rjonas said:
Jag tycker allmänt att man ska få vara bra på olika aspekter av rollspel. Somliga har lättare att vinna uppmärksamhet, andra kan memorera regler, ytterligare andra kan räkna snabbt.
Mycket sant.
Att ha som mål att regelmotorn ska jämna ut dessa skillnader tror jag är svårt och icke önskvärt. Att försköna allt för alla går inte. Och är inte heller något kul.
Stämmer också.
Så svaret är -Ja. Det är okej att en spelare borde investera resurser i något som den hanterar svagt.
Problemet är att det handlar inte om att den "sinnesslöe" spelaren ska investera resurser en gång. De ska i stället bli tvungna att köpa sig betänketid om och om och om igen, förmodligen på bekostnad av att kunna göra andra saker i stridsrundan.
Det blir alltså i praktiken omöjligt för en "sinnesslö" person att spela en karaktär som är skicklig på strid, eller på nåt annat som kräver snabba beslut.
Dessutom verkar det som om systemet kommer att bestraffa folk som gillar att komma med lite mer detaljerade beskrivningar av sin RPs handlanden än "jag skjuter honom".
Kort sagt, jag tycker att det låter som ett jävligt tråkigt system, ett som inte bara premierar endast ett beteende hos karaktärer, utan endast en typ av spelare.