Bifur;n236881 said:
En fråga. Är det någon här som har koll på hur det ser ut med rättighetsbiten för gammalt innehåll i Sinkadus? Paradox, författaren eller följer det med licensen, Fria ligan för Mutant, Riotminds för DoD etc? Någon som vet?
Brior;n236999 said:
Det beror som sagt på avtalen. Jag kan exempelvis inte publicera mina romaner hur jag vill trots att jag äger upphovsrätten eftersom jag avtalat bort publiceringsrätten exklusivt till mitt förlag under en viss tid.
I Författarförbundets mönsteravtal anges tex att "förlagsrätten" (rätten att ge ut ett verk) ska återgå till författaren fem år efter att senaste upplagan av ett verk gavs ut. (Den tidpunkten kan alltså flyttas fram, om boken motsv trycks i nya utgåvor e dyl. Görs det har förattaren naturligtvis rätt till mer ersättning.)
Det går att avtala om andra tidsspann - men sådana mönsteravtal (om de är från etablerade branschorganisationer) brukar ligga nära praxis i domstol. (Och ibland använder domstolarna dem som utgångspunkt för att resonera om vad som är skäligt, so it goes both ways...)
I många kontrakt står det inte något särskilt om detta (iaf har jag inte varit med om det), men en dominerande branschförenings mönsteravtal brukar oftast anses vara en bra utgångspunkt för tolkning då (och Författarförbundets säger uttryckligen att det gör anspråk på att vara det). I andra avtal hänvisas till tex Författarförbundets mönsteravtal för alla frågor som inte regleras direkt i avtalet (då är det ju uppenbart att det gäller).
Om det skulle vara så att frågan blir aktuell, så antar jag att detta borde vara tillämpligt på innehåll i Sinkadus, men helt säker är jag inte. (Det kan finnas andra typer av bestämmelser/tolkningar av upphovsrättens följder vad gäller spel specifikt, som jag inte känner till...)
Och att förlagsrätten går tillbaka till författaren, betyder inte att det är fritt att förfoga över den faktiska artikeln i tidningen - tex att kopiera den eller liknande. (Det berör nämligen utgivarens rätt till den framställningen.) Då gäller de generella bestämmelserna om upphovsrätt. Det innebär dock att om du kan få kontakt med ursprungsförfattaren och denne har texten kvar i någon form, så kan ni numera avtala fritt om hur den kan användas i något nytt sammanhang.