Nekromanti Sinkadus...

Magnus L

Hero
Är egentligen Sinkadus något att ha nuförtiden?

Köpte aldrig några då det begav sig vilket jag ångrar idag :gremfrown:

Är det läge att skaffa från Hobbyspel eller ska man hoppa över det?

Rickard

Urverk speldesign
Jag har köpt på mig Sinkadustidningar från nummer 10-30.. Jag tycker de är helt klart värda att spendera tid på att läsa igenom.. Jag tycker definitivt inte de är värda 100 kronor styck..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har köpt sina för en medelkostnad på 30 kr/styck

Rickard

Urverk speldesign
"Det var mycket på den tiden...:)"
Fast jag var för ung "på den tiden".. Jag har köpt dessa nyligen..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som fick tag på Sinkadusnumrerna via annonser här på forumet, så han förstår inte varför de inte accepteras (det är ju värsta kapen)

Dimfrost

Special Circumstances
Det beror på. De flesta Sinkaduserna är bara trevliga för nostalgivärdet, så om du inte var med när det begav sig kan det lika gärna kvitta. Det finns dock vissa guldkorn här och där, speciellt för den som är intresserad av Mutant, men innehållet håller generellt inte särskilt hög nivå. Det jag tycker är roligast att läsa om nuförtiden är brevspalten, och förslagen på produkter som aldrig gjordes. Speciellt kan man sitta och sukta efter Bland ruinerna och Ad Astra (som väl iofs kom som Mutant RYMD senare, men det var ju inte samma sak)...

/Dimfrost

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Som sagt: nostalgivärdet är stort, men det faktiska värdet för någon som spelar dagens Drakar och Demoner är tveksamt. Om man spelar gamla varianter av DoD eller vill ha kul prylar till andra spel (bra äventyr till Chock till exempel) kan de vara värda att skaffa.

Hur som helst var den redan då hästlängder bättre än dagens rollspelstidningar *host* Codex *host*, men det kanske berodde på att det fanns artiklar om rollspel i den.

/tobias, passar på att sparka lite diskret...

Magnus L

Hero
så om du inte var med när det begav sig kan det lika gärna kvitta.

Det var jag :gremcool:

Det finns dock vissa guldkorn här och där, speciellt för den som är intresserad av Mutant

Okej, det är enbart DoD som är avv intresse...då är dom inget att ha?

Magnus L

Hero
Om man spelar gamla varianter av DoD eller vill ha kul prylar till andra spel (bra äventyr till Chock till exempel)

Okej, det är egentligen bara DoD v.3 EDoD och DoD v.4 som är av intresse...är de värda att ha då?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Okej, det är egentligen bara DoD v.3 EDoD och DoD v.4 som är av intresse...är de värda att ha då?
Nej, om man inte verkligen vill ha ALLT som finns till spelet.

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
"Okej, det är egentligen bara DoD v.3 EDoD och DoD v.4 som är av intresse...är de värda att ha då?"
Det är väl endast då de är värda någonting, eller om man spelar Mutant eller SoR..

Nåja.. Några nummer är rätt vettiga - som kattmännens och alvernas leverne.. Dessutom tycker jag det är kul att läsa om vad som diskuterades på "den gamla tiden".. Moral i rollspel var aktuellt då..

Jag har lånat ut alla mina Sinkadusnummer till en kompis, annars hade jag kunnat radda upp vilka nummer som jag tycker är vettiga.. En varning bara.. Köp inte numrena 40+.. De är bara skit..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kan göra skriva in vilka nummer som är vettiga när han får tillbaka tidningarna

Magnus L

Hero
Re: Sinkadus...*edited*

Några nummer är rätt vettiga - som kattmännens och alvernas leverne.. Dessutom tycker jag det är kul att läsa om vad som diskuterades på "den gamla tiden".. Moral i rollspel var aktuellt då..

Låter bra...diggar faktiskt kattmän :gremwink:

Han som kan göra skriva in vilka nummer som är vettiga när han får tillbaka tidningarna

Det vore schysst... ett privatmeddelande vore super

Dimfrost

Special Circumstances
Det är ju en fråga om hur mycket de är värda. Du måste vara lika galen som jag för att vilja plocka upp dem för 100-150 kr/st (jag ville komplettera samlingen; galen är jag, men inte tillräckligt för att skaffa de nummer (1-3) som jag saknar nu :gremsmile:), men jag skulle säga att de lätt är värda 40-50 kr i alla fall. De i mitt tycke bästa artiklarna är de som är allmänt hållna, som t.ex. Erik Granströms Den lilla metafysikern i nr 17 (inget regelprat, men med en DoD-värld i grunden), artikeln om superkomplex i nr 14 (till godtyckligt SF-spel; vem var det som skrev den artikeln egentligen? det står inget författarnamn) och liknande. I största allmänhet gillar jag numren 10-19 bäst. 20-29 präglas av Nya Mutant och trista artiklar till DoD. 30-39 är lite intressantare, då kommer DoD4 och Kult med i bilden. 4-9 är mest intressanta som kuriosa (nåja, det gäller väl för alla).

/Dimfrost, har inte sina Sinkaduser här så närmare beskrivning uteblir

Magnus L

Hero
Du måste vara lika galen som jag för att vilja plocka upp dem för 100-150 kr/st

Det är nog tyvärr så at jag är lite smågalen när det gäller rollspel i allmänhet och DoD i synnerhet :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
artikeln om superkomplex i nr 14 (till godtyckligt SF-spel; vem var det som skrev den artikeln egentligen? det står inget författarnamn)
En relativt ovild gissning skulle vara på Olle Sahlin, men jag är inte säker. Jag har ett svagt minne att det står i ett senare nummer, men som vanligt är minne ett osäkert redskap vid forskning.

/tobias

CGH

Warrior
Som till exempel en artikel om etern, dvs "rymden" i Drakar och Demoner eller regler och beskrivningar utav olika farsoter.

Jag kommer inte ihåg om dessa artilar var särskilt bra, och jag hade definitivt inte samma smak då som jag har nu. Vad jag kommer ihåg av "rymdartikeln" (som var ganska annorlunda) var att den beskrev flygande "raket-träd" utav något slag, samt "rymd-alver". :gremshocked:

Själv började jag spela rollspel när Sinkadus började försvinna från butikerna, så jag har ingen bra överblick över det hela.

Nostalgivärdet

För några år sedan var det en snubbe på Lincon (Linköpings rollspelskonvent) som håvade in Sinkadus nr. 1 för 800 spänn. Inköpet beskrevs som ett kap... Det kanske säger något om nostalgivärdet i dessa tidningar.

MrToby

Veteran
Fråga: Varför ska man köpa Sinkadus? Vad får man ut av dom? Vad får en att köpa tidningarna? Hur mycket kostar en bulle?

[color:\\"purple\\"] Just nu är det enormt många som ringer [/color]

Rickard

Urverk speldesign
"Varför ska man köpa Sinkadus?"
För att man får en chans att ta del av vad spelmakarna tänkte om sina egna produkter..

"Vad får man ut av dom?"
Tja, nummer 30 och framåt innehåller MC-prylar och det lockar väl dig lite?

"Vad får en att köpa tidningarna?"
Chansen att få de billigt och chansen att samtidigt ha pengar..

"Hur mycket kostar en bulle?"
Inget, då min mamma brukar bjuda mig på bullar..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som lever på sina föräldrar nu när han måste spendera sina pengar på Sinkadustidningar

Johan K

Gammal & dryg
De sinkadus som jag har tycker jag är välldans bra !! Gillar det sättet som de skrivits åp & framförallt så gillar jag intehållet. Bra & trevlligt skrivet & mycket matnyttigheter.

Hobbyspel är ju en bra väg att gå om du vill ha Sinkadus-tidningar ja..
För den delen, har de inte skrotat Sinkadus för ett bra tag sedan ? Er är jag helt ute & cyklar... :gremcrazy: