till att det är det mest säljande utomlands? Sinkadus är ju en svensk rollspelstidning och således borde väl artiklarna skrivits för svenska rollspelare? Vilket är nu det mest säljande rollspelet i Sverige? (Med nu avses den tidsperiod när Sinkadus gavs ut)

Saningen att säga så är nog alla rollspel mer eller mindre smala. De är nischade och det är svårt att gå utanför huvudkonceptet. Men jag avsåg att artiklarna i Sinkadus var smalare än tidigare.

Staffan

Myrmidon

För att få lite på fötterna bestämde jag mig för att kolla Sinkadusindexet från nummer 37 (online på http://hem.passagen.se/rollspelsmuseum/museum/target/sinkadus/37-12-14.htm), och jämföra nummer 15-17 med nummer 35-37. Med viss reservation för fel:

<font face="Comic Sans MS">Sinkadus 15 (14 artiklar, 5 spel)
Chock: Maffian
DoD: Nya besvärjelser till EDD
DoD: Ereb Altor Språk
DoD: Ereb Altor Universum
DoD: Tillägg till Gigants läntagarregler
DoD: Alver
DoD: Kattfolket
DoD: Vättar
Mutant: Nya militära färdigheter till Mutant 2
Mutant: Body bombing
Recensioner: Engelska rollspel
SRR: Magi i Midgård
SRR: Midgårda ideal
SKR: En enkel till Gingalin (Mean Gabriel II)

Sinkadus 16 (totalt: 13 artiklar, 3 spel plus tre systemlösa artiklar)
DoD: Nya EDD-besvärjelser
DoD: Äventyrsmiljöer Stadsäventyr
DoD: Snabbmetod för actionäventyr
DoD: Den sanna magin och dess utövare
DoD: Alternativt skadesystem till Samuraj
DoD: Ärans väg del IV - vad hände sedan?
Mutant: Lettiskt intermezzo
Recension: Sinkadus tar en titt på Rolemaster
SRR: Hur SL överlever rollspelsäventyraren
Systemlöst: Spåkonster
Systemlöst: Äventyr på annat sätt
Systemlöst: Äventyrskonstruktion
Brädspel: Slaget om blodsgläntan

Sinkadus 17 (totalt: 16 artiklar, 4 spel+systemlöst)
DoD: Den lille metafysikern
DoD: Häxkonster
DoD: Äventyr i vildmarken
DoD: Allvarliga skadetabeller i DoD
DoD: Gripeborgs Hemlighet
Mutant: Att leva på hoppet - fallskärmsregler
Mutant: Blandade fynd
Mutant: Fler cybimaldjur och vapenväxter
Mutant: Zon-diverse
Mutant: Jaktvillor i Skandinavien
Recension: Sinkadus tar en titt på SF-rollspel (Twilight 2000, 2300AD och Megatraveller om jag minns rätt)
SRR: Erfarenhetspoäng i SRR
SRR: Stridstabell till SRR
SKR: Stjärnornas Krig som rollspel
Systemlöst: Arkitektur
Serie: Äventyrarna

Sinkadus 35 (totalt: 8 artiklar, 3 spel)
DoD: Symboler
DoD: Gifter
Nya Mutant: Berlin City 2092 del II
RYMD: Cybertronic
RYMD: De sista änglarna
Fanzinespalten
Debatt: Är rollspel farliga?
Index: Alla våra spel

Sinkadus 36 (totalt: 9 artiklar, 4 spel)
DoD: Tjuvar, lönnmördare och tabeller
DoD: Auktionen
Kult: Det sista hoppet
Nya Mutant: Nya regler för cyberstrid
RYMD: De mörka legionerna
RYMD: Legionens vapen
RYMD: Biogiganter
Fanzinespalten
Systemlöst: Rollspelens historia

Sinkadus 37 (totalt: 8 artiklar, 4 spel)
DoD: Skuggor över Nohstril
DoD: Om älvor och irrbloss
Kult: Lidandets lustgård
Nya mutant: Dark Edge Bar (Berlin City 2092 del III)
RYMD: Algeroth, den onda teknologins fader
RYMD: Stridszon Venus
Fanzinespalten
Index: Från skelettbynshemlighet till Dark Edge Bar</font face=comic>

Ur detta kan man se att mångfalden i vilka spel som representeras kanske inte förändrades så mycket som vilka spel som representerades. Vad man dock kan märka är att antalet artiklar föll en hel del (från 13-16 till 8-9). Dessutom trängde ju de nya spelen bort de gamla från tidningen, vilket ju ger oss stofiler fog för att klaga på att "det bara är det där nya skräpet". Slutligen så minskades DoDs dominans i tidningen, vilket väl också stötte bort en del gamlingar.

Zizop

Swordsman

Notera att SKR var ganska nytt när nr 15 kom (SKR kom samtidigt med nr 13) och det förändrade inte balansen mycket.

Antalet artiklar kan vara orsaken till att Sinkadus upplevs som smalare - det fanns inte så många icke-spel-artiklar bland nr 35-37 (ingen enligt din uppräkning).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Då förstår jag...

...mer hur du menade med "smalt". Tack för förtydligandet. Mitt exempel med utlandsförsäljning var egentligen menat att peka på att ett koncept som går hem i många länder, ofta anses vara "brett" kontra ett spel som går hem i bara ett land, som då kan anses vara "smalt". Men eftersom du talade om en annan bredd, föll min liknelse ganska platt. /M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Sinkadus sålde...

...aldrig så där himla bra. Många läste sin polares nummer, så många läste den, men det såldes aldrig sådär himla många (vet inte upplagan, men ska forska lite). När rollspelsmarknaden i stort vek i mitten på 90-talet, föll siffrorna på sålda nummer ännu mer, och det blev inte ekonomiskt försvarbart att ha kvar tidningen. Kan också ha nått att göra med distributionen. När den inte gick ut i leksakshandlarna mer (på grund av olika anledningar) misstänker jag att lösnummerförsäljningen helt dog ut. Och så många prenumeranter fanns det inte att den kunde bära sig. /M

Staffan

Myrmidon
Re: Sinkadus sålde...

Jag vill minnas att Fredrik Malmberg (eller Olle Sahlin, vem det nu var som var redaktör på den tiden) påstod i en ledare i Sinkadus 17 att tidningen aldrig gått med vinst, men att de skrev av kostnaden som marknadsföring. Jag kommer ihåg att det var i nummer 17 eftersom det angavs som anledning till bytet till sämre papperskvalitet.

Zizop

Swordsman
Re: Då förstår jag...

Det var väl din kapitalistiska ådra som talade - du tänkte på en smal marknad kontra en bred marknad /images/icons/laugh.gif. Jag var nog lite otydlig i min definition av smal/bred i mitt första inlägg... sorry.

Vindhand

Myrmidon
Re: Sinkadus sålde...

När den inte gick ut i leksakshandlarna mer (på grund av olika anledningar)

*host-Kult-host-host*

eller fanns det fler anledningar?