Nekromanti [Sinkadus] Vem äger innehållet?

Bifur

Veteran
En fråga. Är det någon här som har koll på hur det ser ut med rättighetsbiten för gammalt innehåll i Sinkadus? Paradox, författaren eller följer det med licensen, Fria ligan för Mutant, Riotminds för DoD etc? Någon som vet?

Caligo

Swashbuckler
Inte 100% men en kvalificerad gissning är att paradox inte har rättigheter till innehållet. Inte exakt koll hur och vad som gick över från konkursboet. Finns lite mer info på PRV/varumärkesdatabasen vill jag minnas.

Tror detta diskuterats tidigare...

Brior

Swordsman
Generellt gäller att en upphovsman alltid äger sitt material såvida annat inte explicit avtalats.
Varumärkesrätt kan spela in såtillvida att upphovsmannen inte kan använda någon annans varumärke för marknadsföring.

Bifur

Veteran
Säkert jag som är okunnig men blev inte mycket klokare av varken PRV eller sökningar på vår site.

Brior: Om jag förstår dig rätt kan författaren till en spel-specifik artikel återanvända materialet (givet att annat bestämts i avtal) så länge det inte marknadsförs under namnet Mutant/DoD etc?

Brior

Swordsman
Bifur;n236915 said:
Brior: Om jag förstår dig rätt kan författaren till en spel-specifik artikel återanvända materialet (givet att annat bestämts i avtal) så länge det inte marknadsförs under namnet Mutant/DoD etc?
Det beror som sagt på avtalen. Jag kan exempelvis inte publicera mina romaner hur jag vill trots att jag äger upphovsrätten eftersom jag avtalat bort publiceringsrätten exklusivt till mitt förlag under en viss tid.

Det kanske största problemet med alla sådana här frågor: även om reglerna är klara så måste enskilda fall ofta avgöras i domstol med allt vad det innebär i penga- och tidsåtgång. Ett argsint företag med en massa pengar kan stämma dig även om du tycker att du har rätt. Det är inte så kul. Så bortsett frågan om du har rätt kan du också fråga dig själv om det är värt att utmana och vad en tilltänkt motståndare kan tänkas tycka om saken.

Bifur

Veteran
Tackar för synpunkterna. Frågan är hur som helst hyfsat hypotetisk ????

Björn den gode

Swashbuckler
Brior;n236999 said:
Det beror som sagt på avtalen. Jag kan exempelvis inte publicera mina romaner hur jag vill trots att jag äger upphovsrätten eftersom jag avtalat bort publiceringsrätten exklusivt till mitt förlag under en viss tid.

Det kanske största problemet med alla sådana här frågor: även om reglerna är klara så måste enskilda fall ofta avgöras i domstol med allt vad det innebär i penga- och tidsåtgång. Ett argsint företag med en massa pengar kan stämma dig även om du tycker att du har rätt. Det är inte så kul. Så bortsett frågan om du har rätt kan du också fråga dig själv om det är värt att utmana och vad en tilltänkt motståndare kan tänkas tycka om saken.
Vilket förstås även gäller åt andra hållet, väldigt många saker i en eventuell gråzon är inga problem att göra eftersom ingen kommer bry sig, och har du ingen historia av bråk så tror jag i vart fall som du inte tjänat massa pengar på det att det absolut värsta som kommer hända är att du får ett mail där någon ber dig ta bort materialet och att då är nog det lättaste att ta bort materialet.

Staffan

Myrmidon
Bifur;n236915 said:
Säkert jag som är okunnig men blev inte mycket klokare av varken PRV eller sökningar på vår site.

Du har ju också aspekten att i ett projekt som en kommersiellt tillverkad rollspelsvärld så bygger ofta bitar på varandra som i ett Jenga-torn. Ta t ex äventyret Enhörningshornet. Upphovsrätten till texten i det bör rimligtvis tillhöra Christer Regebro. Men staden Kandra figurerar ganska mycket i äventyret, och Kandra har enligt boken Leif Eurén och Ann-Sophie Qvarnström som konstruktörer, så om Christer skulle vilja göra en nyutgåva av äventyret skulle han förmodligen behöva omarbeta de delar som berör Kandra. Detta under förutsättning att upphovsrätten inte skrivits över till Äventyrsspel och sedan hängt med genom konkursen till Paradox.

Sapient

Swashbuckler
Bifur;n236881 said:
En fråga. Är det någon här som har koll på hur det ser ut med rättighetsbiten för gammalt innehåll i Sinkadus? Paradox, författaren eller följer det med licensen, Fria ligan för Mutant, Riotminds för DoD etc? Någon som vet?
Brior;n236999 said:
I Författarförbundets mönsteravtal anges tex att "förlagsrätten" (rätten att ge ut ett verk) ska återgå till författaren fem år efter att senaste upplagan av ett verk gavs ut. (Den tidpunkten kan alltså flyttas fram, om boken motsv trycks i nya utgåvor e dyl. Görs det har förattaren naturligtvis rätt till mer ersättning.)

Det går att avtala om andra tidsspann - men sådana mönsteravtal (om de är från etablerade branschorganisationer) brukar ligga nära praxis i domstol. (Och ibland använder domstolarna dem som utgångspunkt för att resonera om vad som är skäligt, so it goes both ways...)

I många kontrakt står det inte något särskilt om detta (iaf har jag inte varit med om det), men en dominerande branschförenings mönsteravtal brukar oftast anses vara en bra utgångspunkt för tolkning då (och Författarförbundets säger uttryckligen att det gör anspråk på att vara det). I andra avtal hänvisas till tex Författarförbundets mönsteravtal för alla frågor som inte regleras direkt i avtalet (då är det ju uppenbart att det gäller).

Om det skulle vara så att frågan blir aktuell, så antar jag att detta borde vara tillämpligt på innehåll i Sinkadus, men helt säker är jag inte. (Det kan finnas andra typer av bestämmelser/tolkningar av upphovsrättens följder vad gäller spel specifikt, som jag inte känner till...)

Och att förlagsrätten går tillbaka till författaren, betyder inte att det är fritt att förfoga över den faktiska artikeln i tidningen - tex att kopiera den eller liknande. (Det berör nämligen utgivarens rätt till den framställningen.) Då gäller de generella bestämmelserna om upphovsrätt. Det innebär dock att om du kan få kontakt med ursprungsförfattaren och denne har texten kvar i någon form, så kan ni numera avtala fritt om hur den kan användas i något nytt sammanhang.

Bifur

Veteran
Jo, att författaren alltjämt äger sin text är ju i någon mån självklart, frågan gällde väl mer var förlaget kom in.